Wednesday, November 16, 2011

:: Melentur Buluh Biar Dari Rebung-Bahagian 5 ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Pepatah orang putih ada mengatakan,"Adalah tidak bijak mematikan api apabila air sedang mengelegak."

Semangat.

Abdul Hadi anak kedua saya sudah berumur 5 tahun.Mengikut 'trend' semasa,tahun depan dia perlu bersekolah tadika.Namun,awal-awal lagi,dengan penuh bersemangat dia sudah menyiapkan dirinya sendiri dengan perkakas sekolahnya.Baju PASTI Abdul Aziz sudah menjadi hak mutlaknya.Sudahpun dipakai beberapa kali termasuk ketika mengikut saya solat di surau berdekatan.

Mendaftar.

Kebetulan ketika isteri saya bersalin tempohari,saya mengambil cuti tahun yang agak panjang.Saya mengambil kesempatan untuk mendaftarkan Abdul Hadi ke PASTI Taman Desa Ixora yang berada selang beberapa lorong dari rumah saya.

Punyalah gembira Abdul Hadi ketika diberitahu akan tujuan saya itu.Malam sebelum hari mendaftar,dia mengikut seperti aktiviti Abdul Aziz tiap-tiap hari,iaitu menjadual buku untuk dimasukkan ke dalam beg.Habis diselongkar almari buku untuk mencari buku teks Abdul Aziz ketika di PASTI dahulu.Turut menjadi sasasaran adalah fail kertas peperiksaan juga milik Abdul Aziz ketika di PASTI.Apa yang dijumpa habis 'dijadualkan' dan dimasukkan di dalam beg Transformernya.

Hari mendaftar.

Pagi 31 Okt 2011,Abdul Hadi mengikut saya ke Pasti Al Haazim,Taman Desa Ixora untuk proses pendaftaran.Sampai di pintu pagar,apabila Cikgu Zawati membuka pintu,pelajar-pelajar di dalam juga turut keluar menerpa kami."Budak baru!",jerit mereka.

Kami dijemput masuk ke dalam.Pelajar-pelajar tadi yang berada di luar turut mengiringi kami masuk.Sebahagian dari mereka berlari ke bilik hujung PASTI di mana kelas pelajar 6 tahun berada."Budak baru,budak baru!",jerit mereka lagi kepada kawan mereka yang berada di dalam kelas tersebut.Apalagi,mereka sepakat lari keluar dari kelas mereka dan mencari kami di bilik yang dijadikan pejabat pengurusan PASTI.

Borang pendaftaran.

Cikgu Zawati dan Cikgu Raja Azlina memang telah saling mengenali antara kami sekeluarga.Malah mereka juga turut mengetahui isteri saya sudah bersalin.Sambil saya mengambil borang pendaftaran sambil itu jugalah kami bertukar-tukar cerita mengenai perkembangan semasa antara kami,terutamanya Abdul Aziz,bekas anak murid PASTI Al Haazim.

Setelah selesai mendapat penerangan berkenaan pendaftaran,saya dikehendaki mengisi beberapa borang berserta beberapa dokumen yang perlu dikepilkan sekali bagi proses pendaftaran.Akhirnya borang saya terima itu saya bawa pulang untuk dilengkapkan.

Selain borang pendaftaran,saya juga mendapat
senarai yuran pendaftaran PASTI 2012.

Pulang.

Sebelum pulang,sempat Cikgu Zawati mempelawa Abdul Hadi untuk tinggal sebentar di PASTI,memandangkan ketika itu sudah menjejak jam 10 pagi.Tetapi nampak gaya bahasa tubuhnya,Abdul Hadi tidak mahu ditinggalkan.Lalu kami pun balik ke rumah.

Serah borang.

Pagi 1 Nov 2011,saya datang lagi ke PASTI.Kali ini untuk menyerahkan borang yang telah lengkap diisi dan untuk membayar yuran pendaftaran.Namun,apa yang peliknya,Abdul Hadi begitu bersemangat untuk mengikut saya dan berjanji akan tinggal di PASTI.

Bersemangat!
Berfoto kenangan dengan borang pendaftaran yang
sudah lengkap saya isi.

Ain Sofiah nak enter frame :)

Ain Sofiah lagi tapi solo kali ini.
"Kita nak ambik gambar macam hadi tu....."

Sampai di PASTI,saya menyerahkan borang dan membayar yuran pendaftaran.Abdul Hadi pula menyesuaikan diri dengan kawan-kawan barunya.Nampaknya dia boleh 'masuk' dengan suasana dan situasi baru itu.

Alhamdulillah.Settle 1 tanggungjawab.
Duit yuran sudah dibayar.
Tentunya duit itu diambil dari duit bonus segera.
(baki duit yang sepatutnya diperuntukkan untuk ke Hospital Colombia Asia)


Orientasi.

Saya meminta izin dengan Cikgu Zawati untuk meninggalkan Abdul Hadi seharian di PASTI pada hari itu.Biar dia merasai hari suai kenal disitu.

Selesai hari pertama.

Alhamdulillah,jam 11 setengah apabila saya menjemput Abdul Hadi di PASTI,nampak-nampak seperti semuanya berjalan lancar.Tiada tanda yang dia menangis.Hanya 1 soalan dari saya? "Ada pergi bilik air tak kat PASTI tadi?" Dia hanya menggeleng sambil tersenyum simpul.Risau juga saya kalau dia membuat perangai seperti di rumah,seluar dibuka merata tempat lalu berlari ke bilik air.

Tahun hadapan.

2012,Abdul Hadi akan memulakan sessi persekolahan di PASTI.Moga silibus,pengajaran dan penerapan yang berlatarbelakangkang Islam itu dapat mendidik anak saya menjadi seorang Islam yang bertaqwa.InsyaAllah.

Wak,
TDI.

No comments: