Monday, November 14, 2011

Cahaya Mata Baru (Part 5 - Rezeki )

Bismillah hirrahman nirrahim.

Anak ramai,perlukah?

Dalam beberapa situasi,ada yang bertanya kepada saya :

Mengapa saya ada anak ramai?
Jawapan saya : "Ia adalah anugerah dan rezeki dari Allah."

Tak merancang keluarga ke?
Jawapan saya : "Kita merancang,Allah juga Merancang,dan Allah adalah sebaik-baik Perancang."

Gaji cukup?
Jawapan saya : "Orang gaji 5 angka malah ada 2 orang anak je pun,tak tentu bila di tanya ‘gaji cukup ke tak’ akan menjawab 'cukup'."

Macamana pula kalau yang bertanya itu orang bukan Islam.Mereka ini tidak beriman seperti kita orang Islam.

Jawapan saya : I believe in God.I think,you also believe in God. (Dan diiringi dengan senyuman)

Bagi yang masih tertanya-tanya,

Jawapan saya : "Anak yang lahir itu telah dituliskan baginya rezeki dan ajalnya."

Jawapan-jawapan di atas bukan jawapan yang saya reka atau fikir sendiri,bahkan ia adalah jawapan-jawapan biasa yang mungkin orang lain akan juga menggunakan jawapan tersebut.

Tapi,mana buktinya?

Duit Muyi.

Bagi masyarakat jawa,apabila ada bayi yang baru lahir,jiran terdekat akan datang melawat.Melawat atau dalam bahasa jawanya 'telek' bayi baru lahir pula di panggil 'muyi'.Kerap kali tetamu yang datang muyi itu,sebelum pulang akan menyelitkan beberapa wang kertas berdekatan tempat bayi sebagai hadiah atau duit 'muyi'.

Bukankah itu salah satu rezeki untuk bayi yang baru lahir?

Hadiah.

Bagi yang agak moden sedikit,apabila datang melawat bayi yang baru lahir,mereka datang membawa set kelengkapan bayi yang dijadikan sebagai bungkusan hamper sebagai hadiah dan diberikan kepada bayi berkenaan.

Antara hadiah awal buat Ainul Huda.
Sumbangan dari Cik Faizal dan Cik Na (LHDN Seremban)

Bukankah itu juga salah satu rezeki untuk bayi yang baru lahir?

Tahniah dan doa.

Saya banyak mendapat sms.Antara ucapan awal dari ramai sahabat handai,ahli keluarga dan rakan sekerja apabila saya memaklumkan akan kelahiran bayi saya yang baru lahir adalah ucapan tahniah.Malah hampir semua dari mereka,yang turut sama mengiringi dengan pelbagai jenis macam doa dalam mesej mereka kepada saya.Antaranya mendoakan anak saya agar menjadi anak yang solehah.

Antara mesej yang masuk ke dalam telefon.
Mesej dari Ustaz Haji Abdul Halim Abdullah-Naqib usrah kami.
Tentunya keberkatan pasti hadir dari doa orang alim
yang dipanjatkan di tempat yang semulia Masjidil Haram.

Bukankah itu juga rezeki untuk bayi yang baru lahir?

Almari baju.

Kelmarin,ketika membantu anak mengemas rak baju mereka yang agak bersepah,baru saya perasan yang rak baju Ain Sofiahlah yang paling banyak bilangan bajunya.Ternyata,seingat saya,kebanyakkan dari baju itu bukan saya yang membelinya sendiri.Ia datang dari pelbagai sumber.Ain Sofiah pula semakin hari semakin membesar,banyak bajunya yang sudah lagi tidak muat untuk dipakai.Siapalagi yang boleh memakainya selain Ainul Huda,anak saya yang baru lahir.

Bukankah itu juga rezeki untuk bayi yang baru lahir?

Duit bonus.

Pada awalnya saya bercadang untuk menghantar isteri saya di Hospital Colombia Asia untuk proses kelahiran anak saya yang kelima ini.Hasil dari sedikit perancangan awal,saya berdikit menyimpan dan akhirnya berjaya mengumpul sekitar RM2500 untuk tujuan itu.Sudah suratan,isteri saya bersalin dirumah dan mendapat rawatan lanjutan di Hospital Tuanku Jaafar.Ketika mendaftar masuk isteri saya di Hospital Tuanku Jaafar,saya dikehendaki membayar RM30 sebagai wang cagaran.Apabila isteri saya discaj dari wad,saya pergi ke kaunter pendaftaran untuk menjelaskan bil,sebaliknya saya menerima RM13 pula kerana wang cagaran yang saya bayar melebihi caj yang dikenakan oleh pihak hospital.

Bil dari Hospital Tuanku Jaafar.
Ia sejumlah RM17.00.

Selepas selesai urusan di hospital,ditolak bayaran bil yang dikenakan,ditangan saya masih berbaki RM2483.Wang itu pada asalnya saya sudah ketepikan untuk bayaran kepada pihak Hospital Colombia Asia,sebaliknya wang itu seperti balik ke tangan saya kembali.Ia seolah-olah bonus yang tidak terduga.

Bagi orang seperti saya,jumlah wang itu memang agak besar.Lagi-lagilah bayi baru sahaja lahir,pelbagai urusan yang berkaitan dengan wang perlu diselesaikan.Dan wang itu tentulah sahaja amat-amat membantu.Bukankahkah itu satu suratan.

Malah,bukankah itu juga rezeki untuk bayi yang baru lahir?

Itu baru sedikit senarai dari rezeki yang boleh dilihat oleh mata kasar manusia.Bagaimana pula rezeki yang tidak langsung terlihat/terlintas/terpikir oleh pancaindera manusia yang terhad ini?

"Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?" -Ar Rahmaan.

Lalu,jika rezeki anak yang baru lahir sudah ditentukanNya,apa yang perlu kita risaukan?

Sabda RasulullahSAW bermaksud: "Setiap anak dilahirkan di dalam keadaan fitrah (suci bersih) seperti kain putih. Ibu bapa yang berperanan mencoraknya sama menjadi seorang Yahudi, Nasrani (Kristian) atau Majusi."

Moga perkongsian memberikan menafaat.

Wak,
TDI.

No comments: