Tuesday, August 23, 2011

:: Universiti Ramadhan-19 ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Alhamdulillah,segala puji-pujian bagi Allah SWT,Tuhan Pentadbir sekalian alam.

Merdeka raya.

Semakin dekat dengan Hari Raya,maka secara tidak langsung manusia semakin sibuk membuat persiapan untuk menyambut hari besar yang dirayakan oleh seluruh ummat Islam di dunia ini.

Maka,

Setelah hampir 8 tahun hidup berkeluarga,tahun ini barulah kami sekeluarga 'berkesempatan' untuk buat-buat sibuk membuat persiapan hari raya.

Konflik.

Sambil-sambil mengemas,sempat saya berbual dengan isteri sekitar persiapan hari raya.Isteri saya mengatakan,dia terdengar dalam satu program di radio berkenaan dengan bagaimana konflik yang dihadapi oleh sepasang suami isteri yang diceritakan oleh seorang ustaz jemputan.

Ceritanya begini,

Si suami menghadapi delima/masalah di mana si isteri bila sahaja tiba hari raya pasti si isteri meminta agar suaminya memberikan peruntukkan/budget untuk menukar langsir baru.Yang membuatkan si suami dalam delima adalah permintaan si isteri itu di buat saban tahun setiap kali hari raya hendak menjelang.

Lalu ustaz tersebut membuat komen begini,

Si suami tidak perlulah susah-susah/pening-pening memikirkan perihal langsir itu.Belikan sahaja langsir untuk ditukar pada hari raya.Sekiranya tahun hadapan masih ada permintaan yang sama,pergi sahaja ke kedai runcit belikan clorox (peluntur warna).Langsir tahun lepas yang masih baru itu,tukarkan sahaja 'coraknya' dengan menggunakan clorox.Pasti menyelesaikan delima/masalah si suami.

Komen isteri saya,

Bijak betul ustaz tersebut menyelesaikan masalah.

Cerita langsir lagi.

Saya pernah terbaca satu kisah tentang persiapan untuk menyambut hari raya seorang isteri yang suaminya ditahan ISA (dipenjara tanpa bicara dan tanpa had masa).Oleh kerana suami tiada disisi,ditambah dengan peruntukkan untuk belanjawan yang terhad,maka persiapan untuk hari raya dibuat secara apa yang ada.Sehinggakan sampai suatu peringkat,pada suatu tahun baju raya anak-anak hanyalah dari kain-kain langsir yang digunapakai semula.

Komen saya,

Alahai...terbaca kisah ini dan setiap kali bila terkenang semula,pasti sifat simpati  dan insaf itu akan terdetik di dalam hati kecil ini.Dan pada yang sama baru tersedar semula,betapa bernasib baiknya kami sekeluarga.Walaupun dengan persiapan yang ala kadar,tapi jika hendak dibandingkan dengan kisah di atas,alangkah jauhnya tahap kesabaran yang dimiliki oleh pasangan keluarga berkenaan.

Mungkin kisah yang saya baca itu patut dikongsikan kepada si isteri yang kerap meminta-minta seperti kisah pada permulaan entri saya pada kali ini.

Nota :

Tidak salah menyambut hari raya dengan sedikit kemeriahan lebih daripada hari-hari biasa untuk menzahirkan rasa gembira kita kerana menyambut Idul Fitri (hari kembali kepada fitrah).Tapi lebih bermakna lagi apabila kita juga berkongsikan kegembiraan tersebut dengan orang-orang yang kurang bernasib baik.

Oleh itu saya cadangkan pada diri saya dan kawan-kawan di luar sana,selepas ini buatlah jamuan hari terbuka bukan sahaja untuk kawan-kawan satu pejabat sahaja (mungkin mereka ini kadangkala lebih berkemampuan dari kita) bahkan jemputlah juga anak-anak yatim dari asrama-asrama mereka,mereka juga ingin mengecapi nikmat berhari raya.

Moga mendapat menafaat dan dapat difikir-fikirkan.

Ain Sofiah.
Keletihan membantu bapaknya mengecat rumah agaknya.
Sampaikan tertidur di atas tangga.
Mungkin dia sedang bermimpikan rumah yang ada tangga agaknya.
Walaupun tertidur di atas tangga,namun ada lagi anak-anak
orang lain yang sampai TERPAKSA tidur di tepi longgokan
sampah di tempat pelupusan sampah kerana menunggu ibu bapa
mereka memilih sampah yang boleh dijual untuk dikitar semula.

Wak,
TDI.

1 comment:

Anonymous said...

cat baru nampak