Monday, August 8, 2011

:: Universiti Ramadhan-7 ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Saya baru sahaja pulang dari Jepun beberapa minggu yang lepas.Ada sedikit buah tangan yang saya beli khas untuk adik beradik dan anak-anak buah saya.Untuk menunggu Hari Raya ia terlalu lama,jadi spontan saya menjemput 2 adik beradik saya untuk berbuka puasa di rumah saya ujung minggu lepas (6 Ogos 2011) sambil saya boleh menyerahkan ole-ole untuk mereka.

Alahan.

Memikirkan menu untuk 2 orang yang sedang mengandung yang mengalami alahan teruk memang agak payah.Adik perempuan saya tidak boleh melihat nasi yang berbutir,memang tak lalu makan.Kakak saya pula langsung tak lalu makan sekiranya menunya adalah nasi.Lebih teruk,bau masakan pun tidak boleh katanya.Alhamdulillah,mujur isteri saya yang turut sedang mengandung tidak mengalami sebarang alahan.Kalau tidak teruk juga saya hendak memikirkan menu.

Menu.

Akhirnya setelah berbincang dengan isteri,kami mengambil keputusan untuk memilih bubur lambuk dan kebab sebagai menu berbuka kami kelak.Ia juga perlu disesuaikan dengan citarasa kanak-kanak.Menu kanak-kanak pula di tambah dengan french fries.Dan yang paling penting ia perlu disedia awal sebelum jemputan sampai.

Kebetulan.

Adik perempuan saya tinggal di Shah Alam.Rumahnya tidak jauh dari kedai kain Nagoya Textile.Saya hanya menyuarakan yang saya sedang mengira-ngira budget untuk menukar langsir rumah yang baru,sebaliknya dia pula yang sanggup mencarikannya.Katanya lagi Nagoya tengah membuat jualan murah.Setelah saya nyatakan berapa budget saya,adik saya pun melakukan tugasnya.Alhamdulillah hasilnya agak memberangsangkan (samada corak dan harganya).Alhamdulillah,selesai satu hajat.

Jemputan tiba.

Jemputan tiba sekitar jam 6 lebih.Meriah rumah dengan suara anak-anak saya bermain dengan sepupu sepapat mereka.Ketika mereka sampai proses masak sudah selesai,tinggal proses menghidang sahaja.Alhamdulillah,jemputan yang datang membawa juadah yang beraneka jenis.Ada kek cheese keramel,kek lapis serawak,beberapa jenis pizza (produk muslim) dan air oren.Alhamdulillah,Allah memurahkan rezeki kami pada hari itu.

Berbuka.

Alhamdulillah,kami selamat berbuka pada hari tersebut.Menu yang disediakan Alhamdulillah dapat diterima oleh orang yang sedang alahan mengandung dan juga anak-anak buah saya.2 orang dari mereka sedang berlatih puasa.

Terawih.

Anak saya yang kedua Abdul Hadi ada sedikit kelainan.Alasannya untuk tidak membuat sesuatu terkadang tidak terduga oleh kami.Apabila saya mengajaknya untuk solat isya’ dan terawih disurau juga diberikannya beberapa alasan.Saya diamkan sahaja memandangkan umurnya pun baru 5 tahun.Namun pada hari berkenaan,dia dengan sukarela mahu mengikut kami ke surau.Mungkin Taufiq,sepupunya turut pergi pada malam itu ke surau.Alhamdulillah,tiada sebarang kerenah yang tidak diingini berlaku ketika itu (antara kerenah biasa : mengajak saya ke bilik air atau mengajak terus pulang ke rumah).

Moreh.

Selesai solat Isya dan Terawih,kami sekali lagi menjamu selera.Anak-anak pula sibuk melayan DVD Boboi Boy.Sementara kaum bapa melayan makanan yang ada,kaum ibu pula sibuk mengukur kain langsir yang baru untuk dipotong.Alhamdulillah,kain langsir baru yang telah dibeli oleh adik saya,telah selesai dipotong pada malam itu,hanya tinggal dijahit.

Bersurai.

Sekitar jam 11 malam,jemputan mula bersurai menuju ke destinasi masing-masing.Kami mendoakan keselamatan mereka dalam perjalanan.Selesai hajat kami pada hari itu dan secara tidak dirancang selesai juga beberapa hajat kami yang lain.

Tiba-tiba teringat pesanan Ustaz Hambali,

1.Tidak akan miskin orang yang bersedekah dan Allah SWT akan menggantikannya kemudian hari.
2.Bermesyuaratlah ketika hendak membuat keputusan,walaupun ia suatu perkara yang kecil (memilih menu contohnya).Ia pasti akan lebih berkat.

.........ia memang benar-benar satu peringatan kepada kami sekeluarga.


Wak,
TDI.

No comments: