Wednesday, August 17, 2011

:: Universiti Ramadhan-15 ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Di sebalik itu.

Semalam kami suami isteri kebuntuan mencari menu untuk berbuka.Jika tahun-tahun lepas,apabila berbuka dengan nasi,memikirkan menunya tidaklah sepayah tahun ini.(nota : tahun ini saya sedang membuat eksperimen berbuka tanpa nasi sebab : link).

Untuk orang dewasa seperti kami,berbuka dengan kurma dan air masak sudah berpadanan.Lebih-lebih lagi puasa sudah masuk ke hari yang ke-16 semalam.Jadi,selera untuk makan itu dan ini ketika berbuka tidaklah meruap-ruap seperti hari-hari awal berpuasa.Perjalanan sistem dalaman badan pun seperti sudah faham dengan situasi berpuasa.

Tetapi untuk anak-anak,mereka perlu diraikan.Alhamdulillah,mereka tidaklah meminta itu dan ini,tetapi memandangkan kita juga pernah menjadi kanak-kanak dan pernah belajar erti susah-payahnya menahan getir bulan Ramadhan,sekadar kuih-muih mungkin menceriakan waktu berbuka mereka.Bukan apa sangat pun,sekadar nugget jawa (baca : jemput-jemput) dan pizza melayu (baca : lempeng).Tetapi kalau hari-hari menu yang sama,tentu jemu jadinya.

Tiba-tiba ketika saya berehat sebentar di ruang dapur rumah selepas pulang dari kerja,isteri saya memberitahu jiran rumah sebelah-menyebelah memberi juadah berbuka puasa.Juadahnya memang cukup ceria,cempedak goreng dan kueh teaw goreng.Alhamdulillah,ia cukup-cukup menceriakan anak-anak kami.

Support centre.

Tetiba teringat seorang ustaz yang berceramah di radio IKIM (kalau tak silap).Kata ustaz tersebut,

"Bukanlah dengan gaji bulanan yang kita terima dari majikan/pendapatan tidak tetap kita (dalam kes bekerja sendiri) yang membuatkan rezeki kita cukup (baca : tak miss soru) untuk dalam tempoh tertentu.Gaji/pendapatan itu sebenarnya sebahagian sahaja dari sumber yang kita gunakan untuk menampung kos sara hidup kita seharian.Sebahagian yang lain datang dari sumber yang kita tidak ketahui dan kadangkala langsung kita tidak perasan/peduli.

Contohnya begini....

Dalam bulan tertentu,ada musim dimana majlis kenduri kahwin banyak dilaksanakan.Kita juga turut mendapat undangan.Jika mendapat undangan 3,4 majilis (dikira kadar anggaran purata) dalam 1 bulan,ia sebenarnya rezeki yang datang kepada kita namun seringkala kita pula yang tidak perasan langsung akan hakikat ini.Katakan kadar peruntukkan majlis kenduri kahwin oleh pihak tuan rumah untuk jamuan adalah RM13/pax.Jika kita menghadiri majlis kenduri kahwin itu suami isteri berserta dengan 4 orang anak kita,kita sebenarnya telah mendapat bonus sebanyak RM 50 pada hari tersebut(RM13x2+RM6x4).Maka jumlah bonus pada bulan itu sudah tentulah lebih kurang RM150~RM200.

Bagi yang berpendapatan sederhana,bonus itu merupakan jumlah yang besar.Selain dari menerima bonus,secara tidak langsung dengan menghadiri majlis kenduri kahwin berkenaan,kita telah dapat menjimatkan perbelanjaan untuk makan tengahari pada bulan tersebut.Mungkin jumlah yang dapat dijimatkan tidaklah sebanyak bonus yang kita perolehi itu,tetapi sedikit sebanyak,wang yang dapat dijimatkan itu boleh disalurkan kepada peruntukkan perbelanjaan bulanan kita yang lain."

....ia adalah 'support centre' yang Allah SWT sediakan untuk kita.

Pada bulan Ramadhan,'support centre' ini akan bertambah besar memandangkan ramai dari kita begitu memahami fadhilat memberi makan orang untuk berbuka puasa.

Berjimat.

Kadangkala sebahagian dari kita berfikir yang bulan Ramadhan adalah bulan untuk berjimat dan duit gaji/pendapatan bulanan akan dapat disimpan kerana kita berpuasa pada 30 hari pada bulan itu.

....namun harus diingat,

Walaupun kita berpuasa disiang harinya,kadangkala kita sebenarnya telah memperuntukkan banyak belanja untuk makan berbanding hari-hari di luar bulan Ramadhan.

Contohnya begini :

Kekerapan makan pada hari biasa : Sarapan pagi,makan tengahari,minum petang dan makan malam. (4 kali/hari)
Kekerapan makan pada bulan Ramadhan : Berbuka (makan ringan),makan selepas maghrib (nasi),makan selepas terawih (moreh),makan lewat malam (sambil menonton TV),makan sahur. (5 kali/malam)

Itu belum dikira jenis makanan dan harganya.Jika dikira pasti dan pasti peruntukkan untuk belanja makan/bulan pada bulan Ramadhan sebenarnya akan melebihi hari biasa.

Pengajaran :

1. Dengan hanya gaji/pendapatan bulanan yang kita perolehi bukanlah sebenarnya yang mencukupkan rezeki kita pada bulan itu (walaupun mungkin gaji kita berangka-angka jumlahnya).Yang mencukupkan sebenarnya dari sumber-sumber yang tidak tentu.Ini membuktikan Rahmat Allah SWT kepada hambaNya.
2. Bulan Ramadhan adalah bulan untuk menggandakan amalan bukan untuk menggandakan belanja makan.

Jom-jom.Ramadhan sudah mencapai 2/3.Masih berbaki 1/3.
Atok abah (boboi boy) kata : Terbaik!!

Wak,
TDI.

No comments: