Wednesday, August 10, 2011

:: Universiti Ramadhan-10 ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

(....bacalah dengan hati yang terbuka.)

1/3 Ramadhan.

Ramadhan sudah pun menjangkau hari yang ke 10.Alhamdulillah Surau Irsyadiah TDI masih melimpah jemaahnya.2 hari lepas saya terlewat sedikit tiba di surau,ketika itu Imam baru sahaja membaca Al Fatihah,namun saya terpaksa solat di luar dewan solat surau.Jemaah yang lain juga masih ada yang baru sampai,mereka menambah ramai jemaah yang hadir untuk solat di surau.Yang pasti,mereka yang meramaikan/mengimarahkan masjid/surau di bulan Ramadhan ini adalah kerana mereka faham akan ganjaran yang akan mereka perolehi.

Mengambil peluang.

Dengan kehadiran jemaah yang ramai sebegini,ia adalah suasana tidak seperti biasa pada hari-hari di luar bulan Ramadhan.Dengan kehadiran jemaah yang ramai sebegini sepatutnya pihak pentadbiran surau mengambil inisiatif dengan mengadakan sessi-sessi ceramah/tazkirah/penerangan ringkas samada untuk isu masyarakat/semasa/agama.Ia perlu memandangkan bila berkumpulnya ramai orang,maka ramailah pula yang akan mendapat info yang dikongsikan dari penceramah/pentazkirah.

Bukankah kalau dibuat seminggu sekali,ia sudah memberi 4 input baru /pencerahan kepada jemaah/pendengar.

Masalah.

Saya mengutarakan masalah ini kerana masih dalam bilangan yang terlampau kecil masjid/surau yang memperuntukkan masa/ruang untuk ustaz-ustaz memberi tazkirah di bulan Ramadhan.Tapi sebenarnya banyak lagi masalah yang perlu diperbetulkan/ditegur yang berlaku pada masyarakat setempat.Contohnya :

Saf.

Disebabkan solat Terawikh didirikan 2 rakaat sekali salam,maka ada sela-masa yang membolehkan makmum keluar masuk dari saf ketika setiap kali 2 rakaat solat selesai.Mungkin yang keluar masuk saf ini mempunyai alasan tersendiri (memperbaharui wudhu,mencuci mata kerana mengantuk,menunaikan qadha hajat,dll).Tetapi setiap kali ada makmum yang keluar dari saf mereka,terkadang saf yang tertinggal kosong tidak diisi sesiapa,yang sebaris saf tidak mahu berganjak,yang ada dibelakang pula tidak mahu melangkah masuk.

Lagi haru-biru bila ramai yang meninggalkan saf selepas selesai 8 rakaat solat terawih.Ketika ini yang meninggalkan saf lebih ramai,makanya lompang-lompang saf lebih banyak.Ada saf yang hanya 3 suku penuh,tetapi ada saf yang lain di belakangnya yang lebih sedikit bilangan orangnya.

Mengapa jadi begini?

Bising.

Kanak-kanak memang fitrahnya suka bermain dan tentunyalah dalam ketika mereka bermain,bunyi (baca : suara) akan dikeluarkan.Walaupun mereka duduk di saf belakang tapi suara mereka boleh kedengaran hingga ke saf pertama.Ia menganggu jemaah lain sebenarnya.

Tak solat.

Ini lagi serius.Solat terawikh dijadikan lesen besar untuk mereka (baca : anak-anak) keluar rumah untuk pergi ke masjid/surau.Hakikatnya mereka datang bukan untuk solat Isya dan Terawikh tetapi hanyalah merayau-rayau di halaman masjid/surau sambil bertenggek di atas motorsikal/tempat duduk/tembok longkang.Aktiviti mereka adalah berborak (yang dewasa) ataupun berkejar-kejaran sana sini (yang kanak-kanak).

Pergaulan bebas.

Tak perlu di ulas panjang.Cukup sekadar anda pergi sendiri mengelilingi kawasan masjid/surau anda.Ada atau tidak anak dara berborak bersama dengan yang berlainan jantina dengan mereka.Mereka juga bijak,aktiviti ini tidak dilakukan berdua-duaan.

Merokok.

Isu pelajar merokok bukan lagi satu isu baru.Tetapi merokok dikawasan surau/masjid sedangkan jemaah yang lain sedang sibuk menunaikan solat,menggambarkan yang mereka perlu diajar akan adab-adab.

Tidak boleh diperbaikikah keadaan ini?

Ia bergantung pada AJK masjid/surau.Jika mereka tidak mahu menggunakan peluang bulan Ramadhan ini (dalam keadaan ramai jemaah yang datang) untuk memperbaiki keadaan,usahlah mengharap peluang yang lain.

Nota :
1.Itu baru masalah yang berlaku di dalam/di sekitar masjid/surau.Belum lagi pergi jauh.Itu pun sudah cukup memeningkan kepala.
2.Apa agaknya pandangan penduduk bukan Islam bila melalui masjid/surau (baca : rumah ibadah) kita dalam pada keadaan masjid/surau kita seperti di atas.

Ada 1 lagi peluang besar.

Masjid di Malaysia,terutamanya yang besar dan popular (tidak perlu di sebut,kerana kita semua sedia maklum) menjadi tarikan pelancong untuk datang melawat (samada pelancong luar atau dalam negeri).Kebanyakkan mereka datang lengkap dengan pemandu pelancong yang mereka upah sendiri.

Pemandu pelancong masjid.

Jika pihak masjid menyediakan pemandu pelancong mereka sendiri dengan pihak masjid juga menyediakan infrastruktur yang sesuai (contohnya : dewan kuliah khas) untuk memberi peluang mereka (pelancong-pelancong bukan Islam) mendengar tentang Islam,melihat sendiri Islam itu dari dalam sebuah bangunan yang kita panggil Rumah Allah bukankah itu lebih baik.Ia juga salah satu jalan usaha kita menyebarkan dakwah.

Jika 1 bas pelancong boleh memuatkan 35 orang,jika setahun agak-agaknya berapa banyak bas pelancongkah yang datang melawat masjid-masjid kita?

.....ia perlu dimuhasabahkan.

Bukankah kita akan ditanya kelak?

Wak,
TDI.

No comments: