Friday, August 12, 2011

:: Universiti Ramadhan-11 ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Mengalir.

Semalam (10 Ogos) apabila saya sampai ke surau untuk solat maghrib,saya dapati imam sedang membuka bungkusan karpet baru di surau.Barangkali ada orang mewakafkannya,itu agakkan saya.

Selepas solat selesai,saya sempat bertanya pada imam,"Imam,karpet tu ada orang sponsor ke?".Lalu imam membalas,"Tak.Guna duit surau ni."

Selepas beberapa ketika,saya dan 2 orang anak lelaki saya membantu jemaah lain membentang karpet baru itu.Memandangkan ia karpet baru,ada habuk-habuk putih yang melekat dipermukaannya dan ia perlu divakum.Selepas selesai divakum barulah ia dibawa kebarisan-barisan saf.

Sementara saya membantu membersihkan karpet yang ada,2 orang anak saya yang sibuk berlarian di atas karpet baru yang telah dibentang,saya arahkan mereka membuang sampul plastik pembalut karpet ke tong sampah.Sambil-sambil itu terdetik juga dihati saya,"Alangkah beruntungnya siapa yang menyumbang duit ke tabung surau.Sumbangan mereka disalurkan dengan membeli karpet baru dan diwakafkan di surau.Pahalanya mengalir tidak berhenti selagi ia digunapakai.Lagi-lagilah ia di buat pada bulan Ramadhan."

Jemputan berbuka.

Semalam (11 Ogos),saya bercadang hendak berbuka di Surau Al Amin (SAA) setelah dijemput oleh Ustaz Haji Hambali pada kuliah subuh pada hari sabtu yang lepas.Tetapi saya memikirkan pula masa antara maghrib dan isya akan terluang,saya batalkan niat saya.

Sebelum Isya’ saya bersiap ke SAA.Saya bercadang hendak solat Isya’ dan Terawih di sana sambil mahu mendengar tazkirah dari Ustaz Haji Hambali (di Surau Seri Pagi ustaz telah menyampaikan tazkirah selepas selesai solat terawih 8 rakaat.).Memang itu pun niat saya kalau saya berbuka puasa di SAA,ingin mendengar kuliah beliau.

Dah selesai.

Saya tiba di SAA 10 minit sebelum waktu Isya.Dari luar surau sudah kedengaran suara Ustaz Haji Hambali sedang menyampaikan kuliah.Apakah saya sudah tersilap perkiraan?

Setelah memarkir motor,saya terus masuk ke dalam surau dan mendengar kuliah yang sudah hampir sampai ke penghujungnya itu.Namun serba sedikit dapatlah juga motivasi untuk meneruskan amal di bulan Ramadhan ini.Antara yang disentuh oleh Ustaz adalah :

1. Kelebihan waktu sahur-Rahmat Allah turun ketika itu dan kita digalakkan banyak berdoa.
2. Isu semasa-pihak gereja membantu saudara muslim kita.

Bersama al-hafiz.

Solat Isya dan Terawih malam itu di pimpin oleh hafiz yang masih lagi muda.Ketika kuliah sebelum ini,Ustaz pernah memberitahu,ibu bapa kepada hafiz bila di akhirat kelak akan dipakaikan mahkota,yang cahayanya lebih terang dari cahaya matahari.Lebih dari itu,ibu bapa mereka akan dinaikkan darjat demi darjat dari pembacaan ayat al quran anak mereka yang hafiz itu.Setiap satu ayat dinaikkan satu darjat sehinggalah ayat terakhir yang dibaca oleh anak mereka itu.Berapakah ayat yang dibaca oleh anak mereka? Berapa pula tinggi darjat ibubapa mereka? Wallahua`alam.

Teringat akan itu,sayu sebentar melihat dua orang hafiz jemputan itu.Melihat wajah mereka yang bersih itu sahaja membuatkan hati kita menjadi tenang.Apatah lagi mendengar bacaan al quran mereka,tentu lebih-lebih lagi.

Pesan ustaz :

Jangan dipandang rendah hafiz/hafizah ini.Mungkin ada yang berpendapat kawasan surau menjadi kotor sebab mereka ini (para hafiz) membuat aktiviti di dalam masjid/surau.Sedangkan entah-entah kanak-kanak lain yang bermain disekitar masjid/surau itu yang membuat kotor.

Minggu hadapan (18 Ogos) : Berbuka dan tazkirah di SAA bersama Ustaz Khusairi.
2 minggu lagi (25 Ogos) : Berbuka dan tazkirah di SAA bersama Ustaz Azamir-Timbalan Mufti NS

Pesan saya :

Beramal juga perlukan motivasi.Perlu tahu fadhilat/kelebihan.Setengah orang kata kita beramal hanya 'lillahi taala' tanpa perlu mengejar fadhilat.Mukim makamnya telah tinggi.Wallahua'alam.

Wak,
TDI.

No comments: