Thursday, August 18, 2011

:: Universiti Ramadhan-17 ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Alhamdulillah,segala puji-pujian bagi Allah SWT,Tuhan Pentadbir sekalian alam.

Akhirnya Allah mengkabulkan doa kami semua (baca entry sebelum ini di sini : 'perlukan TAZKIRAH').

Semalam (18 Ramadhan),sebaik sahaja selesai solat sunat terawih di Surau Irsyadiah-TDI,Ustaz Dato’ Haji Arshad bin Abdul Samad,Imam Besar MBBS telah menyampaikan tazkirah ringkas buat kami semua.

Walaupun ia berupa 'Tazkirah 10 Minit',sebenarnya banyak input yang dapat dikongsikan dan sudah tentulah ia amat berguna dalam kehidupan seharian.Malah input-input yang diberikan bukan sahaja untuk panduan hidup pada bulan Ramadhan yang mulia ini sahaja,malah ia berguna untuk dijadikan sumber rujukan bagi kehidupan seluruhnya.

Berikut antara isi tazkirah :

1.10 malam pertama adalah awwaluhu rahmah-dipenuhi dengan keRahmatan Allah SWT ,10 malam kedua adalah wa awsathuhu maghfirah-dipenuhi dengan maghfirah (keampunan) Allah
SWT dan 10 malam terakhir adalah wa akhiruhu itqun min an-nar-kebebasan dari api neraka.

2.Beribadah dengan pergi ke masjid/surau adalah untuk mencari keredhaan Allah SWT yang akhirnya ia akan membenihkan sifat taqwa.Oleh itu,membuat amal seperti mengimarahkan masjid/surau bukan hanya pada bulan Ramadhan sahaja tetapi ia mestilah disambung pada 11 bulan yang seterusnya.

3.Taqwa adalah berkaitan dengan hati.Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya, "Sesungguhnya di dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika baik daging itu, baiklah manusia. Jika jahat daging itu jahatlah manusia. Ketahuilah, itulah hati." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

4.Hati itu ibarat enjin bagi kereta.Jika tingkap rosak atau bumbung kereta kita bocor selagi enjin kereta di jaga dengan baik dan boleh berfungsi dengan betul,kita masih boleh sampai ke destinasi yang ingin kita tuju.

5.Hati yang dimaksudkan bukanlah yang berbentuk seperti daun keladi itu,ia adalah sebenarnya rohani yang ada di sebalik kewujudan hati itu.Rohani inilah yang sebenarnya membentuk jiwa zahir dan batin.

6.Beramal yang menjurus kepada mencari keredhaan Allah SWT adalah menunaikan suruhan yang wajib disamping menambah banyakkan amalan-amalan yang sunat.

7.Beramallah selagi mampu selagi kita mendapat kekuatan dan kesihatan.Apabila kita sudah sakit/tidak sihat,bukan sahaja kadangkala beramal pun kita tidak mampu,melihat makanan sedap pun kita langsung tidak bernafsu/berselera untuk menikmatinya (walaupun ketika itu harta kita melimpah ruah banyaknya).Allah berfirman yang maksudnya, "Hari yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat memberikan pertolongan sesuatu apapun,kecuali (harta benda dan anak-pinak) orang-orang yang datang mengadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera (dari syirik dan penyakit munafik)" - (Asy-Syu'araa' :88~89).

8.Walaupun buku catatan (yang dicatat oleh malaikat) kita dipenuhi dengan amalan yang baik,tetapi sekiranya amalan itu dilakukan diiringi dengan niat dan hati yang tidak baik,maka segala amalan itu tidak langsung bernilai di sisi Allah SWT.Yang paling penting adalah,segala isi hati hanyalah takut dan berharap kepada keredhaan Allah SWT.

9.Biarlah kita beramal dan dengan amalan itu orang-orang di sekeliling kita akan mendapat kebaikan dan tempiasnya.

Moga mendapat menafaat.

Wak,
TDI.

No comments: