Monday, August 1, 2011

:: Universiti Ramadhan-1 ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Memohon.

Setiap tahun bila sahaja ummat Islam berjumpa dengan bulan Rejab,maka doa berikut mula di baca oleh para Imam apabila selepas sahaja solat berjemaah.


Doa itu sebenarnya berupa permohonan kita kepada Allah SWT untuk memasuki Universiti Ramadhan,bulan di mana segala keberkatan terkumpul dan amal ibadah pula akan dilipat gandakan pahalanya.

Ya,ia adalah bulan yang ramai di kalangan Ummat Islam yang amat menantikan kemunculannya tetapi sebaliknya bukan semua dari kita yang diberi kesempatan oleh Allah SWT untuk sempat/layak bertemunya.

Jemputan yang tidak diduga.

Semalam ketika saya membaca beberapa keratan akhbar tempatan,saya dapati beberapa laporan tentang beberapa orang saudara seIslam kita yang telah meninggal dunia dengan pelbagai sebab tertentu (contohnya kemalangan jalanraya).Bercampur baur perasaan saya membaca berita yang sedemikian,ia satu kematian yang benar-benar sudah hampir dengan bulan Ramadhan.

"Sesungguhnya hidup ini merupakan satu perjalanan, tiba di destinasinya ia akan terhenti walau apa pun usaha untuk menegahnya daripada berhenti." – Menteri Besar Kelantan (sempena perutusan Bulan Ramadhan 2011M).

Ia memberi keinsafan.


Golongan beruntung.

Sebentar tadi,seluruh ummat Islam di Malaysia (dan negara-negara yang sama waktu dengannya) telah memulakan Ibadah berpuasa bulan Ramadhan.Alhamdulillah,ia suatu nikmat yang cukup besar.Lebih dari itu,kita bukan sekadar wajib mensyukuri nikmat dapat bertemu dengan Bulan Ramadhan yang penuh mulia ini dengan menambah amal ibadah peribadi kita sahaja (membaca al Quran,Qiam dll.) bahkan kita juga digalakkan untuk turut menggembirakan orang lain yang turut sama-sama menjalani ibadah puasa juga.

Bersedekah.

Jika pada hari biasa kita digalakkan untuk bersedekah pada golongan fakir dan miskin,tetapi pada bulan Ramadhan kita digalakkan juga untuk bersedekah pada jiran tetangga kita dengan sama-sama berkongsi juadah berbuka yang ada di dalam rumah kita.

Sabda Rasulullah SAW,“Barangsiapa yang memberi makanan berbuka bagi orang yang berpuasa, maka baginya pahala yang seperti orang yang berpuasa tersebut tanpa mengurangi pahala orang yang berpuasa tersebut sedikit pun.” (Hadis Tirmidzi, Ahmad & An-Nasa’i)

Ia satu tawaran yang lumayan.

Jom sedekah.Jom menjadi hamba Allah yang bertaqwa.

Wak,
TDI.

No comments: