Tuesday, August 16, 2011

:: Universiti Ramadhan-14 ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Berikut dikongsikan isi kuliah subuh yang disampaikan oleh Ustaz Haji Hambali (14 Aug 2011-Surau Ibnu Khaldun,Lavendar Height)

Berkat.

Di dalam waktu sahur itu akan turun Rahmat Allah SWT.Apabila kita makan diwaktu sahur,makanan itu akan mendatangkan keberkatan kepada kita.

Apa itu berkat?

Dari makanan yang berkat itu,ia akan menjadikan sesorang itu bertambah keimanannya kepada Maha Pencipta.Ia sekaligus menjadikannya seorang hamba yang bertaqwa kerana dia memahami apa tujuan dia dihantar ke atas muka bumi ini.Apabila maksud ini difahami,segala perintah Allah SWT akan dilakukan dengan penuh taat dan segala tegahan Allah SWT akan dipatuhi.Maka apabila keberkatan itu datang,keimanan pula akan bertambah dan ia akan membawa kita jalan ke syurga Allah SWT.

Kisah Khalifah Umar r.a.

Ketika Khalifah Umar r.a membuat rondaan malam,apabila tiba waktu sahur,Khalifah telah pulang ke masjid untuk solat tahajjud.Apabila tiba di masjid,Khalifah telah terdengar Abdullah ibnu Abbas sedang berdoa.Antara isi doanya adalah memohon keampunan kepada Allah SWT.Lalu Khalifah bertanya kepada Abdullah ibnu Abbas dari manakah dia belajar doa sebegitu.Lalu Abdullah ibnu Abbas berkata,aku mendengar di dalam Al Quran bahawa Allah memberi keampunan di waktu sahur.

Doa.

Apabila ditanya oleh Saidatina Aishah,apakah hari yang paling perit dalam hidup Nabi SAW,Baginda menyebut Yaumul `Aqabah (hari di mana Nabi berdakwah ke Taif tetapi orang Taif menolak dakwah Nabi.)

Diringkaskan cerita,walaupun malaikat penjaga gunung memohon izin dari Rasulullah SAW untuk menghimpit penduduk Taif,tetapi Rasulullah SAW sebaliknya mendoakan agar lahir dari keturunan orang Taif golongan yang akan menyembah Allah semata,tidak disekutukanNya dengan apa pun.

Kesan dari doa Rasulullah SAW di atas,maka pada bulan Ramadhan tahun ke 9 hijrah,berlakulah peristiwa di mana Bani Thaqif dari Taif telah memeluk Islam.

Di zaman Muawiyyah ketika Yazid menjadi Khalifah,berlaku peristiwa di mana jemaah haji telah di bunuh oleh lanun di Kerala India.Seorang pemuda berusia 17 tahun bernama Muhammad bin Qasim telah menawarkan diri untuk memimpin tentera bagi memerangi lanun di India tersebut.

Apabila sampai di India,didapati kubu pertahan musuh sangat kuat dan tentera Islam amat sukar untuk memecah masuk.Lalu Muhammad bin Qasim telah mengira jarak yang sesuai dengan menghantar seekor kuda berlari ke arah kota kubu musuh dan juga mengira tinggi kubu mereka.Lalu dibinanya lastik besar bagi memecahkan kubu itu.Akhirnya tentera Islam menang dan menjadi asbab tersebarnya Islam di India dan seterusnya ke negara berdekatan.Dan Muhammad bin Qasim ini adalah berasal dari Bani Thaqif penduduk Taif yang telah didoakan oleh Rasulullah SAW dahulu.

Jika dikira teori kemasukkan Islam ke Tanah Melayu dengan asbab pedagang India yang datang ke tempat kita,maka ia juga berhubung rapat dengan asbab penyebaran Islam ke Tanah India oleh Muhammad bin Qasim.Dan sudah tentulah ia juga berhubung rapat juga dengan doa Rasulullah SAW.

SubhanaLlah....

Jom banyakkan berdoa di bulan Ramadhan.

"Ya Allah, ya Tuhanku, sesungguhnya Engkau sentiasa memaafkan (salah silap hamba-hamba-Mu), lagi suka memaafkan, oleh itu maafkanlah salah silapku."

Wak,
TDI.

No comments: