Wednesday, August 10, 2011

:: Universiti Ramadhan-9 ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Berbuka.

Sabda Rasulullah SAW,"Ada dua macam kegembiraan bagi orang yang berpuasa, satu macam kegembiraan ialah ketika ia akan berbuka dan yang satunya lagi ialah ketika ia bertemu dengan Tuhannya." ( HR.Bukhari & Muslim )

Hari ini kalau kita berpuasa,samada kita sedar atau tidak,kita akan berasa kita akan berbuka pada jam 19:23 (waktu berbuka di Negeri Sembilan).Manakan tidak ketika anak kecil kita yang baru berlajar berpuasa merengek hendak minum air,kita memujuknya dengan berkata,"tunggulah waktu berbuka nanti."

...ia kata-kata yang spontan.

Malah,untuk berbuka pula kita sebagai ibubapa bertungkus lumus menyediakan juadah berbuka sebagai habuan untuk anak-anak yang berlajar berpuasa.Ini perkara lumrah yang berlaku di mana-mana.Berbuka bagi masyarakat Malaysia,ia adalah sesuatu kenikmatan.Ia berbetulan seperti sabdaan Nabi Muhammad SAW seperti di atas tadi.

Apa khabar saudara kita?

Ketika kita menjalani ibadah puasa,orang Islam di tempat/negara lain juga sedang menjalani ibadah puasa juga.Ibadah yang dibuat mungkin sama,tapi persekitaran ketika membuat ibadah mungkin berbeza.

Pernahkan anda terfikir/mengetahui bagaimana rakyat di Palestin berpuasa.

...kenapa perlu memikirkan rakyat di sana? Ramai lagi rakyat yang susah di negara kita.

Rasulullah SAW bersabda,"Perumpamaan orang-orang beriman dalam kecintaan, kelembutan dan kasih sayang di antara mereka ibarat satu tubuh. Jika salah satu anggota sakit, maka seluruh anggota turut merasakannya dengan tetap berjaga dan demam." (Muslim & Ahmad).

Gaza.

Kita sedia maklum yang ummat Islam di Palestin (terutamanya di Gaza) saban hari ditekan oleh Yahudi Zionist.Segala bekalan/bantuan yang hendak masuk ke Gaza disekat.Mereka umpama duduk di dalam sebuah penjara yang besar.Apalah yang boleh mereka harapkan untuk mereka hidup normal seperti kita di Malaysia ini.Jauh sekali untuk bersedapan ketika menjamah juadah berbuka puasa.

Ini yang berlaku di sana.

Rasulullah SAW bersabda,“Seorang mukmin bagi mukmin yang lain ibarat satu bangunan yang saling menguatkan antara satu dengan yang lainnya. Kemudian Rasulullah menggenggam jari-jemarinya.” (HR.Bukhari & Muslim).

Apa yang perlu kita buat?

Abdullah ibn Umar bertanya pada Rasulullah SAW,"Ya Rasulullah,terangkan kepada kami hukum menziarahi Baitul-Maqdis."
Jawab Rasulullah SAW,"Ziarah dan solatlah di sana. Sekiranya tidak mungkin (ziarah dan solat) maka kirimkanlah minyak untuk lampu-lampu (bagi menerangi masjid)" – Sahih Bukhari.

Maksudnya Rasulullah bukan sekadar menganjurkan masjid ini diziarahi tetapi menjaga dan memastikan masjid ini sentiasa dihidupkan dan dipelihara.

Aqsa Syarif-antara NGO yang giat
menjalankan aktiviti untuk Palestin.

ISMA-Juga aktif membuat promosi
dan memberi kefahaman tentang isu Palestin
kepada masyarakat Malaysia.

Kita perlu menyumbang.

Mungkin bersempena bulan Ramadhan yang Mubarrak ini,kita boleh ikat sedikit perut kita.Lalu,wang yang ada itu kita peruntukkan sedikit untuk disumbangkan kepada saudara-saudara kita di sana.Bukankah rakyat Palestin membantu kita.Mereka di sana menjaga kesucian Masjid Al Aqsa (masjid ketiga suci dalam Islam)mewakili kita,sedangkan ia tanggungjawab bersama.

Membina kilang roti-antara projek yang sudah berjalan.

Back to School-antara projek yang sedang dirancang.

Jom menyumbang! Jangan tunggu lagi!

Wak,
TDI.

No comments: