Wednesday, August 17, 2011

:: Universiti Ramadhan-16 ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Dalam menilai kualiti pada diri sendiri dalam membuat amal seharian,ia bergantung kepada sejauh mana kita menitikberatkan/memperincikan setiap amalan berkenaan.

Solat.

Jika kita menjaga/rajin bersolat maka dimana pun kita berada,apa situasi pun kita sedang hadapi,pasti solat bukanlah sesuatu tanggungjawab yang kita remeh-remehkan/pandang ringan. (tetapi masih perlu mengharap hidayah dan kekuatan dari Allah SWT).

Tetapi bagi yang kurang/malas menjaga solat,apabila berlaku sesuatu yang menyusahkan untuk mereka solat,maka mereka akan membuat pilihan untuk tidak bersolat.Tetapi bukanlah mereka ini langsung tidak solat.

Namun,ada yang langsung tidak menjaga solat.Tidak pasti apakah masalah mereka.

Saya pernah terdengar,ada sebahagian dari kita yang solat hanya ketika waktu-waktu tertentu,contohnya ketika ayah atau ibu mertua datang melawat ke rumah.Tidak pastilah,adakah mereka beranggapan solat itu sekadar untuk ditunjuk-tunjuk.Wallahua`alam.

Puasa.

Di zaman sekolah dahulu,pernah juga terlihat kawan-kawan seasrama yang tidak berpuasa.Tidak pastilah samada mereka tidak sihat ataupun ada alasan yang lain.Tapi perlukah sekiranya kita tidak berpuasa,kita menunjuk-nunjuk yang kita ini sedang tidak berpuasa.

Semua sedia maklum,puasa adalah menahan diri dari makan dan minum serta perkara-perkara yang membatalkan puasa dari terbit fajar hingga terbenam matahari.Tidak seperti solat yang boleh dibuat seolah-olah kita ini rajin bersolat,puasa tidak boleh dilakukan secara olok-olok.Ia perlukan komitmen seharian selama sebulan.Itu pun puasa tahap orang-orang biasa.

Sisipan.

Pagi tadi sebelum pergi ke tempat kerja sempat saya menyakat anak perempuan saya yang sedang bersarapan pagi di ruang yang agak tersorok.

Saya : Kakak makan apa tu?
Kakak : Makan lempeng.
Saya : Cicah apa tu?
Kakak : Cicah gula.
Saya : Bapak nak sikit.
Kakak : Bapak kan puasa.
Saya : Bapak nak sikit je.
Kakak : Bapak kan puasa.

Selepas 4 kali 'memujuk' akhirnya saya mengalah.Pada tanggapan saya,anak perempuan saya itu sudah mula faham,orang yang sedang berpuasa tidak boleh makan dan tidak boleh meminta makanan dari orang yang tidak berpuasa.Orang yang tidak berpuasa pula tidak boleh bersubahat dengan orang yang tidak mahu berpuasa.

Alhamdulillah,moga-moga ia suatu sifat yang berkekalan sehingga zuriat yang seterusnya.

Wak,
TDI.

No comments: