Tuesday, August 9, 2011

:: Universiti Ramadhan-8 ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Syurga dan Neraka.

Allah mencipta neraka sebenarnya bukan untuk hambaNya masuk ke dalamnya tetapi adalah sebagai memberikan rasa takut terhadap seksa dan azab yang ada di dalam neraka.Apabila manusia berasa takut (baca : takut Allah) mereka akan datang ke jalan menuju syurga di mana di sana dijanjikan dengan pelbagai kenikmatan yang tidak pernah dilihat oleh mata,didengar oleh telinga dan terlintas oleh fikiran.

Rahmat.

Di dalam Al Quran,terdapat 124,000 perkataan Rahmat Allah SWT berbanding hanya beberapa perkataan sahaja yang menyatakan azab-Nya.Bilangan 124,000 ini sama jumlahnya dengan Nabi-Nabi yang diutuskan dimuka bumi ini.Ini membuktikan yang Rahmat Allah SWT itu sangat besar dan melimpah dengan banyak kepada hambaNya.

Puasa mereka dan puasa kita.

Ajaran Islam.

Berpuasa bulan Ramadhan selain dari menahan diri dari lapar dan dahaga,kita juga dituntut untuk menahan mata,telinga,tangan,kaki,hati dan apa sahaja anggota dari melakukan perkara yang dilarang.Sesungguhnya puasa di dalam Islam adalah puasa luaran dan dalaman.

Ajaran agama lain.

Agama lain juga ada istilah puasa.Malah ada sami-sami yang berpuasa berbulan-bulan lamanya.Tetapi dengan menahan lapar dengan sedemikian rupa,ia bukanlah fitrah dan ia tidak mengikut syariat Islam.Sudah tentulah juga kesan yang hadir disebalik pengamalan puasa berkenaan juga keluar dari fitrah seorang manusia.

.....contohnya begini,

Sebiji kereta menggunakan beberapa jenis minyak yang berbeza untuk fungsi berbeza.Ada minyak untuk power steering,ada minyak untuk brake,ada minyak untuk gear,ada minyak untuk enjin dan ada minyak untuk pembakaran.Apabila minyak-minyak tertentu itu tersalah letak (contoh : minyak petrol dituang ke dalam minyak enjin) tentu ia tidak berfungsi mengikut apa yang sepatutnya kereta itu berfungsi.Mungkin juga ia akan menjahanamkan sistem yang ada di dalam kereta itu sendiri.Jauh lebih teruk kesannya sekiranya tempat letak petrol diisi dengan air,ia amat jauh menyimpang.

Namun dari segi luaran,ia tetap kelihatan sebagai kereta.

Solat kita.

Rakaat pertama - Ketika rukuk nampak seakan objek hitam pada tempat sujud.
Ketika sujud,kita mengelak sedikit supaya tidak terkena objek hitam berkenaan.
Rakaat kedua - Terdetik di dalam hati : "Macamana ketika mula solat tadi tak perasan apa-apa?"
Rakaat ketiga - Terdetik lagi di dalam hati : "Nampak macam tahi cicak.Tapi sebab apa warna hitam sahaja.Tak nampak pun putihnya."
Rakaat keempat - Masih terdetik lagi : "Tahi cicak najis ni.Nanti kalau dah siap beri salam,kena kutip dan buang tahi cicak ni kat luar."
-sedar-sedar sahaja sudah dengar Imam memberi salam dan kita pun turut memberi salam.

...selepas memberi salam terus sahaja membelek objek hitam tadi,

"La....bukan najis ni,batu hitam je rupanya.Patut la tak nampak putihnya."

Begitu sahaja kita menghabiskan 4 rakaat solat kita yang sepatutnya dilakukan dengan khusyuk.Agaknya dapatkah kita menghindar perbuatan keji dan mungkar dengan kualiti solat yang sebegitu?

Ia mungkin juga boleh terjadi kepada puasa Ramadhan kita.Sedar tak sedar 30 Ramadhan telah meninggalkan kita tanpa kita menghayati dan merebut apa yang ada di dalamnya.

Nota :

Ramadhan sudah hampir pada 1/3 bahagian.Sejauh mana pencapaian kita dalam merebut Rahmat Allah SWT di dalamnya.Adakah seperti menatang minyak yang penuh atau sekadar melepaskan batu ditangga?

Muhasabahlah diri sendiri.Anda sedang berada di dalam Universiti Ramadhan.

Wak,
TDI.

No comments: