Friday, August 12, 2011

:: Universiti Ramadhan-12 ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Mengantuk.

Mengantuk ada di mana-mana.Ia boleh datang menyerang dengan berbagai cara.

Memandu.

Bila masa pun memandu kenderaan,kita boleh terdedah dengan penyakit mengantuk.Baik awal pagi,tengahari,petang,malam mahupun lewat malam/tengah malam.Tentu antara kita ada pelbagai macam pengalaman tentang mengantuk ketika memandu.Ketika saya dalam perjalanan ke KLIA tempoh hari,saya sempat berbual dengan Abang Mus,driver syarikat kami.Bagi beliau yang sudah puluhan tahun bekerja sebagai pemandu,perkara yang cukup beliau jaga adalah tidur seketika sebelum memulakan sebarang perjalanan.Ini bagi membolehkan badan akan cergas ketika melakukan tugas.Ia satu tips yang mudah dan amat berguna.

Bekerja.

Ramai di antara kita yang bekerja di dalam pejabat.Sekurang-kurangnya kita menghabiskan masa 8 jam sehari di tempat kerja kita.Sudah tentu istilah/penyakit mengantuk tidak dapat lari pasti akan mendatangi kita.Ada yang mengatakan selepas waktu makan tengahari adalah waktu yang paling mengantuk.Namun ada segolongan pula yang sepanjang masa mengantuk.Biasanya mereka ini dilabel sebagai-'ada anak kecik kat rumah.'

Saya pernah terdengar di negara arab,mereka mengamalkan nap/kailullah diwaktu tengahari.Tidak kiralah ditempat kerja ataupun di tempat belajar (sekolah/universiti).Mungkin kita di Malaysia ini boleh juga mula mengamalkannya.

Solat.

Ketika beramal juga kita tidak dapat lari dari diserang penyakit mengantuk.Pernah sekali ketika saya di sekolah menengah dahulu,ustaz telah mengajak kami para pelajar bersolat tasbih di malam hari di surau asrama.Ketika itu seluruh surau digelapkan dan hanya lampu koridor sahaja dihidupkan.Bila kami selesai solat tasbih 4 rakaat,kami dapati ada sahabat kami yang sudah berdengkur,tapi masih dalam keadaan seolah-olah bersujud.Khusyuk sangat agaknya-usik kami ketika itu.

....tentu antara kita juga ada pengalaman yang sama/berbeza berkaitan mengantuk ketika beramal.

Solat Terawih.

Antara kenangan manis saya ketika solat terawih adalah bersolat di Masjid Kampung Baru sekitar tahun 1998.Ketika itu Imam dijemput khas dari Mekah seramai 2 orang.Waktu itu saya di tahun pertama di Pusat Persediaan Kajian Teknikal ke Jepun (PPKTJ).

Bersolat dengan berimamkan Imam dari Mekah memang seronok.Suara bacaan Al Quran mereka merdu dan sedap.Setiap malam kami bersolat sebanyak 20 rakaat dan 3 rakaat solat witir.Setiap hari pula,Imam akan menghabiskan bacaan 1 juzuk lebih.Ia masa yang sedikit panjang (baca : agak panjang) berbanding dengan solat terawih yang hanya membaca ayat surah lazim.

Kalau saya kepenatan (baca : mengantuk) di tengah jalan,saya akan pandang saf di sekeliling saya.Bayangkan sahaja sekiranya pakcik-pakcik warga emas masih lagi teguh berdiri setiap kali imam bangun selepas salam,tentulah memalukan saya yang masih berumur belasan tahun ketika itu untuk mengalah di tengah jalan.Saya tekadkan hati juga untuk bangun bersama-sama imam menyempurnakan solat sehingga akhir.Puaslah juga keluar masuk masjid untuk mencuci muka.Namun bila selesai sahaja solat,akan rasa satu kepuasan yang tidak terhingga kerana selain dapat melepasi ujian mengantuk,dapat juga mengatasi ujian masa.Ia satu kepuasan yang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata.

....bagaimana kalau jemaah sekeliling kita juga ’lemau’/tidak memberangsangkan semangat kita.

Ini juga cabaran.Mengantuk tetap mengantuk kerana selain solat terawih yang agak memakan masa,dengan keadaan perut yang kenyang ia menambah faktor penyebab masalah mengantuk.

Tindakan perlu diambil.

Bagi menyahut sunnah Rasulullah SAW dengan hanya makan kurma dan air masak ketika berbuka,saya cuba amalkannya pada Ramadhan tahun ini.Ia bukan sahaja menu berbuka puasa yang ringkas,malah meringkaskan waktu berbuka puasa kami sekeluarga.Maka selesai sahaja berbuka puasa,saya terus dapat solat maghrib berjemaah di surau.Malah buat setakat ini,hanya 1 malam sahaja di sepanjang bulan Ramadhan saya diserang mengantuk ketika solat terawih.Adakah dengan makan sedikit ketika berbuka puasa,fadhilatnya sepertimana yang saya rasai sekarang ini? Wallahua’lam.

P/S : Jika anda mengalami masalah yang sama,tidak salah rasanya jika anda juga turut mencuba.

Wak,
TDI.

No comments: