Thursday, July 28, 2011

:: Muhasabah Sebelum Ramadhan-8 ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Kenangan.

Terlalu banyak kenangan yang terimbas yang berlaku sepanjang seminggu berada di Jepun.

1. Presentation di HQ berjalan dengan sempurna walaupun sessi soal jawab agak tidak lancar disebabkan soalan di luar batasan saya untuk menjawab.

Skrip untuk presentation.
Keluar segala macam peluh-peluh seram sejuk mahupun peluh jantan.

2. Praktikal untuk produk dan mesin baru dapat disudahkan mengikut jadual dengan kerjasama dari local staff Jepun.Selepas ini homework perlu dibuat mengikut schedule juga memandangkan ketibaan mesin baru sudah semakin hampir.

Bersiar-siar di pagi hari mengelilingi kilang
di Komagane yang dikelilingi gunung ganang serta
sawah padi.Buah epal di kebun sebelah kilang masih
lagi kehijauan.Lambat lagi mahu menunggu autumn.

3. Makan malam bersama OB Malaysia (Manager dan Staf Jepun yang pernah berkhidmat di Malaysia) sebagai ucapan selamat tinggal pada malam terakhir di Komagane banyak memberikan pengajaran,di antaranya adalah betapa ikatan kemanusiaan itu bisa terjalin walaupun berlainan bahasa dan budaya.

Bersama OB (Old Boy Jepun @Malaysia).
Meraikan tetamu adalah antara budaya mulia mereka.

4. Malam terakhir di Jepun kami menginap di Toyoko Inn Hotel,bersebelahan dengan Centrair,Cyuubu International Airport untuk penerbangan domestik dari Nagoya ke Narita.Dalam banyak-banyak hotel saya menginap,ini adalah antara hotel yang meletakkan beberapa keping kitab agama lain di dalam bilik mereka.Lihat bahawa agama lain juga sentiasa berusaha untuk mengembangkan dan menambah baik dakwah mereka.Mungkin adakalanya pihak tertentu yang memainkan peranan menyebabkan dakwah mereka lebih mudah tertonjol.

Masanya sudah hampir tiba.JL 723 sedang memanaskan enjinnya.
Bye Bye Jepun.Moga ke temu lagi,InsyaALlah.

5. Dalam penerbangan balik Narita-KLIA kami dikejutkan dengan menu untuk kami di atas kapalterbang yang saya syak mungkin berasaskan daging.Ini bercanggah kerana sebelum kami bertolak dari Malaysia dahulu saya terlebih dahulu menyatakan yang kami memesan menu vegetarian.Setelah memanggil pramugari bertugas,pihak JAL dengan bersungguh-sungguh menyatakan itu adalah menu halal.Setelah saya siasat serba sedikit mereka memberikan jaminan yang dapur mereka mampu memberikan makanan halal kepada orang Muslim mengikut syarat yang telah mereka patuhi.Bahkan dipertengahan jalan,pramugari tersebut berjumpa saya sekali lagi memohon maaf sekiranya saya tidak selesa dengan kewujudan situasi seperti di atas.Saya hanya mampu tersenyum.

6. Kami tiba di KLIA agak lewat petang.Bahkan ia di tambah lewat dengan kelewatan bagasi kami untuk tiba di tempat tuntutan bagasi.Ramai yang merungut terutamanya pelancong Jepun yang memang agak cerewet tentang masa.Ini bukan perkara luar biasa,bahkan ketika saya masih di zaman pelajar sekitar tahun 1999 dahulu lagi,perkara yang sama sudah timbul,iaitu kelewatan bagasi tiba.Bahkan ditambah parah dengan bagasi yang seringkali rosak apabila tiba ditangan tuannya kembali.

Saya yang sudah masak dengan masalah sebegitu terus sahaja menuju ke surau berhampiran dengan tempat tuntutan bagasi untuk solat Jama’ Takhir (zuhur dan asar).Selepas solat sempat saya sujud syukur sebagai tanda terima kasih ke Hadrat Illahi di atas kenikmatan yang di berikanNya kepada saya,yang sekiranya mahu dihitung tentu terlampau banyak jumlahnya.

Sejurus keluar dari surau,saya menuju ke conveyor tuntutan bagasi.Maha Suci Allah,beg untuk penerbangan JL723 baru sahaja muncul satu per satu.Dan beg biru saya adalah di antara yang awal.Adakah ini salah satu tanda Kebesaran Illahi.Wallahua'alam.

Selamat pergi dan selamat pulang.

KLIA-Narita.
Nagoya-Narita-KLIA.
Terima Kasih JAL di atas khidmat yang selesa.

Setelah melalui imigresen saya mahu segera pulang.Esok (23 dan 24 Julai 2011) saya ada 2 agenda besar.Kenduri arwah keluarga di Bukit Mahkota,Bangi dan Hari Keluarga Alumni IPIJ di Teluk Kemang,Port Dickson.Ia perlu mengenepikan keletihan untuk dijadikan alasan untuk tidak menghadiri 2 majlis besar itu.