Tuesday, January 26, 2010

:: MACET ::


:: macet ::

Tiba tiba teringat sebuah puisi yang pernah di kongsi oleh seorang ustaz.

"Subuhnya ketiduran
Zuhurnya kekenyangan
Asarnya kemacetan
Maghribnya kesibukan
Isya’nya kelupaan"

Solat kita pula bagaimana?

...Ya.Kita saling terabai solat kita di sebabkan urusan urusan dunia yang sentiasa menyibukkan diri kita.Hinggakan kesibukan itu melalaikan kita dari menunaikan tanggungjawab sebagai seorang Islam.

Semalam,sedang saya asyik menikmati 'burger' Malaysia aka pau goreng sambal,saya mendengar DJ radio menyiarkan sedikit iklan di mana Nabi SAW tidak pernah dalam hidupnya menunaikan solat fardhu secara bersendirian.Selepas itu ada pula alunan nasyid sekitar liriknya berkenaan adab adab sebelum bernikah.Elok benar petang petang sebegini,telinga mendapat halwa yang baik untuk di cerna.

Namun yang kecewanya,sejurus sebelum itu,dalam siaran gelombang radio yang sama,iklan mengenai sambutan hari kekasih yang bakal di sambut bulan februari diwar warkan.Perlukah juga iklan sebegitu? Semua sudah maklum,sambutan hari kekasih bukan budaya kita orang melayu bahkan jauh sekali bagi kita ummat Islam untuk kita membesar besarkannya.

Moga penerbit radio berkenaan lebih peka hal hal sebegini. (saya doakan...)

Di bawah ini pula sedikit input yang sahabat saya ‘forward’ ke dalam inbox saya.

"Jika anda menyaksikan rancangan the making of "legion" di NTV 7 tengahari semalam, salah seorang aktornya memberikan kesimpulan kisah filem tersebut.Aktor itu mengatakan "Tuhan" telah bosan dengan manusia dan ingin menghapuskan mereka dengan menghantar para malaikat dan dibantah oleh ketua malaikat yang cuba menyelamatkan manusia.

Filem ini telah mula ditayangkan di Malaysia sejak 21 Januari 2010 yang lalu.Tatkala ada pihak bermati-matian mempertahankan kalimah Allah, menggerakkan seluruh tenaga mereka untuk membincangkan kepentingan memelihara kalimah Allah malangnya pihak yang sama juga tidak mempunyai hasrat langsung untuk mempertahankan akidah umat Islam dengan membenarkan penayangan filem yang mempunyai unsur menghina Allah."

Apa sudah jadi?

Cuba renung dua situasi di atas.

1.Adakah wajar masyarakat umum di dedahkan dengan situasi sebegini?
2.Tanggungjawab siapakah untuk mengawalnya?
3.Apakah usaha kita?

Keluar sejenak dari kotak permasalahan....

Apabila kita berada di persimpangan setiap perkara,kita muhasabah diri kita sendiri :

1. Apakah yang kita kejar dalam hidup kita ini.
2. Apakah panduan semasa kita mengejar impian kita itu.
3. Di manakah garis penamat episod kejar mengejar ini.

Mungkin di dalam muhasabah kita itu nanti kita akan berjumpa dengan petunjuk dalam kita mengejar impian hidup.InsyaAllah.


kelkatu yang mengejar sumber cahaya

Nota : Macet = kesesakan jalanraya.

2 comments:

aiDa said...

aku baru jer nak tanya macet tu apa.. tp, alhamdulillah.. ko mmg peka..tq..tq..

WAK said...

1st time aku dengar 'macet' ni masa aku outstation dekat bekasi,jakarta.pakcik yg hantar aku g airport dr hotel dok sibuk mulutnya sebut 'waduh,macet..'.sekejap sekejap macet lagi.. sbb x fhm,aku tya sendiri.traffic jem rupanya...jakarta punya macet...fuhhh...highway 5 line bai...tp ko x nampak pun kenderaan yg Q.yg dgr hanya hon yg x sudah sudah...