Friday, March 30, 2012

:: Daie Sejuta Ummat - Tinggalan Untuk Generasi Akan Datang ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Menulis bukan sesuatu yang mudah.Terlalu banyak cabaran.Kadangkala idea mencurah di dalam kepala,namun bila mula menulis,intro terbaik tak muncul tiba.Di lain masa,bila idea sudah dihadam menjadi tulisan,ia bagaikan air yang mengalir,tidak berjumpa muara,langsung agak sukar untuk disimpulkan.Lalu masih juga tidak menjadi 1 hasil tulisan.Kadangkala terlalu obses untuk menulis,sampaikan 1 huruf pun tidak mampu untuk membentuk 1 ayat.Jangankan ayat,tajuk pun tidak mampu diberi di atas media yang poles kosong.Lalu apakah 1 resepi terbaik untuk menulis?

1.Ada yang berkata hendak menjadi penulis yang terbaik hendaklah banyak membaca.


2.Pernah saya terbaca,menjadi penulis haruslah mempunyai identiti sendiri.


3.Ada juga yang memberi pesan ringkas,"menulis adalah media untuk berkongsi bukan untuk berbangga."


.....Sungguh,ia serba sedikit memberikan saya garis panduan dalam menulis.

Namun,

Satu tips yang ingin saya kongsikan bila idea buntu kala menulis.Berhentilah menulis sebentar.Berdoa dan memohon kepada Allah SWT dengan sungguh-sungguh agar dipermudahkan penulisan.InsyaAllah akan ada jalannya....

Blog WhiteWakGreen.

Ia idea yang spontan pada mulanya,bermula tahun 2009 dengan berteraskan "Mencari Sesuatu Untuk Di Pandu."

Setelah mengharungi hari,bulan dan tahun,kini dengan matlamat 8 entry per bulan,ia masih lagi mencabar kekuatan moral dalaman dan luaran saya dalam mendokong tanggungjawab dan komitmen untuk menulis.

Apa tujuan menulis?

Salah satunya...

Saya mempunyai susur galur yang menarik.Datuk saya berasal dari Indonesia lalu berhijrah ke Tanah Melayu dan berkhawin dengan nenek saya di sini.Malah khabarnya datuk ada isteri ketika di Indonesia.Bermakna saya mempunyai bapa/emak saudara di Indonesia.Ya,darah daging saya ada di sana.Namun ia hanya penceritaan dari mulut ke mulut tanpa ada wujud hitam putih.Malah saya hanya mampu mendengar dan mengetahui beberapa lipatan dari lembaran-lembaran kisah dan sejarah kehidupan emak dan abah, sedangkan saya hidup bersamanya.

Lalu,

Saya tidak mahu anak-anak dan generasi saya akan datang mengalami nasib seperti saya.Moga dengan adanya coretan-coretan dan perkongsian ringkas di blog ini,mereka serba sedikit dapat mengetahui sejarah susur galur mereka.Bukankah dengan mengetahui susur galur mereka,ia akan menguatkan jati diri kita?

....mudah-mudahan.

Juga,

Saya hadiahkan penulisan ini (sekiranya ada yang bermanafaat) kepada Allahyarhamah emak tercinta Hjh Misemah binti Haji Sakir.Doa saya-Moga bertemu di Syurga Allah nanti.

(klik gambar untuk imej besar)
Secalit penulisan saya yang tercatat di dalam buku
"Daie Sejuta Ummat-Ustaz Riduan Mohamad Nor".
Moga ia sebagai satu suntikan semangat kepada saya
agar terus dapat menulis di masa hadapan,InsyaAllah. 

Wak,
TDI.
(Jumaat,Jamadil Akhir 1433H)

No comments: