Friday, March 16, 2012

:: Baik tanpa Sebab? ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Jumaat (23 Rabiul Akhir).

Penghulu segala hari,Hari Jumaat muncul lagi.Diam tak diam kita sudah berada di pertengahan bulan Mac 2012M dan di penghujung bulan Rabiul Akhir 1433H.Namun,yang lebih utama untuk direnung sejenak adalah,apa yang telah kita tinggalkan di belakang sementara menunggu saat kematian yang entah bila detiknya?

Baik sangatkah kita?

Teringat saya kisah 25 tahun lepas.Saya anak lelaki seorang dalam keluarga.Hari Jumaat saya diwajibkan oleh abah untuk mengikutnya ke masjid untuk solat Jumaat.Ketika itu Jumaat dan Sabtu adalah cuti hujung minggu bagi negeri Johor.Oleh kerana pada hari Jumaat saya tidak bersekolah,maka saya dan abah dapat pergi ke masjid sedikit awal dan tidak perlu tergesa-gesa mengejar masa.

Apa tujuan kita memasukkan duit ke dalam tabungan masjid?

Ada beberapa kali,sebelum saya pergi ke masjid bersama abah,abah terlebih dahulu bertanyakan saya samada saya sudah membawa duit poket (baca : derma) atau belum untuk ke masjid.Satu-dua kali saya tidak faham juga pada mulanya.Tambahan pula,sekitar umur saya 7 atau 8 tahun,manalah ada sangat duit ketika itu.Duit belanja sekolah pun paling banyak pernah saya terima adalah 20 sen sehari.Duit tabungan hampir tiada.Lalu,apa yang hendak dimasukkan ke dalam poket?

Setelah beberapa kali Jumaat ditanya begitu,saya masukkan juga duit 20 sen ke dalam poket saya.Namun duit itu saya ambil dari rak kayu tempat abah kadangkala meletakkan duit syilingnya.

Sampai di masjid,apabila tupperware derma ditolak ke arah saya,saya masukkan duit 20 sen tadi.Aktiviti itu berterusan berulang kali sehingga satu peringkat abah sudah tidak bertanyakan lagi perihal duit poket untuk ke masjid pada hari Jumaat.

Lalu,

Bila dikenang-kenang kembali,sebenarnya latihan memasukkan duit (baca : derma) ke dalam tabung masjid ketika kecil dahulu itu telah memberikan input/maklumat yang sangat berguna kepada saya sehingga kini.

"Pergi ke masjid,jangan lupa membawa duit poket untuk dimasukkan ke dalam tabung."

Terima kasih abah kerana mendidik saya menjadi baik.

Moga perkongsian dapat memberikan menafaat.

Wak,
TDI.

No comments: