Wednesday, April 11, 2012

:: Dari mata jatuh ke neraka? ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Keperluan hidup.

Setiap manusia mempunyai kemahuan dan keperluan di dalam kehidupan.Tidak kira apa statusnya,seseorang manusia itu bila ia hidup di atas muka bumi ini,pasti kemahuan dan keperluan itu akan menjadi salah satu agenda utama mereka seharian.Namun dalam memenuhi kemahuan dan keperluan yang dicari itu adakah betul-betul ia memberi manfaat.Ataupun adakah ia sekadar memenuhi nafsu?

Kehidupan adalah satu perjalanan.

Lalu apa sebenarnya yang perlu kita cari?

Di dalam kehidupan di atas muka bumi ini,hakikatnya kita hanyalah hamba dan Allah SWT adalah Pemilik kita.Tanpa Rahmat dan Kasih Sayang dari Allah SWT pasti kita tidak akan selamat dunia mahupun akhirat.Dan hakikatnya juga,kejadian kita sebagai makhluk dan hamba-Nya amat memerlukan Rahmat dan Kasih Sayang dari Allah SWT.

Untuk apa?

Lihat sahaja keadaan dunia di sekeliling kita sekarang.Di mana-mana sahaja maksiat dapat kita lihat dan jumpa.Pendek kata dunia sekarang dikelilingi dengan maksiat.Sesungguhnya,melihat maksiat yang dilakukan terasa amat menyedihkan.Mengapalah maksiat itu dilakukan?

Namun yang lebih menyedihkan lagi sekiranya kita dapati si pelaku maksiat itu sendiri tidak tahu yang dia sebenarnya sedang melakukan maksiat.Bayangkan sekiranya si pelaku maksiat itu berterusan dengan gaya hidupnya tanpa ada perubahan.Tentu sahaja dia sehingga mati melakukan maksiat yang dia sendiri tidak sedar akan kemaksiatan yang dilakukannya,sedangkan melakukan maksiat itu adalah suatu dosa.Maka tentulah si pelaku maksiat itu melakukan dosa yang berterusan sehingga ia mati tanpa dapat meminta ampun kepada Allah SWT.

Hidayah.

Sedarlah,bahawasanya tanpa hidayah dan kesedaran yang kita terima dari Allah SWT tentu sahaja hati kita akan terus di dalam kegelapan.Kerana,dengan melakukan maksiat maka secara langsuang hati akan terkesan.Lalu hati yang terkesan dari maksiat itu,akan menjadi gelap dan terus gelap seiring dengan maksiat yang berterusan dilakukan.

Tidak perlulah pergi jauh untuk membuat maksiat.Bila mata kita dibuka setiap hari sahaja,kita akan dapat melihat pelbagai kelakuan yang boleh menyebabkan terjadinya maksiat mata yang menimpa diri kita.Mungkin kita boleh menjaga mata (menundukkan pandangan) ketika di luar rumah,tetapi maksiat mata masih boleh berlaku juga.Lihat sahaja rancangan TV kala ini,lihat pula akhbar harian,malah lebih teruk sekiranya kita langsung tidak dapat menjaga mata ketika melayari internet.

Mata,ia suatu nikmat yang besar.
Dan ia pasti ditanya kelak.

Sesungguhnya,orang yang sihat,bila ia memakan anggur,ia akan dapat merasai kenikmatan dan kemanisan rasa anggur tersebut.Malah dia dapat menghabiskan bergugus-gugus anggur dek kerana kelazatan yang dikecapinya.

Sebaliknya,kerana disebabkan seseorang itu sakit,apabila dia memakan anggur,sudahlah dia merasa anggur itu pahit dan yang pastinya ia hanya dapat memakan anggur itu dengan jumlah yang terhad.
Begitu jugalah dengan hati kita.

Moga perkongsian dapat memberi manfaat.

Wak,
TDI.

No comments: