Friday, March 23, 2012

:: Suami makan luar ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Ngeteh/teh tarik session bagi golongan berada
mungkin juga boleh dibuat di hotel 5 bintang.

Antara kegemaran sebahagian golongan lelaki adalah minum bersama-sama (baca: ngeteh/teh tarik session) dengan kawan-kawan.Dan antara budaya menarik bagi ngeteh/teh tarik session pula adalah 'memayung' antara satu sama lain.Dengan erti kata lain,ramai-ramai minum tapi ada seorang individu yang sukerela membayar semua makanan dan minuman yang telah dipesan.

Kadangkala,ngeteh/teh tarik session bukan sekadar minum-minum ringan,tetapi mungkin ada yang mendapat rezeki lebih lalu kawan-kawan yang sama minum bersama dipelawa untuk memesan apa jua menu untuk di makan.Sudah tentulah kawan-kawan tidak akan menolak peluang yang baik ini walaupun kadangkala dalam keadaan serba-salah.Faham akan keadaan itu,si individu itu tadi sendiri akan memesan makanan untuk kawan-kawannya yang seperti malu-malu kucing itu.Tersenyum lebarlahlah kawan-kawan semejanya itu kekenyangan kerana mendapat tempias durian runtuh.

Tup-tup,apabila balik ke rumah,yang berbelanja besar untuk kawan-kawan semejanya tadi,satu bungkusan makanan/minuman pun tidak di bawa balik bersama untuk isteri dan anak-anak.Aduhai....

Kisah seperti di atas bukan kisah asing yang pernah berlaku di tengah-tengah masyarakat sekarang.Bahkan kisah-kisah seperti di atas kadangkala ia tidakpun diambil peduli dan tidak dianggap masalah memandangkan wujudnya kisah yang lebih bermasalah yang perlu diselesaikan dalam sesebuah institusi keluarga.

Suami dan isteri.

Melayar bahtera rumah tangga bukan sekadar menghalalkan hubungan suami isteri yang dahulunya sebelum bernikah adalah bukan mahram,malah di dalamnya ada terkandung tanggungjawab dan hak-hak yang perlu ditunaikan.

Hubungan suami isteri di dalam rumahtangga juga sebenarnya menzahirkan yang ajaran Islam ini bukan sahaja menuntut akan kehalalan sesuatu perkara malah ia menuntut juga juga kita mencari yang baik-baik di dalamnya (halalan toyyiban).Sebagai contoh,dalam Islam daging kambing adalah halal di makan,tetapi bila daging kambing yang sudah dimasak kari lalu menjadi basi,maka Islam melarang kita dari memakannya.Sama juga di dalam rumahtangga,mendatangi isteri adalah halal,tetapi mendatangi isteri ketika isteri datang bulan adalah haram di dalam Islam.

Suami.

Antara tanggungjawab yang perlu dipenuhi sebagai seorang suami adalah melengkapkan diri dengan pengetahuan agama.Bayangkan sahaja kalau si suami tidak mempunyai pengetahuan agama yang cukup di dalam dirinya,mana mungkin dia dapat memenuhi hak anak dan isterinya sepenuhnya jika begitu keadaannya.

Bila terjadi seperti situasi di atas,dalam keadaan si suami tidak arif/tahu yang mana yang haram dan yang mana yang halal,ditambah pula dalam suasana dunia persekitaran kita kini memberi tekanan yang tinggi dalam aspek kos untuk perbelanjaan harian,maka mungkin sahaja si suami tadi membawa pulang rezeki kepada keluarganya dari sumber yang haram.Kemungkinan itu tetap ada.

Walaupun mungkin ia kejahilan suami,namun kesan dari tindakan di atas pasti ada.Mungkin kesan dari tindakannya itu tidak terzahir ketika anak-anaknya masih lagi kecil,tapi 10/15 tahun akan datang,bila anaknya sudah lagi tidak boleh ditegur,maksiat pula menjadi-jadi,kala itu nasi sudah menjadi bubur.Bukankah gejala/permasalahan ini yang biasa kita lihat dipersekitaran kita sekarang?

Sebaliknya,jika kita fikirkan semula,makanan yang halal (halalan toyyiba),ia akan membawa kita kepada sifat taqwa.Bukan kah sifat taqwa itu boleh membawa kita ke syurga?

Isteri.

Walaupun secara pandangan mata kasar,tanggungjawab dan bebanan yang dipikul oleh isteri amatlah berat,namun hakikatnya ada hikmah di sebaliknya.Sebenarnya.isteri tidak perlu menyusahkan diri memikirkan perkara yang tidak tentu hala puncanya hingga membebankan diri dek kerana bebanan yang tidak terpikul.Sesungguhnya,antara yang utama dalam menjadi isteri adalah mendapat redha suami dalam apa jua hal selagi ia tidak melanggar batas-batas agama.

Kata orang arab,"khalas" -cukup.

Tanggungjawab bersama.

Mempunyai suami atau isteri yang terbaik dari semua sudut adalah cita-cita semua dari kita.Sebaliknya,jika berlaku di mana pasangan kita tidak bagus/ada kekurangan dari sudut melaksanakan tanggungjawab dan hak,maka kita tidak perlulah menyalahkan atau menghukumnya.Maka,apa yang penting adalah kita teruskan ketaatan kita kepada perintah Allah SWT.Berdoa dan berharaplah dengan sungguh-sungguh agar pasangan kita dapat berubah.Bukankah yang menggerakkan hati itu adalah Allah SWT.

Lihatlah,di dunia serba mencabar sekarang ini,maksiat kadangkala dianggap perkara biasa bila ianya sudah terlalu kerap berlaku di hadapan mata.Manusia terlalu sibuk untuk memikirkan permasalahan yang berlaku di dalam masyarakat.Mereka seolah-olah hilang hala tuju dalam mengejar terlalu banyak impian dan juga tuntutan hidup.

Apa sebenarnya tujuan kita hidup?

Sesuatu kehidupan pasti dan pasti dipenghujungnya adalah kematian.Orang lain yang sebelum kita juga melalui ketentuan dan hakikat ini.Begitu juga orang yang selepas dari kita.Ada orang yang selepas meninggal dunia,terus sahaja senyap tanpa ada sebarang cerita/kisah sedangkan pada masa hidupnya,saban masa kisah dan ceritanya dapat didengari.Sebaliknya,ada orang yang selepas meninggal dunia,kisah dan ceritanya masih lagi diceritakan/dikisahkan/dibukukan/dikaji,sedangkan pada masa hidupnya dia dicaci dan dihina oleh segolongan manusia.

Bagaimana pula ketentuan kita kelak?

Ingat,mati akan tetap datang kepada kita.Mungkin lambat lagi ataupun mungkin sekejap lagi.Atau mungkin sesaat selepas ini.Wallahuaalam.

Wak,
TDI.

No comments: