Tuesday, February 14, 2012

:: Senawang Berselawat ::

Bismillah hirrahman nirrahim.


Berikut dikongsikan hasil catatan dari Ceramah Majlis Maulid Nabi SAW oleh Al Habib Ali Zaenal Abidin bin Abu Bakar Al Hamid  (Masjid Bandar Baru Senawang-12 Feb 2012)

Majlis dimulakan dengan membaca qasidah
dan berselawat beramai-ramai.

Tanda.

Tanda seseorang itu merupakan orang yang baik adalah :
1.Dia suka akan kebaikan.
2.Dia suka kepada orang yang baik.
3.Dia senang untuk membuat kebaikan.
4.Dia akan bersusah hati jika tidak berpeluang untuk membuat kebaikan.

Sakit.

Orang yang bila terkena sakit mata,bila dia keluar dari rumah dia akan mengatakan yang dia tidak melihat matahari.Sebenarnya bukan matahari yang tiada,tapi matanya yang sakit itulah tidak dapat melihat matahari.

Begitu juga dengan roh,apabila roh yang sakit,maka dia tidak dapat melihat sesuatu kebaikan itu sebagai kebaikan dan juga tidak dapat melihat keburukan itu sebagai keburukan.

Kenapa Allah SWT memberi kebaikan kepada majlis ilmu?

1.Kita mengingati bahawa Allah SWT yang menjadikan dan menciptakan diri kita.
2.Kita mengingati bahawa Allah SWT yang memberikan rezeki kepada makhlukNya.
3.Kita menyebut dan mengingat Allah SWT lalu hati kita hampir kepadaNya.

Maulid Nabi SAW.

Antara nama Nabi SAW adalah :
1.Muhammad
2.Ahmad
3.Hamid
4.dan beberapa nama lagi.
Tetapi 3 nama di atas berasal dari perkataan arab 'kha mim dal' yang bermaksud memuji.

1.Muhammad bermaksud yang banyak dipuji
2.Ahmad bermaksud yang terpuji
3.Hamid bermaksud memuji

Nama Muhammad diberikan oleh datuk Baginda,Abdul Muttalib.Nama berkenaan adalah nama yang tidak pernah digunakan kala itu.

Kala itu anak-anak orang arab sebahagiannya diberi nama seperti Asad (harimau),Kalbun (anjing) dan nama-nama yang berunsurkan haiwan.Namun yang peliknya hamba-hamba sahaya mereka pula diberikan nama-nama yang lembut seperti Latifah (baik hati) dan sebagainya.Bila ditanya,mereka menamakan anak mereka dengan nama sebegitu agar berani manakala mereka menamakan hamba sahaya mereka dengan nama yang lembut agar mereka menurut perintah.

Bila kala itu orang ramai bertanya kepada Abdul Muttalib,mengapa bayi yang dilahirkan itu diberikan nama Muhammad,maka Abdul Muttalib menjawab agar bayi ini dipuji sepanjang masa.

Maka benarlah,nama Muhammad itu dipuji sepanjang masa sehingga ke hari ini dan sehinggalah bila-bila.Baik ketika melafazkan syahadah,mahupun azan bahkan kita juga berselawat ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW.

Antara bait-bait qasidah yang di baca pada 'Senawang Berselawat'.
(tahniah kepada pasukan penganjur yang menyediakan
kelengkapan yang membantu audien turut sama berqasidah
dan memahami terjemahannya)

Lahirnya Nabi Muhammad SAW membawa Rahmat.

Ada suatu kisah di mana suatu hari sedang Nabi SAW dalam perjalanan ke pasar,Nabi SAW telah terjumpa dengan seorang hamba yang sedang menangis.Bila ditanya,hamba itu menjawab tuannya telah memberikan sejumlah wang untuk memberi barang di pasar.Tetapi wangnya telah hilang sebanyak 2 dirham.Dia takut akan dimarahi oleh tuannya nanti kerana membeli barang tetapi tidak mencukupi.Mendengar kisah hamba tersebut Nabi SAW terus sahaja memberikan 2 dirham kepada hamba tersebut untuk membeli barang untuk tuannya.

Dalam perjalan pulang,Nabi SAW sekali berjumpa hamba sahaya tadi.Sekali lagi Nabi SAW berjumpa hamba berkenaan dalam keadaan menangis.Bila ditanya,hamba itu menjawab yang dia takut nanti dia dimarahi oleh tuannya kerana pulang lewat setelah keluar awal dari rumah tuannya tadi.Mendengar akan luahan hamba tersebut,Nabi SAW menawarkan untuk menghantar hamba tersebut pulang dan akan menerangkan kepada tuannya kelak.Seperti tidak percaya,hamba itu berasa suka hati sebab Nabi SAW sendiri yang akan membantu dirinya walaupun dia hanya seorang hamba sahaya.

Apabila sampai di rumah tuan kepada hamba tadi,lalu Nabi SAW memberi salam.Tuan rumah yang mendengar suara Nabi SAW dan tahu akan Nabi SAW datang mengunjungi mereka,telah menjawab salam tersebut dengan suara yang perlahan sehinggalah Nabi SAW memberi salam kali ketiga barulah dijawab dengan kuat oleh tuan rumah.Bila ditanya oleh Nabi SAW,tuan rumah tadi sebenarnya terlalu suka dan gembira Nabi SAW mendoakan kepadanya,kerana perkataan salam itu adalah doa.Sebab itulah dia menunggu sehingga Nabi SAW memberi 3 kali salam baru dijawab dengan suara yang kuat.

Lalu Nabi SAW pun menceritakan masalah yang dihadapi oleh hamba sahaya tersebut.Terkejut dengan cerita Nabi SAW,sahabat tersebut oleh kerana terlalu gembira yang Nabi SAW sanggup bersusah payah ke rumahnya untuk membantu hamba sahayanya tadi,terus sahaja sahabat tersebut dengan rela hatinya membebaskan hamba sahayanya tadi.

Begitulah,sesungguhnya bekalan yang Allah beri kepada Nabi Muhammad SAW apabila Baginda dilahirkan ke muka bumi adalah Baginda membawa Rahmat ke atas seluruh alam,sehinggakan hamba sahaya pun dapat merasa Rahmat berkenaan.

Ulama itu perwaris Nabi SAW.

Moga perkongsian dapat memberikan menafaat.

Wak,
TDI.

No comments: