Thursday, June 10, 2010

:: Merenung dalam sekelumit cahaya ::

Bismillahirrahmannirrahim.

Mukaddimah.

Kadangkala Allah takdirkan Ilmu hendak mengalir tak tentu masa.Seumpama air,alirannya tidak dapat di tahan.

Malam kelmarin (10 Jun 2010) ketika kenduri kesyukuran di rumah Cikgu Y,kebetulan saya duduk bersebelahan dengan Haji B dari Taman Flora yang berjiranan dengan Taman Desa Ixora.Ketika menjamu selera,sempat beliau berkongsikan beberapa maklumat dan info tentang kepentingan kerja dakwah yang berterusan.
Nur...Cahaya...

Ohh…Dakwah.

Sebut sahaja 'dakwah',terus teringat zaman saya kanak kanak dahulu.Entah mengapa ada istilah 'tudung dakwah' ketika itu.Cuma yang saya perasan dan boleh mengagak,fesyen tudung dakwah yang meniti bibir setiap orang tak kira muda mahupun yang tua ketika itu adalah merujuk tudung labuh yang di pakai oleh ahli Al Arqam.Wallahua`alam...

Tetapi mengapa di panggil tudung dakwah,saya pun tidak pasti.

Namun,apa yang di sebut oleh Haji B tentang dakwah semalam agak menarik untuk di kongsikan di ruang blog ini untuk semua.Apa yang dititik beratkan oleh beliau adalah,usaha dakwah yang berterusan perlu di buat dan perlu mengikut tertib serta di lakukan dalam jemaah yang mempunyai amir.

Haji B mengibaratkan usaha dakwah ini sebagai akar pokok.Zahirnya akar pokok ini memang tidak nampak kewujudannya.Namun dengan asbab akar pokok inilah,batang,dahan,ranting,bunga,buah dan daun pokok dapat meneruskan proses tumbesaran (tumbuh dan besar).Apa jadi kalau akar pokok tidak bergerak mencari air atau zat nutrien? Sudah tentulah bahagian bahagian pokok yang lain tidak mendapat sumber tenaga dan akhirnya pokok akan menjadi layu dan terus mati.

Begitulah juga dengan kerja dakwah.Dengan menggunakan lojik akal,mana mungkin dengan hanya ziarah ke rumah saudara muslim kita,bertanya khabar serba sedikit dan mengajak sahabat muslim berkenaan untuk meramaikan rumah Allah boleh memberi impak yang besar dalam keberjayaan sesuatu ummat.Namun dalam kerja dakwah,segala usaha adalah pencarian untuk mendapatkan hidayah Allah SWT.Dengan hidayah tadi,ummat akan hidup sejahtera mengikut lunas lunas Islam.Tanpa hidayah Allah,ummat akan sesat dan rosak umpama pokok yang layu dan mati.

Hidayah.

Hj B menyambung lagi…

Hidayah Allah SWT adalah seperti cahaya yang menerangi dalam kegelapan.Manusia yang dalam kegelapan hampir mustahil dapat membezakan yang mana tali dan yang mana ular.
Manusia yang dalam kegelapan biasanya membuat penilaian dalam sesautu perkara melalui anggapan/pengalaman/naluri mereka.Dan biasanya penilaian yang sebegitu sabankali mudah terpesong dan mudah memberi impak yang negatif kepada si penilai.Maka,dengan cahaya,manusia akan nampak yang mana tali dan yang mana ular.Sudah tentulah manusia yang mempunyai sumber cahaya tidak akan memegang ular kerana mereka tahu memegang ular boleh memberi impak bahaya pada dirinya.

Mudharat atau manafaat.

......dan lagi kata Hj B,

Dalam hidup ini,apa jua jenis makhluk pun,tidak berkuasa memberi manafaat atau memberi mudharat tanpa izin Allah SWT.Nasi tidak mampu memberi kenyang kepada perut melainkan dengan izin Allah SWT.Air tidak mampu menghilangkan dahaga tekak melainkan mendapat izin dari Allah SWT.Keimanan ini penting kerana tanpa kita berpegang teguh pada hakikat ini,manusia yang membuat kerja dakwah juga ada kebarangkalian sesat dalam kegelapan.

Tak percaya ke walau kita buat kerja dakwah kita boleh sesat?

Dakwah juga adalah makhluk Allah SWT.Mana mungkin terlintas dalam hati orang yang mendapat cahaya, boleh mengatakan sipulan berubah kepada keadaan yang lebih baik atas usaha dakwahnya.

Ya…hakikat sebenar,sipulan berubah kepada keadaan yang lebih baik adalah kerana sipulan mendapat HIDAYAH dari Allah SWT.Usaha dakwah kita itu hanyalah asbab sahaja.Begitulah juga keadaannya dalam kisah si nasi dan si air tadi.

Keperluan hidup dan maksud hidup.

Akhirnya…Hj B mengingatkan,

Dalam kehidupan di dunia ada dua perkara yang perlu dititik beratkan :
Keperluan hidup dan maksud hidup.

Keperluan hidup : Perkara yang perlu di ambil/di buat untuk meneruskan hidup di dunia ini.
Maksud hidup : Perkara yang perlu di ambil/di buat untuk di bawa ke akhirat sana.

Moga perkongsian memberi sedikit sebanyak ruang untuk kita sama sama memuhassabah diri kita sendiri.InsyaAllah.

2 comments:

si para para said...

gambar cahaya di atas yang membaca aku kemari..

betul tu..dalam gelap kita akan mencapai apa sahaja untuk menjadi petunjuk..jika tersilap pilih, memang buruk padahnya..

menarik dengan perumpamaan dakwah ibarat akar pokok..


teruskan berdakwah dalam bentuk tulisan..

salam ukhwah dari syair si para para :)

WAK said...

si para-para :

jazakallah kerana sudi meninggalkan komen dan jejak :)