Wednesday, June 30, 2010

:: mengharap redha-MU ::

Bismillahhirrahmannirrahim.

Di kongsikan untuk bacaan bersama,isi dari sebahagian pengisian kuliah maghrib Ustaz Haji Hambali Saat di Surau Ibn Khaldun,Taman Lavender Height pada 25 Jun 2010 yang lalu.
.....apa ada pada angka?
(hanya gambar hiasan)

Dari Abu Hurairah r.a,beliau berkata,Rasulullah saw bersabda yang maksudnya,"Bersegeralah kalian beramal sebelum datang tujuh perkara,

Kata Ustaz Hj Hambali,sesungguhnya amal kebaikan kitalah yang membantu kita di akhirat kelak.Sesungguhnya soalan Malaikat di dalam kubur nanti adalah berkaitan dengan iman.Oleh itu, kualiti iman dalam diri kita perlulah di perbaiki saban masa.Manakala di hari akhirat,yang di tanya oleh Allah SWT adalah perihal amal kita di dunia.Samada kita di dunia berbuat amal maksiat ataupun berbuat amal ibadah.
amal kebaikan ibarat benih yang di tanam,
tumbuh membesar dan kemudian mengeluarkan hasil.

Ingatan dari ustaz lagi,

i.Kadangkala kita kerap menunggu masa tua untuk beramal.Kadangkala juga,kita mengharapkan di penghujung nyawa kita esok,anak anak kita mahupun sahabat handai kita dapat membacakan Al Quran dan Yaasin untuk kita,itupun kalau mereka pandai atau hendak membacakannya untuk kita.
ii.Saat ketika taubat sudah tidak lagi di terima oleh Allah SWT adalah ketika nyawa sudah sampai ke halkum dan apabila matahari sudah terbit dari barat.
iii.Walaupun kita berbuat amalan yang banyak,Allah SWT akan menapisnya dahulu tentang niat serta keikhlasan dalam kita beribadat.

Namun walau apa pun keadaan,yang penting adalah carilah ruang dan masa unutk kita berbuat amal dan ibadah.

1. Apa yang kamu tunggu selain kefakiran yang datang melalaikan kamu.

Miskin akan melalaikan apabila individu berkenaan terlalu berusaha untuk terus hidup sehinggakan terabai segala ibadah teruatamanya solat fardhu.Namun,Allah SWT sebaliknya suka orang yang miskin tapi miskin dengan penuh ketakwaan.Rasulullah SAW sendiri pernah berdoa yang antara maksudnya,"Ya Allah! Hidupkanlah aku dalam miskin,matikanlah aku dalam miskin dan bangkitkanlah aku dengan golongan miskin."

Para sahabat r.anhum hasil dari tarbiah terus dari Rasulullah SAW walau dalam keadaan miskin mahupun ketika kaya,ketaatan mereka terhadap Allah SWT tetap sama.

Diceritakan oleh ustaz bagaimana kisah di zaman Rasulullah SAW masih hidup,Saidina Ali r.a menantu Rasulullah SAW,pada suatu hari bersama anaknya Saidina Hasan dan Saidina Husin terpaksa memakan buah kurma yang telah gugur sendiri dari pokoknya yang melekat bersamanya butiran pasir.(nota : kurma yang gugur dari pokok di kira sudah tidak berkualiti).Di zaman kegemilangan Islam pada zaman khalifah pula,di ceritakan zakat tahunan yang di bayar oleh Saidina Ali r.a adalah sebanyak 40 000 dirham (sudah di kira jutawan ketika itu).Namun Saidina Ali r.a tetap mempunyai tahap keimanan dan ketaatan kepada Allah SWT yang sama walaupun di uji dengan kemiskinan mahupun di uji dengan dengan kekayaan.

2. Atau kekayaan yang mendatangkan dosa.

3. Atau sakit yang menyebabkan kamu derhaka kepada Allah.

Pesan ustaz,dalam kehidupan seharian,sekiranya kita tidak mampu bangun malam untuk bertahajjud,cubalah di mulakan usaha dengan mengunci jam pada hand phone kita.Kalau tidak mampu setiap malam,mulakan dengan seminggu sekali ataupun sebulan sekali.Di samping itu ustaz juga menganjurkan supaya kita berdoa agar di berikan oleh Allah SWT kekuatan untuk kita bangun untuk solat tahajjud.
"Ya Allah! Berilah aku kekuatan untuk aku membuat amal kebaikan."
Bahawa sesungguhnya kata ustaz,setiap amal kebaikan yang kita buat akan menyisihkan kita dari membuat amal dosa.

4. Atau tua dan uzur.

Ustaz memberi dan berkongsikan tips dalam usaha kita mengisi masa dengan berkualiti dalam kehidupan seharian.Jadikan amalan,tasbih (sibhah) di letakkan di beberapa tempat/lokasi strategik.Contohnya di samping kerusi sofa yang biasa kita duduk berehat melepaskan lelah ataupun di tepi katil tempat kita tidur mahupun di sisi tempat duduk kita di dalam kereta.Sesungguhnya fadhilat kita melihat tasbih (sibhah) kita akan teringat untuk melantunkan zikir.

5. Atau kematian yang datang secara tiba tiba.

6. Atau terbitnya dajjal yang membuat kerosakkan.

7.Atau kiamat yang sangat berat dan sungguh dahsyat.

(HR. Tirmidzi).

Nota dari penulis:

1.Di akhir kuliah,ustaz menerangkan serba sedikit tentang dajjal serta ya'juj dan ma'juj.Namun yang menarik perhatianku untuk di kongsikan adalah,tentang pandangan umum mengenai fitnah dajjal.Sesetengah masyarakat berfikir bahawa apabila mereka mempunyai rumah dan tanah di Madinah ataupun Mekah mereka selamat dari fitnah bila dajjal keluar kelak berdasarkan maksud hadith di bawah,

Anas bin Malik r.a menceritakan bahwa Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya,

"Tidak ada satu negeri pun kecuali akan didatangi (dikuasai) Dajjal kecuali Makkah dan Madinah. Tidak ada satu celah pun di negeri tersebut kecuali ada malaikat yang menjaganya. Kemudian Dajjal datang ke suatu daerah -di luar Madinah- yang tanahnya bergaram. Bergoyanglah Madinah tiga kali, Allah keluarkan dengan sebabnya semua orang kafir dan munafiq dari Madinah." (HR. Muslim no. 2943)

Tetapi,mengapa Rasulullah SAW tidak menyeru semua ummatnya untuk duduk di Madinah dan Mekah.Secara logik akalnya,mustahil semua ummat di muka bumi ini untuk duduk di Madinah dan Mekah.Oleh itu ustaz menjelaskan kepada para jemaah pada malam tersebut agar berusaha memperbaiki mutu amal kita,kerana amal juga boleh menyelamatkan kita dari fitnah dajjal.

2.Font biru condong bold adalah maksud hadith yang Ustaz Hj Hambali bacakan pada malam itu dan perenggan yang ada di antaranya adalah sebahagian dari penerangannya.

Jom beramal walau bersedekah dengan sebutir buah kurma yang mungkin kecil nilainya :)

No comments: