Monday, June 21, 2010

:: AlhamduliLlah ::

BismiLlahhirrahmannirrahim.

Dengan tangan dan kudrat yang Allah pinjamkan kepadaku,daku kongsikan isi kuliah SYEIKH MUHAMMAD NURUDDIN MARBU AL-BANJARI AL-MAKKI di Surau Al Amin Taman Cempaka 2 Senawang (19 Jun 2010) yang lepas.

"Ucaplah Alhamdulillah.
Syukur kita kepada Allah...."
(…lirik nasyid RAIHAN)

Mukaddimah.
gambar ihsan dari blog saudara Rozmal

Kata SYEIKH MUHAMMAD NURUDDIN MARBU AL-BANJARI AL-MAKKI,

Ucapan 'ALHAMDULILLAH' biasa di ucapkan oleh kita orang Islam contohnya apabila :

1. Selepas makan dan minum.
2. Apabila sebarang aktiviti kita selesai.
3. Selepas sesuatu majlis yang berjaya di anjurkan.
4. Mempunyai keluarga yang hidup sihat tanpa penyakit.

Beramal biarlah bertempat.

Lalu Ustaz membacakan sepotong hadith yang bermaksud,

Dari Anas bin Malik r.a katanya,Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya, "Sesungguhnya Allah redha terhadap hamba-Nya jika ia makan sesuap makanan dengan memuji keatas-Nya atau ia minum dengan seteguk minuman lalu ia memuji ke atas Allah SWT."

Bahkan kata Ustaz,ucapan semudah 'ALHAMDULILLAH' boleh menjadi asbab kita masuk ke dalam syurga.

Tapi ustaz SYEIKH MUHAMMAD NURUDDIN MARBU AL-BANJARI AL-MAKKI membuat satu contoh lain,

Katalah ada satu kawasan perniagaan yang di penuhi dengan kedai.Tiba tiba seluruh kedai di kawasan perniagaan itu habis musnah dalam satu kebakaran.Namun dengan kuasa Allah,sebuah kedai milik seorang Tok Haji terselamat dari musibah kebakaran itu.Oleh sebab dalam banyak banyak kedai dalam kawasan perniagaan yang terbakar itu,kedainya sahaja yang terselamat,maka Tok Haji itu pun mengucapkan 'ALHAMDULILLAH'.Persoalannya,adakah wajar Tok Haji itu mengucapkan 'ALHAMDULILLAH' di hadapan pemilik kedai lain yang telah musnah dan di timpa musibah dalam kebakaran tersebut??

Kata SYEIKH MUHAMMAD NURUDDIN MARBU AL-BANJARI AL-MAKKI lagi,

Ada sesetengah pemain bola yang beragama Islam pula,melakukan sujud syukur apabila berjaya menjaringkan gol ke gawang lawan sebagai tanda syukur.Adakah semurah itu nilai agama bila amalan sujud syukur di praktikkan dengan keadaan si pelaku itu tidak menutup aurat,tidak berwudhu bahkan tidak pula mengadap kiblat??

Ada juga orang Islam yang memperolokkan ucapan 'ALHAMDULILLAH' bila sahaja selesai melakukan maksiat seperti zina atau minum arak.

Dan kata ustaz SYEIKH MUHAMMAD NURUDDIN MARBU AL-BANJARI AL-MAKKI lagi,

Ada pula orang Islam yang mengucapkan 'ALHAMDULILLAH' dan begitu ceria sepanjang hari kerana pasukan bola yang di sokongnya menang pada hari sebelumnya,sedangkan pada masa yang sama,ramai lagi saudara seagamanya yang mati di bunuh dan di sembelih oleh musuh musuh Islam.

Ustaz SYEIKH MUHAMMAD NURUDDIN MARBU AL-BANJARI AL-MAKKI menjelaskan bahawa berdosa dan haram hukumnya bagi orang orang yang memperolokkan ibadah walaupun hanya sekadar ucapan 'ALHAMDULILLAH' yang di ucap bukan pada tempatnya.

Pesanan di penghujung majlis.

Bahawa sesungguhnya,maksiat,berbuat zalim dan mungkar itu mendatangkan dosa dan ubat dan pelupusnyanya hanyalah dengan membanyakkan istighfar dalam ibadah seharian.

....moga perkongsian di atas dapat menjadi fikir harian kepada kita tentang kerisauan diri dan masyarakat sekeliling.

No comments: