Wednesday, June 9, 2010

:: Melentur Buluh Biar Dari Rebung - Bahagian 1 ::

Bismillahirrahmannirrahim.

Nabi SAW bersabda yang maksudnya,"Menuntut ilmu adalah fardhu  (wajib) atas setiap muslim (lelaki dan perempuan)." (Thabrani)

Mukadimah.

Bila sebut tentang ilmu,setiap perkara yang ingin kita lakukan perlu di sertakan dengan ilmu.Kerja semudah memasak nasi pun memerlukan ilmu.Jika memasak nasi tanpa ilmu,beras yang di masak bisa tidak tanak gara gara tidak cukup sukatan air.Mujur sahaja nasi yang di masak tidak tanak,namun masih boleh di tambah air.Kalau kena gayanya nasi tadi akan masak dengan sempurna akhirnya.Apa jadi kalau beras yang hendak di masak terlebih pula sukatan airnya.Mungkin menjadi seperti pepatah melayu,"Nasi dah menjadi bubur."

Seperti kata kata yang biasa kita baca, "TUNTUTLAH ILMU DARI BUAIAN HINGGA KE LIANG LAHAD"

Penangan Toyohashi.

Saya pertama kali mendengar secara terperinci penerangan tentang persediaan dan perancangan pendidikan anak anak,ketika saya menghadiri satu gathering di Toyohashi suatu masa dahulu.Pembentangan kertas kerja ketika itu di sampaikan oleh ustaz jemputan dari Malaysia,Ustaz Hj Abdul Halim bin Abdullah.

Ketika penerangan kertas kerja berkenaan berlangsung,banyak perkongsian ilmu dan input baru yang saya perolehi.Antara yang di terangkan ketika itu adalah persediaan yang perlu di buat oleh ibu bapa dalam memilih bentuk dan corak serta sistem pendidikan yang hendak di gunapakai bagi mendidik anak anak.Juga yang penting untuk di pertimbangkan adalah hala tuju pendidikan anak peringkat demi peringkat.Namun dalam banyak banyak perkara yang di bincangkan oleh Ustaz Hj Abdul Halim ketika itu,ada 1 perkara yang menjadi tanda tanya dalam diri saya.Kata Ustaz,untuk mendapatkan sistem pendidikan yang bagus,ibu bapa sendiri harus memastikan kedudukan ekonomi mereka kukuh demi untuk merealisasikan impian.Mengapa ya??

Namun semua itu terjawab apabila anak saya yang sulung mula memasuki era pendidikan secara formal walaupun baru berumur 6 tahun.

Ekspo Pendidikan Islam.

Bagi mengadaptasikan apa yang saya pelajari dan saya dengar ketika di Toyohashi dahulu,tahun lepas (penghujung 2009) saya bersama sama isteri dan anak anak di beri kesempatan oleh Allah SWT meluangkan masa melihat dan menghadiri satu Ekspo Pendidikan Islam Negeri Sembilan anjuran bersama Surau Taman Alamanda dan Masjid Bandar Baru Senawang.Tema ekspo adalah-Nak hantar anak ke mana : Tadika? Sekolah rendah? Lepas UPSR,PMR SPM?
pamplet EKSPO Pendidikan Islam

Saya dapati ekspo yang julung julung kalinya di anjurkan itu amat berguna bagi ibubapa.Terutama sekali yang tercari cari kemana hala tuju pendidikan anak mereka.Malah ia menjadi satu medium pendedahan kepada anak anak yang bakal menjejaki alam baru persekolahan tidak kira apa peringkat.
Antara pusat pendidikan yang mengambil bahagian
(Maahad Tahfiz As Sa`idiyah)

Bagi pandangan saya sendiri,ekspo sebegitu wajib di teruskan tahun demi tahun bagi menggarap tujuan utama ekspo demi untuk mendedahkan masyarakat tentang pentingnya pendidikan berlatarbelakangkan Islam kepada anak anak.Ekspo sebegitu juga serba sedikit dapat menjelaskan kepada masyarakat yang sebahagian kecil masih ada yang beranggapan negatif terhadap sistem pendidikan yang berjenamakan 'Pendidikan Islam'.

Bayangkan anak saya yang sulung,Abdul Aziz begitu teruja melihat gantungan baju T Shirt dan Baju Rasmi Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) yang berbetulan membuka ‘booth’ mereka pada ekspo tersebut.Saya dan isteri sengaja membiarkan Abdul Aziz dan adik adiknya bermain main sekitar kawasan ekspo.Sementara itu kami berdua pula mengambil kesempatan untuk mendapatkan penerangan lebih lanjut tentang sistem pembelajaran di PASTI.Walaupun penerangan dari urusetia wakil dari pihak PASTI nampak simple dan ringkas tapi serba sedikit kami mendapat gambaran kasar tentang apa yang bakal anak kami pelajari/lalui sekiranya kami hantar anak kami ke PASTI.Dengan yuran pendaftaran dan bulanan yang agak munasabah,saya terus mengisi borang pendaftaran ketika itu juga.Sambil saya mengisi borang,isteri meneruskan sessi temubual dengan urusetia bertanyakan lebih lanjut tentang silibus dan jadual waktu di PASTI.Kebetulan pula,PASTI ada membuka cawangannya di dalam taman tempat saya tinggal.'Elok sangat le tu',bisik hati saya.
'booth' PASTI N9.

Gempar.

Saat saat sessi persekolahan hampir bermula,segala persiapan untuk persekolahan Abdul Aziz kami sediakan semampunya.Alhamdulillah,beg sekolah Abdul Aziz tahun ini telah di sumbangkan oleh makciknya Pn Hasnita Salikon.Bukan main suka lagi anak saya bila menerima beg barunya itu.Timbul masalah pula bila si kecil yang berdua itu juga mahukan beg transformer yang sama.Apalagi…inilah sebagai pemujuk hati mereka. 
Beg Transformer Abdul Aziz

Beg Transformer Abdul Hadi & Ain Sofiah yang telah di 'transform'kan.
(asal asalnya beg bergambar lain,kemudiannya di jahit dengan gambar TRANSFORMER)

Tiba masa untuk Abdul Aziz mendaftar diri di PASTI (4 Jan 2010) yang berbetulan tempat saya bekerja memang memberikan cuti khas kepada pekerja mereka untuk menghantar anak ke sekolah untuk sessi baru.Nampak pada riak muka Abdul Aziz pada pagi itu cukup ceria,maklumlah hari pertama untuk pergi ke sekolah walaupun tanpa menyarung uniform rasmi PASTI.Berbekalkan stokin dan kelengkapan lain yang hampir semuanya baru (walaupun baju dan seluar adalah baju jalan jalan anak saya) saya pun menghantar anak saya ke PASTI yang jaraknya hanya lebih kurang 1km di Taman Desa Ixora.Sampai di PASTI jam tepat 8 pagi dan saya lihat ada beberapa ibu bapa sedang mendaftarkan anak mereka seperti juga saya.Bagi pelajar pelajar lama,saya lihat mereka sudah mula duduk di meja tempat mereka belajar untuk memulakan aktiviti pembelajaran mereka.
Aksi seorang WIRA di hari pertama sebelum melangkah masuk ke dalam alam persekolahan.

Oleh kerana saya terlebih dahulu telah mengisi borang semasa Ekspo tempoh hari,jadi pada pagi itu saya hanya melunaskan baki yuran yang sepatutnya di bayar.Selepas beberapa ketika,saya dan Abdul Aziz di bawa oleh salah seorang tenaga pengajar di situ ke kelas untuk pelajar berusia 6 tahun.Di dalam kelas berkenaan ada lebih kurang 7~8 murid lain ketika itu.Yang lebih beruntungnya Abdul Aziz,selain dapat bertemu rakan baru,anak jiran saya pasangan Cikgu Azmi dan Pn Rehan juga menghantar anak mereka,Nani ke PASTI yang sama.Harap hati saya agar Abdul Aziz tidak kekok di tempat baru dengan hadirnya anak jiran saya itu.Nani,walaupun sama sama baru mendaftar diri di PASTI nampak tidak kekok memandangkan sebelum ini ketika berusia 5 tahun,dia sudahpun memasuki Taman Didikan Kanak (TADIKA) di tempat lain.

Saya luangkan masa saya sedikit untuk memerhatikan apakah aktiviti mereka di PASTI kala pagi.Tenaga pengajar yang tadinya membawa saya dan anak saya ke dalam kelas 6 tahun masuk kembali ke dalam kelas tersebut.Tenaga pengajar tadi terus memberikan arahan kepada murid murid agar membaca sesuatu berupa doa saya kira.Kerana adanya pelajar lama,maka pelajar lamalah yang mengikut arahan tenaga pengajar tersebut.Anak saya yang masih tidak mengerti apa apa ketika itu hanya diam membisu.

Selepas aktiviti doa selesai,para pelajar di berikan beberapa helai kertas dan di arah untuk mewarna beberapa objek di dalamnya.Anak saya pun menerima tugasan yang sama dan saya lihat dia pun turut sama melakukan aktiviti mewarna dengan pensil warna yang juga baru di bekalkan oleh pihak PASTI.Sementara anak saya khusyuk dengan dunia barunya di kelas berkenaan,saya sekali lagi bertemu dengan penyelaras PASTI Al Hazim untuk bertanyakan beberapa persoalan termasuk pengurusan pengangkutan bagi anak anak PASTI.Sedang asyik saya bertanya,tiba tiba saya mendengar satu tangisan yang biasa saya dengar.Rupa rupanya Abdul Aziz sudah perasan saya meninggalkannya sewaktu dia asyik mewarna tadi.Walaupun dia dapat mencari saya di dalam pejabat PASTI,namun tangisannya masih lagi bersisa.

Seketika saya biarkan dahulu tangisan anak saya reda sebelum saya melangkah keluar dari pejabat PASTI untuk pulang ke rumah.Rupanya Abdul Aziz belum dapat menerima hakikat bahawa alam persekolahan tidak membenarkan ibubapa duduk di sisi untuk jangka masa yang panjang.Namun saya gigihkan juga semangat saya untuk pulang dan meninggalkan Abdul Aziz di PASTI bagi menyambung sessi pembelajarannya.Walaupun sayup sayup terdengar jeritan dan tangisan memohon simpati anak saya,saya jadikannya sebagai cabaran bahawa mendidik anak perlu menempuhi pelbagai dugaan.

Tamat kisah hari pertama yang penuh mencabar tiba pula hari kedua persekolahan.Saat ini lagi mencabar di mana Abdul Aziz masih lagi tidak dapat menerima hakikat dia akan di tinggalkan keseorangan tanpa saya di sisinya.Walaupun sayu,namun atas dorongan seorang bapa pelajar yang mengatakan,’Biasalah tu,lepas seminggu tu oklah nanti.’ Saya tinggalkan juga Abdul Aziz di PASTI dengan doa agar dia dapat menyesuaikan dirinya di sana biarpun mengambil masa.Alhamdulillah masuk minggu kedua,Abdul Aziz mula menyesuaikan dirinya di PASTI.Sudah tidak kedengaran lagi tangisan Abdul Aziz ketika saya meninggalkannya di pintu pagar PASTI.Malah celoteh celotehnya tentang kisah ketika di PASTI membuktikan dirinya telah menyerap suasana persekitaran barunya.
Uniform rasmi PASTI.

Kisah dari Seorang Bapa.

Saudara Zul,salah seorang rakan sekerja saya juga menghantar anaknya yang kedua ke PASTI berdekatan rumah beliau di Sikamat.Dengan senang hati beliau menceritakan pengalaman barunya itu kepada saya.Katanya,walaupun terpaksa membayar lebih (kerana anak sulungnya sebelum ini di hantar ke TADIKA lain dan bayaran bulanannya agak murah) namun kesan dari sistem pembelajaran yang di praktikkan oleh PASTI amat berlainan dan memberi kesan.Hasilnya,anaknya itu sudah petah membaca doa sebelum makan dengan lancar.

Kisah saya sendiri.

Memang benar,walaupun saya tidak ada pengalaman menghantar anak ke TADIKA lain,namun bagi saya,saya rasa bersyukur kerana usaha saya menghantar anak saya ke PASTI sedikit sebanyak mula membuahkan hasil yang agak menyenangkan hati saya sendiri dan menyedapkan mata memandang.

Selanjutnya...Antara aktiviti di PASTI.

(......biar gambar yang berbicara.)
antara buku teks yang di gunakan di PASTI.

Latihan menulis Jawi.

Menghafal Hadith dan maksudnya.

Hari sukan PASTI peringkat Rembau.
(dari kecil anak sudah di asuh supaya menutup aurat)

Apo yang ponting..kojosamo.

Nota :
1.InsyaAllah untuk bahagian 2 saya akan kongsikan persediaan untuk ke sekolah rendah dan perkembangan Abdul Aziz selepas peperiksaan semester PASTI.
2.Gambar di atas sebahagian adalah ehsan dari saudara Rozmal (http://waghih.blogspot.com/) - (sila klik pada gambar untuk melihat imej dengan lebih jelas)

2 comments:

Anonymous said...

Bantulah pasti yg satunya2 tadika jihad Islam yg faqir
Editor Buku PASTI

WAK said...

anon : InsyaAllah.