Wednesday, March 17, 2010

:: Aku sebuah kereta ::

kereta di peringkat awal penjelajahan teknologi

Semua dari kita sedia maklum bahawa sejarah penciptaan kereta melalui zaman yang panjang sebelum di iktiraf berjaya hingga ke peringkat sekarang ini.Melalui penciptaan dan perkembangan teknologi pembuatan kereta,ia sebenarnya menyumbang pelbagai faktor dalam kehidupan manusia di zaman ini.Manusia sebagai pengguna monopoli teknologi kereta,secara tidak langsung membentuk perkumpulan mengikut sudut pandangan masing masing mengenai KERETA.

Mari kita renungi sejenak kisah di bawah ini......

Secara umumnya di Malaysia,pengguna kereta boleh di kategorikan dalam beberapa golongan di bawah :

Golongan 1.
sekadar gambar hiasan sahaja

Golongan ini memilih dan membeli mengikut kemampuan mereka.Kerana kengkangan ekonomi,mereka hanya mampu membeli samada kereta buatan tempatan ataupun kereta terpakai (used car).

Golongan 2.
sekadar gambar hiasan sahaja

Golongan ini memilih dan membeli mengikut kemampuan mereka.Kerana tiada kengkangan ekonomi,kebanyakkan pilihan dan kereta yang di miliki adalah dari buatan luar yang sudah pasti harganya agak mahal.Kadangkala golongan ini juga memiliki lebih dari 2 atau 3 biji kereta dalam satu satu masa.Malahan ada juga dari golongan ini menjadikan kereta bukan sebagai kenderaan tetapi lebih sebagai koleksi peribadi dan di jadikan sebagai hobi sampingan.

Golongan 3.
sekadar gambar hiasan sahaja

 Golongan ini membeli kereta kerana ingin mengubah suai kenderaan berkenaan.Golongan ini pula boleh di pecahkan dalam beberapa kumpulan.Ada yang mengubahsuai luaran kereta sahaja,ada yang mengubahsuai dalaman kereta sahaja,malah yang mempunyai kemampuan ekonomi,bukan sahaja luaran dan dalaman kereta yang di ubah,prestasi enjin juga turut di ubah mengikut citarasa.

Apa pun.....

Pesan Ustaz Haji Hambali (16 Mar 2010 @ Surau Al Amin),dalam apa jua perkara berbelanjalah dengan jangan terlalu kedekut dan tidak membazir.Janganlah kerana mengidam `sport rim` baru,perbelanjaan keluarga terpaksa di catu sehingga makan pun hanya asyik berlauk kangkung yang di petik belakang rumah,kicap dan telur goreng.

Dan.....

Janganlah pula berbelanja `sakan` sehinggakan anak anak terkadang hanya mencuit sedikit sahaja makanan yang ada kemudian mencuit makanan yang lain pula dengan meninggalkan begitu sahaja makanan yang mula mula di cuit tadi dek kerana terlalu ghairah dengan makanan yang `terlampau` banyak.

Terkadang.....

Anak anak pula sampai meleleh air liur walau hanya memandang sebuah lori tembikai yang lalu di hadapan matanya dek kerana bapanya terlalu berkira untuk berbelanja isi rumah.

Kata Ustaz lagi,

"Kata setengah dari setengah pendapat,harta yang di infakkan untuk keluarga tidak akan di hisab di hari akhirat kelak"

Moga cerita cerita di atas dapat di jadikan pedoman dan batas sempadan dalam kita mengejar hidup dunia dan beramal untuk bekalan di hari akhirat.

Sebagai perkongsian ilmu dari Ustaz Haji Hambali sendiri,

Sekiranya di landa kesempitan hidup,amalkanlah doa di bawah.Bacalah setiap pagi dan petang.(InsyaAllah dengan izinNya...)


"Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada dukacita dan rasa sedih; aku berlindung denganMu daripada lemah dan malas; aku berlindung denganMu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung denganMu daripada bebanan hutang dan penindasan orang."

Amin....

Sesungguhnya doa itu senjata orang mukmin....

No comments: