Wednesday, December 26, 2012

:: Tidak Mustahil! ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Kita berkomunikasi.

Nak kata saya ramai sahabat,tak juga.Tapi ramai sahabat yang saya kenal dari pelbagai peringkat dan golongan.

Di antaranya,

Setelah 16 tahun meninggalkan bangku sekolah menengah,kini sahabat-sahabat saya ramai yang telah mengecapi kejayaan masing-masing.Ada yang bergelar Peguam, Doktor, Pensyarah, Bussinesman, Guru, Jurutera dan lain-lain lagi kerjaya yang ternyata menjanjikan imbuhan lumayan yang berupa gaji dan pendapatan.

Malah sahabat-sahabat ketika sama-sama berhempas pulas di Pusat Kajian Teknikal ke Jepun (PPKTJ 97-99) dahulu,kini mereka juga sudah menjawat jawatan yang bagus-bagus.Ada yang sudah berjawatan Pengurus dan sebagainya.

Setelah berpisah sekain lama dengan sahabat-sahabat 1 sekolah dan sahabat-sahabat PPKTJ,sekali-sekala dapat berborak ketika berjumpa/bertelefon sesama kami,banyak perkara yang kami bincangkan dan perkatakan.Seronok rasanya dapat mendengar kisah kejayaan mereka.Sedikit sebanyak memberikan dorongan kepada saya untuk terus maju ke hadapan.

Malah,ketika saya sempat menimba pengalaman sebagai petani jagung beberapa tahun lepas,memberikan saya peluang untuk berkenalan dengan ramai petani di sekitar daerah Kuala Pilah.Ada yang menanam Buah Naga,menternak ikan keli,menyemai benih getah,menanam sayur-sayuran dan bermacam lagi.Mereka ada yang muda dan ada yang tua.

Bila bertemu dengan golongan ini,pelbagai kisah suka duka dapat saya perolehi.Malah pelbagai tips pertanian dan perniagaan yang dapat saya kutip dari mereka juga.Pendek kata mereka bukan sahaja menunjuk ajar bagaimana mahu berjaya malah mereka menunjuk ajar agar tidak gagal.

Selain itu,

Ketika saya memasuki dunia kerjaya tahun 2002,saya sempat berkenalan dengan pelbagai lapisan manusia.Dari operator kilang,pekerja am,tukang masak,Line Leader,Supervisor,Juruteknik sehinggalah ke peringkat Pengurus Jabatan.Sebagai seorang pelajar ketika sebelum itu,ia pengalaman baru yang sukar untuk diadaptasikan pada peringkat awalnya.Namun setelah beberapa lama,ia sebenarnya melatih saya untuk memperbetulkan cara berkomunikasi secara dua hala agar menjadi lebih baik.

Sebenarnya yang nak saya katakan adalah begini,

Dalam berkomunikasi seharian,mustahil golongan kurang berada akan memperkatakan perihal kereta BMW 5 seriesnya perlu diservis ataupun kisah pengembaraannya ke Eropah dan sebagainya.Juga amat mustahil bagi golongan yang berada memperkatakan perihal stok beras di rumahnya yang kerap dicatu mahupun kesempitan menyediakan keperluan anak-anak menjelang musim cuti sekolah hujung tahun yang hampir tamat.Itu secara realitinya.

Namun di sebalik kenyataan/realiti di atas,

Amat mustahil,walau siapapun kita,samada golongan berada mahupun yang kurang berkeupayaan,kita tidak mampu mengajak sahabat kita untuk sama-sama solat 5 waktu secara berjemaah di tempat azan dilaungkan,dilakukan di awal waktu walau dimana jua kita berada.

Jom carilah jalan agar ia tidak mustahil.

Ya Allah berilah kami Taufik dan Hidayah!

Moga perkongsian dapat memberikan menfaat.

Wak,
TDI.

No comments: