Wednesday, December 12, 2012

:: 12.12.12 - Pengalaman bermalam di penjara ::

Bismillah hirrahman nirrahim.


Ada seorang lelaki tiba-tiba telah dimasukkan ke dalam penjara di atas satu tuduhan yang belum pasti kesahihannya.Lalu di dalam keadaan terdesak dan tertekan itu,dia menghubungi beberapa kenalan rapatnya.Itupun setelah merayu dengan pihak penjara.

Apabila lelaki tadi menelefon sahabatnya yang pertama,sahabatnya itu mengatakan dia tidak dapat membantu kerana ia perlu bekerja outstation pada keesokkan harinya.Dia perlu berehat secukupnya di rumah.

Masih belum berputus asa,maka lelaki tadi menelefon sahabatnya yang kedua.Sahabatnya yang kedua tadi berkata,dia boleh datang ke penjara tempat lelaki itu ditahan,tapi dia pun tidak boleh membantu apa-apa,kecuali melihatnya sahaja dari luar penjara.

Setelah hampir putus asa,entah macamana lelaki tadi teringatkan sahabat lamanya yang pernah dikenalinya suatu ketika dahulu.Sahabatnya itu tidaklah terlalu rapat dengannya bahkan kadangkala lelaki itu mempermainkan dan memperlekehkan pula sahabatnya tadi.Dengan erti kata lain,sahabatnya itu tidaklah ada sebarang kepentingan baginya sebelum ini.

Apabila talian telefon bersambung,alangkah bahagianya lelaki itu apabila sahabatnya itu masih mengenalinya.Setelah menceritakan segala peristiwa dan dugaan yang sedang menimpanya,sahabatnya itu sanggup berkorban apa sahaja demi lelaki itu.Bahkan yang lebih terharu,sahabatnya itu sanggup menemani lelaki itu di dalam penjara jika keperluannya begitu.Lelaki itu sangat gembira lalu dia pun menantilah sahabatnya itu datang ke penjara untuk membantunya.

...........................................................................................................................................................

Sesungguhnya tidak mustahil kita juga akan melalui saat-saat seperti lelaki di atas.

Lelaki itu adalah kita sebenarnya apabila kita sudah meninggal dunia dan dimasukkan ke dalam kubur kelak.Sahabat pertama itu adalah harta kita.Apabila kita meninggal dunia harta kita hanya tinggal di rumah kita menunggu di bawa keluar oleh pemilik seterusnya.

Sahabat yang kedua itu adalah ahli keluarga kita.Ketika kita dikebumikan,mereka duduk disamping kubur lalu meninggalkan kita keseorangan selepas itu.
Sahabat yang ketiga itulah amalan kita sebenarnya.Ketika kita hidup,kita langsung tidak menitikberatkan untuk menjaga amal ibadah kita.Namun bila kita meninggal dunia,amal ibadah itulah yang akan menemani kita di dalam kubur.

Moga perkongsian dapat memberikan menfaat.

Nota : Seperti yang dikuliahkan oleh Dr Zahazan Mohamed @ IKIM.

Wak,
TDI.

No comments: