Thursday, December 20, 2012

:: 20-12-2012 - Tips mahu berjaya ::

Bismillah hirrahman nirrahim.



Semua orang ingin berjaya di dalam bidang yang mereka lakukan.Tak kiralah orang itu seorang pelajar,buruh kasar,petani,penebar roti canai,usahawan,cendiakawan,ahli politik mahupun ahli TOP (team orang pencen).Semua orang mahu berjaya,mahu maju ke hadapan dan mahu berada di puncak.

...dan

Semua orang sedar,tahu dan yakin bahawa jika ingin berjaya,antara faktor terpenting yang perlu dipatuhi dalam menempuhi jalan menuju kejayaan adalah DISPLIN.

Kita tinggalkan bab di atas sebentar.

Semalam saya ada menulis di FB lebih kurang begini,

Amatlah tidak berbaloi jika kita meninggalkan solat fardhu (yang hanya memerlukan 5 minit) sekiranya balasan di akhirat esok adalah azab di dalam NERAKA ALLAH SWT. "nanti aku taubatlah." - aku doakan engkau sempat bertaubat,Ya Sahabat yang aku kasihi.

...lalu ada yg memberi komen begini,

Bagaimana pula kalau orang itu suka menangguh-nangguhkan solat?

...saya tidak pasti apa yang patut saya balas,tapi saya suka menulis begini,

Amatlah tidak berbaloi jika kita suka melengah-lengahkan solat,takut nanti malaikat maut mencabut roh/nyawa kita tatkala kita belum sempat melangsaikan tanggunjawab kita itu. "aku tau lah.lagipun aku bukannya tak solat langsung." – Ya Allah,janganlah Kau cabut nyawanya sebelum sempat dia menyempurnakan tanggunjawabnya kepadaMu.

...kembali ke tajuk asal.

Berjaya atau tidak sesuatu pekerjaan/usaha yang kita lakukan,kita harus tahu dari manakah kejayaan itu hadir.Ya,ia adalah dari khazanah Allah SWT yang tidak ternilai banyaknya.

Semua orang tahu,solat itu tiang agama.Dan semua orang tahu agama (deen) itu adalah cara hidup.Lantas apa yang kita tunggu lagi?

p/s : Kalau kita dah boleh 'maintain' solat fardhu,cubalah perbanyakkan solat sunat pula.Boleh di mulakan dengan solat sunat yang mengiringi solat fardhu (Solat sunat qobliyah dan ba`diyah).Bagi yang ingin dimurahkan rezeki,boleh cuba biasakan diri dengan istiqomah solat sunat dhuha (waktunya 28 minit selepas syuruk dan sebelum matahari tergelincir).

Moga perkongsian dapat memberi menfaat.

Wak,
TDI.

No comments: