Tuesday, December 11, 2012

:: 11-12-12 ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Sesetengah orang memandang kelebihan yang dimiliki oleh orang lain itu membuatkan orang itu menjadi istimewa.Sejauh manakah kebenarannya.

Contohnya begini,

Ada orang menganggap,sesiapa yang dapat bertutur dalam bahasa Mandarin/Cina maka orang itu akan mendapat banyak keistimewaan dan menafaat.Contohnya sekiranya dalam proses tawar menawar dalam pembelian sesuatu barang,golongan ini mendapat harga yang istimewa.Mungkin juga dalam proses temuduga,golongan ini akan mudah disenarai pendekkan untuk proses terakhir pemilihan.

Kalau begitulah tanggapan kita,beruntung benarlah masyarakat cina.Mereka tidak perlu lagi membeli belah di pasaraya kerana mereka pun sudah mudah mendapat sesuatu barang dengan harga istimewa jika mereka membeli barangan di kedai orang cina.Dan tidak perlulah masyarakat cina bersusah payah mencari kerja,kerana mereka senang mendapat keistimewaan jika mereka mencari kerja dengan syarikat yang dimiliki oleh bangsa cina.

Cuba kita berfikir begini,

Suatu hari,kita mempunyai buah lemon.Lalu kita pun menyimpan buah lemon itu untuk kegunaan sendiri.Mengikut kadar biasa,mempunyai buah lemon bukanlah sesuatu keistimewaan.

Namun sesuatu yang biasa juga boleh menjadi istimewa.

Contohnya begini,

Dari buah lemon tadi,kita perah jusnya lalu kita bancuh menjadi air jus lemonade yang boleh diminum oleh beberapa orang.Bukankah tindakan kita itu menyebabkan buah lemon itu menjadi air lemonade yang istimewa.
Pepatah Inggeris ada mengatakan,

"When life hands you a lemons,make lemonade."

Moga perkongsian dapat memberikan menfaat.

Wak,
TDI.

No comments: