Monday, December 3, 2012

:: Anda dihujani dengan bebanan kewangan?? ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Diam tak diam,sudah pun masuk ke bulan Disember.Hujung tahun,seperti yang sedia maklum,ia adalah bulan untuk berbelanja selain dari bulan Ramadhan.Tetapi bulan Disember adalah bulan berbelanja untuk persediaan musim sekolah sessi akan datang.

Tahun depan 2 orang anak saya akan bersekolah,Abdul Aziz akan masuk darjah 3 dan Abdul Hadi akan memulakan persekolahannya di darjah 1.Kedua mereka bersekolah di SRIAS pada tahun hadapan.

Beberapa minggu lepas,saya telah menerima senarai segala yuran dan buku yang perlu di beli untuk mereka.Setelah dijumlahkan mencecah juga RM1500 untuk mereka berdua.Sedang mengira-ngira peruntukkan untuk mereka,tiba-tiba sahabat lama saya ketika belajar di Jepun menghantar SMS kepada saya.Katanya dia telah memasukkan RM1000 ke dalam akaun saya kerana ingin melunaskan hutangnya kepada saya.Alhamdulillah,hampir selesai satu tugasan.

Belek punya belek,cukai jalan kereta saya pula tamat tempohnya pada 30 November.Insurans dan cukai jalan sahaja sudah berjumlah RM1700.Memang sudah ada peruntukkan untuk membayarnya tapi entah bagaimana…

Beberapa bulan lepas,entah bagaimana saya tergerak untuk menyemak semula pembayaran bulanan rumah saya.Setelah mengambil kira pelbagai nasihat dari kawan-kawan dan pihak bank,akhirnya saya mempertimbangkan untuk REFINANCE rumah saya ke sebuah bank yang berlainan.Di samping bayaran bulanannya akan menjadi semakin kurang malah jumlah tahun yang saya perlu bayar pun menjadi kurang.

Urus punya urus,akhir November barulah semuanya selesai.Bank A telah melunaskan hutang saya dengan Bank B dengan bantuan syarikat guaman C.Alhamdulillah,bayaran guamannya saya bayar dengan lebihan pinjaman yang ada dari Bank A.

Beberapa hari lepas,saya mendapat surat dari Bank B mengatakan ada lebihan pula dari pembayaran dari bank A.Duit itu telah pun dimasukkan kedalam akaun saya di Bank B.Alhamdulillah,setelah dikira semula,duit itu dapat membantu saya melunaskan pula pembayaran cukai kereta dan insuransnya sekali.

Alhamdulillah,kini saya sudah pun mula membayar bayaran bulanan rumah saya dengan bank A.Urusan sekolah pun hampir selesai,urusan kereta pun sudah selesai.Kalau dijumlahkan,RM5000 untuk yuran guaman,RM1700 untuk urusan kereta dan RM1500 untuk yuran persekolahan,RM8000 jumlahnya.1 jumlah yang memang besar dan hampir mustahil saya dapat menyelesaikannya sekali gus dalam masa sebulan.

Ternyata,pemberian rezeki adalah urusan Allah SWT.

Cuma sedikit tips yang saya dapat dari beberapa sumber.

Antara yang boleh menjadi sebab boleh menjadi ‘magnet’ untuk menarik rezeki dalam kehidupan kita adalah :

1. Memperbanyakkan sedekah,terutamanya kepada ahli keluarga.Terutamanya sekali kepada kedua ibu bapa kita.
2. Menjadikan solat dhuha sebagai rutin harian.

Cubalah...buatlah dan amalkanlah samada ada sedang dibebani dengan masalah kewangan ataupun tidak.Ia amalan yang menenangkan jiwa.

Moga Allah SWT memurahkan rezeki kita dan memberkatinya.

Wak,
TDI.

No comments: