Friday, January 6, 2012

:: Red Alert ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Saya dilahirkan pada 15 Februari 1979.Kata arwah emak saya,disebabkan saiz saya yang agak besar ketika di dalam kandungan dan emak tumpah darah sebelum melahirkan saya,maka ketika sarat mengandung itu emak telah dibawa ke hospital untuk proses bersalin.Akhirnya saya dilahirkan melalui 'tingkap'.Ia kes yang amat jarang di zaman era 70-an di mana kebanyakkan ibu mengandung ketika itu hanya dibidankan oleh bidan kampung ketika hendak bersalin.Bidan kampung pula kebanyakkannya adalah nenek-nenek yang memperolehi ilmu kebidanan turun temurun dari ibu/saudara terdekat mereka.

Dipendekkan cerita,seawal umur 1 hari saya sudah berada di dunia hospital.

.....jom cerita tentang dunia tersebut.

Cerita sebelum 2012.

Cerita 1.

Saya ada seorang kawan yang sudah lebih 7 tahun mendirikan rumah tangga tetapi masih belum dikurniakan zuriat.Akhirnya tahun 2010 rezeki Allah turun kepada mereka.Rezeki yang mereka tunggu-tunggu dan harap-harapkan selama ini.

Isteri kepada kawan saya tersebut disahkan mengandung.Kesyukuran dan kegembiraan mereka sudah tentulah berganda-ganda melebihi pasangan yang mengandung selepas sahaja beberapa bulan bernikah.

Namun kegembiraan mereka terhenti seketika (sebenarnya mereka melalui trauma yang panjang selepas itu).Selepas beberapa kali menjalani rutin pemeriksaan di sebuah klinik kerajaan,seorang doktor yang membuat pemeriksaan kepada isteri kawan saya itu mengesahkan yang bayi di dalam kandungannya tidak mempunyai sebelah kaki.Ia berdasarkan dari keputusan ultra-sound scan.

Mendengar berita yang sebegitu membuatkan si ibu amat sedih.Emosinya terganggu.Bukan dia sahaja,emosi si suami turut sama terganggu.

Diringkaskan cerita,mereka redha dengan ketetapan Illahi.Akhirnya si ibu melahirkan anak melalui pembedahan.Ketika jururawat membawa bayi yang telah dilahirkan kepada ibunya,perkara pertama si ibu itu lakukan adalah memastikan keadaan fizikal anaknya terutama sekali keadaan kaki anaknya.Terngiang-ngiang lagi pesanan ibunya supaya memeriksa keadaan fizikal anaknya kelak selepas dia bersalin.Dalam keadaan yang masih lemah akibat kesan pembedahan,akhirnya kekuatan dan kegembiraan muncul setelah si ibu mendapati kedua-dua kaki anaknya berkeadaan sempurna sepertimana bayi-bayi yang lain.

Soalannya,adakah keputusan ultra-sound scan itu memang benar? Ataupun alat scan itu sendiri bermasalah?

Keraguan juga boleh dipertikaikan tentang cara doktor itu membuat rumusan.Mungkin doktor tersebut masih lagi baru dan masih lagi tidak mempunyai pengalaman yang cukup luas.Wallahua`alam.

Namun yang paling mengecewakan adalah cara penyampaian keputusan itu amat-amat mendukacitakan (ia pendapat peribadi saya).Adakah menjadi satu etika seorang doktor untuk terus sahaja mengkhabarkan berita sedemikian kepada patientnya tanpa perlu berlapik? Perlukah? Atau ada cara lain?

...itu cerita dari mulut orang.

Berikut ini adalah pengalaman saya sendiri.

Cerita 2.

Ketika arwah emak saya di rawat di HKL,doktor yang bertugas memeriksa para pesakit di dalam wad telah menerangkan status kesihatan emak saya di dalam wad berkenaan sedangkan emak saya sedang berbaring di atas katil.Doktor itu menerangkan yang harapan untuk emak saya terus hidup amat tipis.Saya hanya diam berteleku mendengar penerangan doktor tersebut.Yang saya perasan ada beberapa pasang mata yang telah menitiskan air mata.

Selepas doktor itu berlalu pergi,datang salah seorang sepupu saya menyapa saya.Dia memberitahu tidak sepatutnya etika seorang doktor menyampaikan status pesakit di hadapan pesakit.Itu melanggar etika namanya.Sejak dari itu baru saya sedar apa etikanya seorang doktor di hadapan pesakit.

Soalannya,adakah doktor tersebut tidak peka dengan etika yang sepatutnya beliau patuhi ataupun ada sebab-sebab lain? Jika beliau melanggarnya,ia sudah tentu suatu kesalahan yang amat berat.

...kita pergi sedikit kebelakang.

Ini kisah lain pula.

Cerita 3.

Beberapa tahun lepas saya dijangkiti demam cacar.Sesiapa yang pernah mengalami demam cacar,pasti berpengalaman dan dapat menggambarkan bagaimana demam kuat yang menyerang sebelum tanda-tanda cacar itu timbul di permukaan kulit.Ia sungguh melemahkan tenaga dalam badan kita.

Melihat tanda-tanda telah mula timbul di permukaan kulit,saya telah pergi ke klinik kerajaan tidak jauh dari rumah saya.Setelah memeriksa keadaan saya,pegawai perubatan berkenaan telah memberikan saya 2 hari cuti sakit.Saya bertanyakan mengapa hanya 2 hari sahaja saya layak menerima cuti sakit,memandangkan penyakit cacar agak mustahil untuk sembuh dalam masa 2 hari.Jawab beliau itu prosedur.Untuk mendapatkan sijil cuti sakit lagi,saya perlu datang semula ke klinik selepas 2 hari dan pemeriksaan akan dibuat sekali lagi.Tapi pegawai berkenaan mengatakan,buat ketika itu klinik berkenaan kehabisan sijil cuti sakit dan sekiranya saya perlukan cuti sakit,saya perlu pergi ke klinik kerajaan lain.

Persoalannya,bolehkah sijil cuti sakit kehabisan stok? Bagaimana prosedur pengawalannya?

Tiadakah prosedur lain sekiranya memang terdapat kes sijil cuti sakit kehabisan? Apakah pegawai perubatan sanggup melihat pesakit yang sedang kesakitan pergi ke sana dan ke mari membawa wabak cacar merata-rata semata-mata hanya untuk mendapatkan sijil cuti sakit?

Saya pun tidak pasti apakah etika yang dipakai oleh pegawai perubatan berkenaan.

...cukup sekadar itu dahulu.

Cerita selepas 2012.

Kisah 1.

Kenalan saya seorang tentera berpangkat Kapten baru-baru ini diserang sakit belakang yang teramat.Setelah menjalani beberapa pemeriksaan di hospital,didapati ada saraf yang mengalami tekanan di bahagian vertebra yang menyebabkan belakang pinggangnya merasai sakit yang teramat.Akhirnya doktor memberitahu pembedahan perlu dilakukan bagi mengelakkan keadaan menjadi semakin teruk.

Setelah menjalani pembedahan dan beberapi sessi terapi fisio (physio-therapy), alhamdulillah beliau kini sudah boleh berjalan walaupun dengan bantuan tongkat.Apa yang jelas,kata beliau,HKL adalah antara hospital yang terbaik yang boleh menangani masalah saraf tulang belakang.Peralatan,perubatan malah doktor-doktor pakarnya juga cukup lengkap.

...itu komen seorang Kapten.

Bagi saya,memang tidak dinafikan yang HKL memang canggih dengan peralatan dan kepakaran.Ia patut dibanggakan.

Kita baca pula komen seorang lagi kenalan saya,bekas pelajar Sekolah Alam Shah (SAS KL).

Kisah 2.

...dari status FB beliau :

sedikit perkongsian maklumat.tadi hantar anak ke klinik kerajaan.2pm, lengang, takde orang, staff pun tak nampak (bukan ini isunya ya).2.15pm sorang staff nurse keluar, "eh, dah lama tggu?" saya senyum je. dipendekkan cerita, rutin temujanji pun dilakukan... sambil tu staff nurse kata, "awak tau tak, kalau tempat cina, jangan mimpi la klinik lengang mcm ni, diorang akan gunakan kemudahan sepenuhnya, walaupun cuma budak-budak luka jatuh main buai"... "klinik ni bukan untuk org sakit je, org sihat la patut datang, supaya jgn sakit", sambung beliau.

moral cerita, kita jarang-jarang sekali menggunakan kemudahan yg disediakan, walaupun bayaran cuma RM1. dapat periksa kesihatan, rawatan, bekalan ubat, vitamin, bla3. kenapa ye, kita lebih suka pegi swasta yg byrn RM20 minima, kalau cabut gigi lagi la.. RM40 sebatang. padahal di klinik kerajaan RM1 sebatang.Itu belum bawak surat sekolah.. freee je..

Pendapat saya dari cerita di atas,pihak klinik kerajaan memang sangat-sangat hendak membantu penduduk di sekitarnya tetapi sebaliknya penduduk sekitar pula tidak mahu menggunakan kemudahan yang ada.

Ini pula cerita (baca : pengalaman manis) dari saya.

Kisah 3.

Siapa yang pernah mengikuti entry blog saya pasti pernah membaca entry ini (klik sini)

Kesimpulan :

Entry kali ini bukanlah untuk memburukkan mahupun mengampu sistem yang ada di dalam perkhidmatan Kementerian Kesihatan Malaysia(KKM).Ia adalah fakta dan lebih kepada memberi kesedaran umum agar membetulkan persepsi kita terhadap sistem tersebut.Janganlah menyangka khidmat kerajaan yang pernah kita terima adakalanya amat mendukacitakan lalu kita merendah-rendahkan keseluruhan khidmat kerajaan yang lain pula.

Di lain sudut,pihak KKM harus meneliti kes-kes yang kadangkala mungkin mereka labelkannya sebagai terpencil tetapi tidak sebenarnya.Kita pula sebagai pengguna menganggap yang pihak KKM langsung tidak mengambil peduli komen mereka ataupun pihak KKM seperti tidak mengetahui perkara tersebut berlaku dan akhirnya ia terus berulang berlaku.

Meraka (baca : pihak KKM) sepatutnya menambahbaik sistem yang ada.

Sedikit perkongsian ilmu :

Mengikut Heinrich`s Law (sila rujuk En Wiki untuk keterangan lanjut) :

"that in a workplace, for every accident that causes a major injury, there are 29 accidents that cause minor injuries and 300 accidents that cause no injuries."

Dengan erti kata lain,jika ada 1 kes yang diadukan di KKM merupakan kes yang serius dan pihak KKM mengambil tindakan,terdapat 29 kes lain yang medium dan terdapat 300 kes lagi yang dikategorikan terpencil.Jika 1,000 kes yang diadukan merupakan kes yang serius bermakna terdapat 29,000 kes medium dan terdapat 300,000 ribu kes terpencil.Adakah data seperti ini tidak mahu di ambil kira oleh KKM?

Dan bagaimanakah pihak KKM meletakkan situasi bila ditahap 29 dan 300?

Akhirnya,

Ambillah iktibar cerita dari sebuah hospital swasta yang berikut ini.

Saya telah menghantar 1 email tentang ketidakpuashatian sistem penggiliran nombor di dalam hospital berkenaan pada kali terakhir saya membuat temujanji di hospital tersebut.Pada temujanji berikutnya saya dapati sistem penggiliran nombornya telah di naik tarafkan diperingkat memuaskan hati saya.Tidak perlulah saya menunggu-nunggu angka giliran saya yang tidak kunjung tiba dengan hati yang panas lagi selepas ini.Padahal bil perubatan saya bukanlah mencecah puluhan ribu pun,hanya sekitar ratusan sahaja,tapi mereka mengambil kira respon pelanggan.Ini baru efisien (baca : cekap) namanya.

Ada kemungkinan juga,pihak hospital swasta berkenaan mengambil tindakan bukan kerana email saya,tetapi mengambil kira komen-komen yang datang dari email pengguna dan pelanggan mereka yang lain.Atau mungkin juga mereka mengambil tindakan terhadap apa yang saya komen disebabkan ada tekanan dari pihak yang lebih besar kerana saya cc kan email tersebut kepada pihak yang bertanggungjawab terhadap customer sevice bagi kawasan Asia Tenggara (memang tangan saya agak 'gatal' dan hati sedikit bengkek ketika itu).

Wallahua`alam.

Moga perkongsian dapat memberikan menafaat.

Wak,
TDI.

No comments: