Thursday, January 26, 2012

:: Harta vs Takhta vs Wanita ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Kita biasa dengar,antara yang di kejar oleh manusia di dalam dunia ini adalah 3 TA, takhTA, waniTA dan harTA.

Siapa,mengapa,di mana,sejauh mana dan selama manakah kita ingin mengejar si 3 TA ini?

TAKHTA.

Dalam sesebuah institusi,kedudukan seseorang itu berdasarkan pangkat dan jawatannyanya.Semakin tinggi pangkat dan jawatannyanya semakin tinggi pulalah kedudukannya.Dan semakin tinggilah segala-galanya, termasuklah INCOME bulanannya.

Kilang.

Kalau di dalam dunia perkilangan,jawatan dan kedudukan bermula dari general worker (pekerja am),operator,line leader,supervisor,technician,engineer,executive,assistant manager,manager,factory manager,general manager,managing director dan chairman.

Nota : Rasa-rasanya chairman adalah kedudukan tertinggi dalam jawatan di dalam dunia perkilangan.

Syarikat.

Mungkin lain sedikit ceritanya perihal jawatan di dalam syarikat,terutama sekali syarikat-syarikat yang besar jaluran perniagaan mereka.Tetapi apa pun Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) lah tampuk segala jawatan.

Jabatan Kerajaan.

Setahu saya,berdasarkan pengetahuan am yang saya ketahui,dalam sebuah jabatan kerajaan,ia akan diterajui oleh Ketua Pengarah.Mungkin sekiranya di dalam kementerian,Ketua Setiausaha (KSU) adalah jawatan tertinggi dalam susunan kedudukan.

Secara umumnya,Chairman,CEO,Ketua Pengarah atau KSU adalah antara jawatan paling besar dan tinggi di dalam sesebuah carta organisasi.

Lalu ada atau tidak lagi jawatan tertinggi selepas chairman,CEO atau KSU untuk dikejar?

Pangkat.
Kad Jemputan perkhawinan sekarang sudah dilengkapi
dengan 'panggilan' yang sepatutnya.....

Pernah atau tidak anda terdengar cerita di mana ada orang terasa hati bila kad jemputan kahwin yang dihantar kepadanya tidak disertakan title "Tuan Haji" pada pangkal namanya.

Itu baru Tuan Haji.Tidak tahulah pula apa pula jadinya sekiranya kad jemputan yang dihantar kepada VIP yang berstatus Dato’,Datuk,Tan Sri dan yang lain lagi tanpa pangkat mereka itu dinyatakan dipangkal nama mereka.

Dan...

Itu belum lagi VVIP yang mempunyai banyak pangkat seperti,Prof Datok Dr Ir AAA bin Prof Tan Sri Datuk Dr Ir BBB.Boleh tersasul pengacara majlis bila menyebut nama VVIP yang begitu susunan pangkat yang ada padanya.

Nota : Mungkin dalam susunan pangkat atau darjah kebesaran terdapat juga susunan keutamaannya.

Yang pasti,semakin tinggi darjah,pangkat dan jawatannyanya semakin tinggi pulalah kedudukannya.Dan semakin tinggilah segala-galanya termasuklah INCOME bulanannya.Dan golongan terpilih seperti di atas tentulah mempunyai persepsi berbeza dari kaca mata masyarakat biasa.

Lalu,ada atau tidak lagi pangkat tertinggi selepas pangkat yang ada yang mereka punyai untuk dikejar?

Mr Pesara vs Mr Pencen.

Kata seorang OTAI (yang lebih berpengalaman),jawatan paling tinggi di dalam carta organisasi akan kita perolehi apabila sampai sahaja umur bersara wajib.Ianya satu anugerah yang semua akan mengecapinya.Tidak kiralah kita seorang general worker, operator, line leader, supervisor, technician, engineer,executive, assistant manager, manager, factory manager, general manager, managing director dan chairman…

Dan yang paling istimewanya,jawatan itu boleh di pegang sampai bila-bila.Dan yang paling penting lagi,tiada siapa pula yang berani merebut jawatan itu dari kita.Tidak lain dan tidak bukan jawatan tertinggi itu adalah jawatan pencen.Ia jawatan terakhir di dalam sesebuah institusi.Ia tidak perlu dikejar dan yang pasti tidak ramai yang mahu mengejarnya.

Malah kata OTAI yang bijak pandai lagi,pangkat paling tinggi dan paling lama boleh disandang adalah Arwah ataupun Allahyarham.Tetapi sebaliknya ramai pula yang tidak sedar akan kewujudan pangkat itu sebenarnya.Ataupun sedar tapi buat-buat tidak sedar.

Buat peringatan untuk diri ini yang selalu lupa.

Wak,
TDI.

No comments: