Wednesday, January 25, 2012

:: Naga 2012 ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Saya tidak mempunyai ramai kawan yang berbangsa Cina.Yang ada hanyalah 2,3 orang.Itupun hanya disebabkan sama tempat kerja.Hubungan berlainan bangsa dalam lembaran diari saya amatlah sedikit.

Oleh yang demikian,memandangkan Perayaan Tahun Baru Cina bukanlah satu perayaan keagamaan,saya ingin merasai apa sebenarnya yang berlaku di kalangan bangsa Cina ketika mereka meraikannya.

2012 : Tahun Naga Air

Berbetulan sebelum bercuti tempohari,ketika saya mengucapkan "Selamat Tahun Baru Cina" kepada salah seorang kenalan saya yang berbangsa Cina,saya sudah mengenali beliau hampir 7 tahun lamanya.Beliau lantas menjemput saya untuk berkunjung ke rumahnya pada hari perayaan mereka itu.Apa lagi,saya pun menerima pelawaan tersebut.Tidak berapa lama selepas kami berpisah,beliau telah mengSMSkan alamat rumahnya kepada saya."TQ boss," itu jawapan sms saya.

Seperti yang telah di janjikan,semalam (24 Jan 2012) saya pun telah berkunjung ke rumah kenalan saya itu.Sebelum bertolak,saya mencari alamat yang diberikan tempohari di dalam laman web Google Maps.Garden Street Homes,S2 ada tercatat di dalamnya tetapi tiada nama jalan,ternyata ianya tidak dapat membantu.

Saya bertolak dari rumah sekitar jam 2 setengah petang.Ketika kereta saya baru sahaja melintasi Carrefour Rahang,telefon saya berbunyi.Panggilan itu dari kenalan saya.Setelah berbual,baru tahu sebenarnya berbetulan lagi,beliau pun sebenarnya dalam perjalanan pulang ke rumah dari bandar Seremban.Di sebabkan itu,beliau akan menunggu saya berhampiran dengan pondok kawalan sebelum masuk ke kawasan kediaman beliau.Lega rasanya hati kerana tidaklah perlu saya terkial-kial kelak untuk masuk ke kawasan kediaman beliau.Tambahan pula saya memang sedia maklum kawasan kediaman beliau memang agak sukar mencari nama jalannya dek kerana terlalu luas.

Sampai berhampiran tempat yang dijanjikan,kenalan saya itu telah sedia menunggu.Lalu kami terus melalui kawasan pondok pengawal.Saya perlu mendaftarkan kehadiran saya ketika itu.Setelah selesai,kami terus menuju ke rumah beliau.

Memang sah seperti yang dijangkakan,walaupun jalan menuju ke rumah beliau hanya perlu melalui beberapa simpang jalan,tetapi memang agak sukar bagi yang pertama kali memasuki ke kawasan tersebut.Mujur kami diiringi oleh tuan rumah.

Sampai di rumah beliau,beliau terus menyambut kami sekeluarga.Belum sempat saya bersalaman dengan beliau,anak-anak saya telah didokongnya untuk keluar dari kereta seorang demi seorang.Mendapat sambutan sebegitu,saya terus bertanya kepada anak-anak,"Cakap apa dengan uncle?".Seorang demi seorang anak saya mengucapkan "Gong Xi Fa Chai", dengan style masing-masing.Tergelak kenalan saya itu melihat keletah anak-anak saya.

Kami telah dipersilakan untuk masuk ke rumah.Walau agak janggal kerana saya sendiri sebenarnya agak jarang memasuki rumah orang berbangsa Cina,saya terus masuk ke dalam.Kami terus sahaja dipersilakan untuk duduk di ruang makan rumah mereka yang berada di dapur.Apa lagi,bukan main sukalah anak-anak saya.

Duduk sahaja,kami dihidangkan dengan air dan makanan ringan.Tidak lupa juga limau mandarin yang memang menjadi tradisi.Kata beliau,isterinya akan tiba sebentar lagi kerana ketika kami sampai isterinya dalam perjalanan pulang dari rumah saudara mereka di Seremban.

Sedang leka menjamu selera dengan pelbagai makanan yang tidak henti-henti dijamu kepada kami,isteri beliau pun tiba dengan beberapa ramai saudara maranya.Walaupun sibuk melayan saudara mereka,isteri beliau masih lagi mesra melayan kami walaupun sebenarnya kami baru pertama kali bersua muka.

Saya kira mereka sekeluarga adalah orang yang baik-baik belaka.Masakan tidak,sebelum kami balik kami dibekalkan dengan beberapa juadah yang dihidangkan kepada kami.Mungkin untuk meraikan anak-anak kami.Yang nyata bukan sedikit kandungannya.Tidak lupa juga sampul merah (ang pow) yang diberikan kepada anak-anak kami.Bertambah gembiralah mereka.Tidak lupa juga,seperti ketika menyambut kami datang,ketika kami hendak balik,anak-anak saya didokong seorang demi seorang untuk masuk ke dalam kereta.Anak-anak saya juga nampak mesra dan selesa dengan layanan tuan rumah.

Sebelum berpisah,beliau sekali lagi menjemput kami datang lagi ke rumahnya pada Perayaan Tahun Baru Cina pada tahun hadapan.Melihat kegembiraan di muka beliau seisi keluarga,pastinya menjadikan saya ingin lagi berkunjung untuk beramah mesra lagi dengan keluarga mereka pada masa akan datang.

Mengenang kebaikan mereka sekeluarga terhadap kami terutama layan baik mereka kepada tetamu,tentu meninggalkan kesan yang mendalam di dalam diri saya.Sebenarnya memang ada individu yang sebegitu di dalam kehidupan kita.Maksudnya,walaupun mereka belum lagi mendapat hidayah untuk beriman kepada Allah SWT,tetapi budi pekertiti mereka cukup sopan dan mulia.

Mengenang layanan baik dari mereka,sebelum kami balik,saya sempat membuka cerita yang anak saya yang sulung sedang bersekolah di sekolah aliran agama kepada beliau.Beliau juga ada bertanya apa beza sekolah aliran biasa dengan sekolah aliran agama.Saya menceritakan sedikit,yang sekolah aliran agama juga menggunakan silibus sekolah aliran biasa,cuma ditambah beberapa matapelajaran agama yang tidaklah berat isi kandungannya.Moga mukadimmah yang sedikit itu dapat memberikan sedikit ruang kepada saya untuk menceritakan indahnya Islam itu kepada mereka sekeluarga pada kemudian hari.

Mohon doa semua.

Wak,
TDI.

No comments: