Friday, January 27, 2012

:: Perabot Jati Asli ::

Bismillah hirrahman nirrahim

60 vs 1.
Akal ibarat parang.
Jika tidak di asah,ia akan berkarat lalu menjadi tumpul.

Jom asah minda kita petang ini sebentar dengan membuat latihan kira-kira.

1 kali kita bersolat fardhu biasanya purata masa yang diperuntukkan adalah 5 minit.

Jika,

a.5 waktu (dalam sehari semalam) = 25 minit
b.2 hari = 10 waktu = 50 minit (lebih kurang 1 jam)
c.10 hari = 5 jam
d.30 hari (1 bulan) = 15 jam (setengah hari)
e.2 bulan = 1 hari
f.12 bulan (1 tahun) = 6 hari
g.60 tahun = 360 hari (setahun)

Apa signifikannya?

Ada hamba Allah yang mengaku dirinya Islam namun tidak mahu bersolat 5 waktu cukup atas alasan solat itu membebankan,remeh,mengambil masa dan pelbagai lagi alasan.Kalau melihat dari perkiraan di atas,sekiranya kita hidup 60 tahun di atas dunia,hanya setahun sahaja kita perlu menghabiskan masa untuk bersolat,baki 59 tahun lagi Allah SWT memberi kebebasan untuk kita melakukan apa sahaja selagi masih di dalam batas-batas yang dibolehkan.

Tahukah anda???
Sedarkah kita???

Ombak.

Bersama rakan seperjuangan 1992~96 (SMSS).
Kali ini sambil beriadah di pantai PD sambil mendengar bunyi
deruan ombak (baca : Ombak yang diRindu)

2 minggu lepas (14,15 Jan 2012) saya baru pulang dari hari keluarga SMSS96 yang telah dianjurkan bertempat di Kayns Resort,Port Dickson.Ia pertemuan semula selepas 15 tahun (kali terakhir bertemu adalah ketika peperiksaan SPM tahun 1996).

Tidak jauh dari tempat majlis berlangsung adalah kawasan pantai,tidak sampai pun 100 meter.Ia tempat yang amat menarik dan mendamaikan.Walaupun lokasi penganjuran di buat di kawasan pantai,sayang sekali amat sedikit aktiviti yang dibuat yang melibatkan dengan alam semulajadi ciptaan Allah SWT itu.

Bila bercerita tentang adanya pantai maka akan adalah ombak.Seperti pepatah melayu ada mengatakan,sekali ombak bah sekali pantai berubah.Ia menggambarkan betapa pantai dan ombak saling berkaitan antara satu sama lain dan ia amat dekat.

Lalu bagaimanakah boleh wujudnya ombak?
Adakah ia terjadi secara semulajadi tanpa bersebab?

Mengikut sains,ombak berlaku disebabkan angin yang bertiup di tengah laut.Angin itu pula terjadi bila berlaku tekanan yang terhasil dari pertembungan antara udara panas dan udara sejuk.Udara yang panas itu pula terhasil antaranya adalah kerana adanya molekul-molekul panas yang terhasil dari pancaran cahaya matahari ke bumi.Matahari pula terhasil dari.....

'dot dot dot' itulah sebenarnya perlukan penerangan tentang agama (deen).Alam dan segala isi-isinya ini di ciptakan oleh Maha Pencipta.Dan kejadian yang dibuat oleh Allah SWT itu perlulah mengikut hukum dan ketetapanNya sepertimana hamba perlu mengikut perintah tuannya.Hubungan antara makhluk (hamba Allah) dengan Maha Pencipta itulah yang dipandu melalui jalan/cara hidup (deen) iaitu agama Islam.

Nota : Cuba masukan air dalam piring kemudian tiup air tersebut apa yang terjadi?
Samakan seperti ombak.

Teori Big Bang.

Saintis barat mengatakan kejadian alam ini terhasil dari satu letusan kuat (Big Bang).Ia nyata bercanggah dari kejadian alam yang diterangkan di dalam Al Quran.

Sekiranya mengikut pemikiran lojik akal biasa sekalipun,sesuatu yang meletup atau berlaga,kesan dan impak dari perlanggaran tersebut menyebabkan sesuatu objek itu akan musnah atau mengalami perubahan yang kesannya negatif.Mana mungkin sesuatu yang berlanggar lalu menjadi cantik seperti awan,gunung,air,pantai,bintang,bumi,planet dan lain-lain lagi kejadian Allah yang kita ketahui.

Kesimpulan.
Perabut Jati.
Semua orang tahu akan harganya yang mahal.
Dan semua orang tahu daya tahannya.
Daya tahan kita bagaimana pula?

Manusia perlu ada jati diri.Dengan kata lain,manusia perlu beriman dengan sebenar-benarnya dan membenarkan iman yang ada di dalam dirinya.Membenarkan itu bukan sekadar menghangguk-hangguk dan membenarkan di dalam hati sahaja,bahkan jika ada unsur luar yang ingin melunturkan keimanan kita itu,kita mampu tegak berdiri membenarkan keimanan kita.

Lihatlah pokok jati,bila ia menjadi perabot,sifatnya tak lekang dek panas tak lapuk dek hujan.

Moga perkongsian dapat memberikan menafaat,InsyaAllah.

Wak,
TDI.

No comments: