Friday, September 30, 2011

:: Terkesan di hati ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Nihon (日本).

Saya tinggal sebagai pelajar di Jepun selama 3 tahun (1999~2002).Kawan-kawan sebatch saya ada yang lebih lama dari itu.Ada yang menyambung lagi selama 2 tahun di Universiti lain.Ada yang terus bekerja di sana.Malah ada yang berkhawin dengan warganegara Jepun dan terus tinggal di sana.Ada sesetengah dari mereka yang sudah duduk di Jepun 10 tahun lamanya.Mereka sudah menganggap Jepun sebagai kampung halaman mereka yang kedua selepas Malaysia.Lidah mereka juga sudah serasi dengan masakan Jepun yang rata-ratanya kita tahu sangat healthy walaupun rasanya tidaklah dilengkapi dengan pedas/masin/manis seperti makanan kebiasaan di Malaysia.

Nabe...
Salah satu jenis makanan musim sejuk.
(kalau di Malaysia mungkin steamboat)

Apalah agaknya tarikan yang mereka dapat rasai yang menyebabkan mereka boleh bertahan untuk duduk terus di Jepun begitu lama berbanding saya?

Namun dalam 3 tahun berkenaan,saya kongsikan sekelumit pegalaman yang saya perolehi sepanjang saya di sana.

Mencari dana.

Suatu hari saya ditugaskan untuk mencari dana bagi menampung tabung keperluan persatuan kami,IPIJ.Jadinya ketika pulang ke Malaysia untuk cuti musim panas,saya telah pergi mencari beberapa supplier kaset ceramah untuk mendapatkan stok.Akhirnya bertemu jugalah saya dengan seorang Ustaz yang sememangnya pengedar kaset ceramah. Dan yang menariknya Ustaz berkenaan menawarkan harga yang amat berpatutan.Pilihan saya tentulah kaset-kaset kuliah Ustaz Haji Shamsuri,yang memang sedang top ketika itu.

Salah satu koleksi kaset ceramah
Ustaz Hj Shamsuri Ahmad.
Setelah mendapatkan stok dan membayar harga keseluruhan hampir 100 buah lebih kaset berkenaan,saya pun membungkusnya di dalam kotak khas supaya mudah untuk saya bawa bersama ketika pulang ke Jepun kelak.

Kembali ke Jepun.

Tiba di Kansai Airport Jepun,ketika hendak keluar dari kaunter kastam,saya di tanya oleh Pegawai Kastam yang bertugas mengenai isi kotak yang mungkin menarik perhatiannya itu.Dengan jujurnya saya menyatakan yang di dalamnya adalah kaset sebagai rujukan agama dan untuk kegunaan sendiri,lalu Pegawai berkenaan melepaskan saya pergi berserta dengan ke semua bagasi saya.

Pengembaraan bermula.

Untuk pulang ke Okayama,saya perlu mengambil keratapi dari Kansai Airport dan kemudian transit di Osaka-eki dan kemudian barulah menaiki bas ekspress ke Tsuyama-eki.

Osaka eki.

Di pertengahan perjalanan ketika transit,saya menempuhi saat-saat sukar untuk menguruskan bagasi saya.Bergerak ke sana-sini dengan 1 beg pakaian,1 bag pack yang sarat dengan stok bahan makanan kering ditambah dengan 1 kotak penuh berisi hampir 100 lebih kotak kaset tentu amat menyukarkan.Bertambah kesukaran bila terpaksa menempuh untuk menaiki tangga yang tinggi tanpa bantuan eskalator.

Sekuat mana pun kederat seorang lelaki,pasti ada limitnya,saya pasrah.Kini,peluh sudah mencurah-curah membasahi badan.Siapa yang pernah tinggal di Jepun pasti akan dapat membayangkan bagaimanakah rasanya bila tibanya musim panas.Badan akan berlekit-lekit dan ia mengundang perasaan yang amat tidak selesa.

Lenguh.

Akibat berjalan jauh,urat-urat kaki sudah mula berasa tegang,otot tangan pula sudah mula lenguh dek membawa beban yang berat.Badan pula sudah amat letih setelah lebih 14 jam menempuh perjalanan dari kampung-KLIA-Kansai Airport-Osaka-eki.Lalu saya mengambil keputusan untuk menaiki tangga berkenaan dengan membawa 2 buah beg dan meninggalkan sebentar kotak berisi kaset di bawah.Risiko meninggalkan kotak di bawah terlebih dahulu memandangkan 2 beg yang saya bawa penuh dengan barang berharga.Tetapi bila tiba di tingkat atas nanti,saya perlu turun semula untuk mengambil pula kotak yang berada di bawah.2 buah beg kesayangan saya perlu ditinggal sementara saya turun ke bawah.Apa akan terjadi di antara selang masa itu.Sudahlah saya travel berseorangan.Itulah kekurangannya bila berjalan jauh seorang diri.

Tiba,tiba...

Sedang saya berfikir-fikir dan berkira-kira,tetiba ada seorang makcik yang sudah agak berumur menegur saya dengan muka yang agak serius.Tanpa banyak soal dan mungkin agaknya makcik berkenaan dapat menduga apa yang berada di dalam minda saya,makcik berkenaan terus sahaja menawarkan bantuan untuk membantu saya.

Mengantuk dan disorongkan bantal.

Mendengar sahaja tawaran berkenaan,saya terus sahaja menyerahkan kotak yang berisi kaset kepada makcik itu,memandangkan antara 3,kotak itulah yang agak 'ringan'.Makcik berkenaan bersama-sama dengan saya menaiki tangga yang tinggi itu.Walaupun sudah agak berumur,tetapi gerak makcik itu masih begitu cergas.Rasa bersalah juga membebankan makcik berkenaan,tetapi apakan daya,keadaan juga memaksa.Sampai di tingkat atas,makcik itu segera ingin beredar.Saya hanya sempat mengucapkan terima kasih tanpa dapat bertanyakan apapun,walaupun sekadar namanya.Makcik itu terus berlalu pergi dan menghilang disebalik celah-celah manusia di Osaka-eki itu yang memang terkenal dengan kepadatan orangnya.

Bersyukur.

Saya hanya mampu bersyukur ke hadrat Illahi.Masih ada rupanya manusia di tengah bandaraya sebesar Osaka ini yang masih lagi perihatin dan ringan tulang,walaupun kepada warga asing seperti saya.

Kepada makcik berkenaan,saya doakan agar hidupnya di dunia ini dipermudahkan walau di mana jua dia berada.

Tsuyama eki.
(penuh nostalgia)

One-man.
Oleh kerana tiada talian letrik di atas landasan
keretapi yang menuju ke Tsuyama Eki hanyalah
gerabak kecil yang di panggil One-Man.

Tsuyama-eki mae.
Di sinilah bas ekspress akan menurunkan penumpangnya.
Ia bersebelahan dengan stesyen keretapi Tsuyama (Tsuyama-eki).

Home Sweet Home!
Tsuyama National College of Technology,Japan.

Moga bertemu lagi.

Nota : Gambar-gambar adalah dari ehsan wikipedia dan sumber internet yang lain.

Wak,
TDI.

No comments: