Tuesday, September 13, 2011

:: Sekitar Edul Fitri 1432H/2011 ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Bertemu kita dalam edisi Pasca Ramadhan.

Jom tengok apa yang berlaku pada Edul Fitri yang lepas.

Bertakbir.

Malam raya saya berada di kampung isteri di Rengit sehingga waktu Isya’ sebelum saya bertolak balik semula ke kampung saya di Muar selepas itu.Sempatlah saya serta anak-anak yang turut sama bersolat berjemaah Isya’ di masjid dan bertakbir bersama-sama dengan jemaah Masjid Kg. Bagan pada malam itu.Namun malangnya hanya beberapa orang sahaja jemaah yang turut serta,yang lainnya mengambil pilihan untuk pulang ke rumah,mungkin ada urusan yang perlu diselesaikan barangkali.

Sejurus sahaja siap berkemas,kami memulakan perjalanan ke Muar.Di dalam kereta,anak-anak begitu teruja untuk bertakbir kembali.Habis seluruh siaran radio yang mengumandangkan takbir raya disuruhnya saya mencarinya.Mereka ingin turut sama-sama bertakbir walaupun sudah berada di dalam kereta.Alhamdulillah,ia suatu semangat yang baik.

Sampai di pekan Parit Sulung,kami terperangkap di dalam kesesakan kereta yang luar biasa.Kereta hampir tidak dapat bergerak hampir setengah jam lamanya.Dalam keadaan arus kereta yang mengesot-ngesot pergerakkannya,saya dapat melihat kelibat manusia yang lalu-lalang di kiri dan kanan jalan.Ada yang masih sibuk mempromosikan barangan jualan mereka (dodol,kuih raya,baju raya dll) dan ada pula segolongan lagi yang sibuk memilih barangan yang di jual di pekan tersebut.Parit Sulung memang terkenal dengan Bazaar Hari Rayanya,lagi-lagi pada akhir-akhir Ramadhan di mana manusia berlumba-lumba untuk melengkapkan persiapan Hari Raya mereka.

Alahai…sempatkah mereka bertakbir pada malam itu.

Setelah hampir 45 minit tersangkut di dalam kesesakan lalulintas,dapatlah saya meneruskan perjalanan dengan lancar selepas itu.

Sampai di kampung,pelita terpasang di sepanjang jalan.Di tambah dengan gegak-gempita bunyi bunga api seperti ala-ala Sambutan Tahun Baru jadinya.Tetapi tiada langsung kedengaran bunyi takbir dari corong-corong pembesar suara surau mahupun masjid.Sudah hilangkah tradisi bertakbir pada malam raya seperti dahulu kala?

Di manakah generasi pengidup syiar Islam kala ini.Tidak sedarkah mereka akan fadhilat bertakbir pada malam hari raya.Sedangkan takbir raya untuk Edul Fitri hanyalah sehingga sebelum khatib membaca khutbah.Ia adalah masa yang cukup singkat.

Sambutan Hari Raya.

Tahun ini Khutbah Hari Raya di baca oleh Ustaz Shukor Kirmon,lepasan dari Universiti Madinah.Bergema corong surau dengan suara Imam muda berkenaan.Ia merupakan sesuatu kelaianan.Khatib yang menyampaikan khutbah melantunkan dengan suara yang penuh semangat,manakala jemaah juga dapat mencelikkan mata dek kerana mendapat tamparan kehangatan suara khatib.Begitulah hendaknya untuk tahun-tahun berikutnya.Kedua-dua pihak saling memanafaati peluang memberi dan mendengar khutbah raya.

Selepas selesai solat,khutbah dan tahlil arwah,
tiba giliran Ketua Masyarakat,En Asror Kadi
membuat ucapan dan memberi penerangan tentang
aktiviti sempena Hari Raya.


Imam Muda.
Berjubah putih paling kanan dalam gambar.

Hari kedua seperti kebiasaan sambutan Hari Raya yang lepas-lepas,Marhaban dari rumah ke rumah masyarakat Kampung Parit Haji Zain akan dijalankan.Cumanya tahun ini perjalanan Marhaban dibuat sedikit rombakan.Kalau sebelum ini rumah En Eraman di penghujung kampung merupakan rumah pertama yang akan dikunjungi,tetapi pada tahun ini rumah abah yang berada di muka kampung pula yang menjadi rumah pertama.

Apapun satu pujian kepada masyarakat kampung dan para ahlinya terutama sekali kepada barisan pemuda yang berjaya menjayakan majlis Marhaban berkenaan.Dalam desus-desus masyarakat di kampung sebelah meluahkan masalah berkenaan marhaban kampung mereka yang kekurangan ahli malah terpaksa bermula lewat,penduduk Parit Haji Zain berjaya memulakan majlis seawal jam 7 setengah pagi bahkan ahlinya juga amat memberangsangkan.Ianya satu perkara yang baik dan ia patut di puji.

Kumpulan Marhaban di rumah abah (rumah pertama).
Jemaah yang datang melimpah sehingga ke luar ruang tamu.
Ketika ini sekitar jam 8 pagi.

Abdul Aziz dan Abdul Hadi (berbaju coklat)
bersemangat untuk sama-sama berselawat.

Abdul Hadi.
Possing sekejap dari rumah Imam Masjid Batu 15.

Abdul Aziz.
Bersemangat menikmati Mee Bandung dari
rumah Ketua Kampung 14-16.

Gambar kenangan jemaah marhaban 2011.
(di rumah ketua pemuda)
ini dari lens jurufoto amatur.

2 orang jurufoto professional.

Tahniah!

Moga tahun hadapan,ia berkekalan dan tempat-tempat yang boleh ditampung dan dibaiki ia sebolehnya dibaiki dengan segera.

Jumpa lagi tahun hadapan,InsyaAllah.

Wak,
TDI.

No comments: