Friday, July 23, 2010

:: Setenang air di tempayan ::


usaha dan ikhtiar
menjadi asbab Allah SWT turunkan
limpahan rezeki kepada makhlukNya.
(sekadar gambar hiasan)

Memburu di padang datar,
Dapat rusa belang di kaki.
Berguru kepalang ajar,
Bagai bunga kembang tak jadi.

Dapat rusa belang di kaki,
Hadiah untuk pengawal raja,
Bagai bunga kembang tak jadi,
Tanah di gembur akar di baja.

Hadiah untuk pengawal raja,
Untuk jamuan hari kenduri,
Tanah di gembur akar di baja,
Ilmu di tuntut pedoman diri.

Untuk jamuan hari kenduri,
Jiran tetangga dan juga taulan,
Ilmu dituntut pedoman diri,
Nampak cahaya menyuluh jalan.

Bismillah hirrahman nirrahim.

Berikut di kongsikan bersama isi kuliah yang sempat/dapat di catat.

Kuliah Maghrib Ustaz Hj Hambali Saat (9 Julai 2010-Surau Taman Matahari)

Kisah Indahnya Dakwah Cara Rasulullah SAW.

Rasulullah s.a.w mengirim satu pasukan berkuda ke daerah Najd. Mereka pulang dengan membawa seorang tawanan lelaki dari Bani Hanifah bernama Sumamah bin Usal, pemimpin penduduk Yamamah. Lalu mereka mengikatnya pada salah satu tiang masjid.

Satu hari Rasulullah s.a.w keluar menemui tawanan tersebut dan Baginda telah berdakwah kepada Sumamah.Lalu Sumamah menjawab,"Kamu semua menahan aku kerana kamu semua lapar dan aku nampak perut kamu semua kempis.Jika kamu meminta harta maka aku akan berikan berapa banyak yang kamu mahu." (Yamamah adalah merupakan kawasan pengeksport gandum ketika itu).Dengar sahaja jawapan Umamah,Rasulullah s.a.w meninggalkan tawanan tersebut.

Keesokkan harinya,Baginda menemui tawanan itu kembali, lalu Baginda telah berdakwah kepada Sumamah untuk kali kedua. Lalu Sumamah menjawab,"Sepertimana semalam,begitu juga hari ini,aku tidak mahu akan Islam."Dengar sahaja jawapan Umamah,Rasulullah s.a.w meninggalkan tawanan tersebut.

Keesokkan harinya,Baginda menemui tawanan itu kembali, lalu Baginda telah berdakwah kepada Sumamah untuk kali ketiga.Lalu Sumamah menjawab,"Sepertimana semalam,begitu juga hari ini,aku tidak mahu akan Islam." Dengar sahaja jawapan Umamah,lalu Rasulullah s.a.w bersabda kepada para sahabat: "Lepaskan Sumamah." Lalu Sumamah pun di lepaskan.

Apabila Sumamah di lepaskan dan keluar dari masjid,Sumamah dapati kuda yang menjadi tunggangannya ketika ditawan,berkeadaan amat terjaga dan berkeadaan sihat.Malahan tiada satu barangpun yang hilang dari tunggangannya itu.Lalu Umamah pun berlalu pergi sehinggalah di pinggiran Baqi’ sambil merenung kata kata Rasulullah SAW kepadanya.

Setelah memikirkan dan merenung kembali kata kata RasuluLlah SAW kepadanya,Umamah telah berpatah semula ke dalam Masjid dan mengucapkan kalimah syahadah.
Masjid,amal,imarah....
Di sini juga Rasulullah SAW mula membina empayar.

Ustaz menerangkan bahawa :
1. Masjid adalah tempat yang mulia.
2. Peranan masjid adalah tempat perlaksanaan amal agama dan menjadi asbab turunnya hidayah dari Allah swt.
3. Solat berjemaah perlu di hidupkan dan jangan biarkan masjid terbiar kosong tanpa aktiviti.

Kuliah Maghrib Ustaz Hj Hambali Saat (13 Julai 2010-Surau Al Amin)

1.Tundukkan pandangan ketika solat dan juga di luar solat.

a.Tundukkan pandangan ketika solat :
Untuk menjaga mata dan hati dari menoleh selain dari tempat sujud.Memandang ke sekeliling akan mengurangkan kekyusukkan dalam solat.
b.Tundukkan pandangan ketika di luar solat :
Untuk menjaga mata dan hati dari menoleh/memandang ke tempat yang tidak di benarkan oleh agama.Sesungguhnya dengan memandang maksiat,ia meninggalkan titik-titik hitam ke dalam hati kita dan seterusnya menutup hati dari mendapat cahayaNya.

2.Pengajaran kisah Siti Hajar dan Ismail yang di tinggalkan oleh Nabi Ibrahim di Mekah.
a. Manusia tidak tahu apa yang ada di sebalik perintah Allah SWT dalam amalan kita.
b. Tawakkal Nabi Ibrahim a.s ketika meninggalkan keluarganya di lembah yang kering kontang itu di sertakan bersama isterinya uncang kurma dan bekas air.Ini bagi menunjukkan tawakkal seorang Nabi Allah juga bukanlah meninggalkan anak isteri mereka begitu sahaja tanpa sebarang bekalan.
c. Latihlah isteri supaya menjadi seperti tabahnya dan taatnya Siti Hajar.Malah walaupun Asiah merupakan isteri Firaun,Asiah juga boleh dijadikan pedoman/iktibar di dalam keluarga kita.

 Mekah dan tapak sejarah...

menjadi saksi kepada pengorbanan
seorang isteri dan anaknya serta
tabahnya seorang Nabi dalam berdakwah.

Ceramah Isra dan Mikraj Prof Hj Muhd Kamil Ibrahim. (17 Julai 2010-Vila Suria)

1.Sesungguhnya pengajaran dari Isra dan Mikraj membuktikan Allah bersifat Maha Pengasih dan Maha Penyayang kerana hanya memfardhukan 5 waktu dalam ibadah solat walaupun pada mulanya adalah sebanyak 50 waktu.

2.Rasa istimewa itu hanya dapat di rasai oleh orang tertentu sahaja.Contohnya,
kalau kita ingin bertemu seseorang,dalam pada masa yang sama kita tahu dengan siapa kita ingin berjumpa,tentu kita akan rasa istimewa jika dapat bertentang mata dengan orang berkenaan,tambahan lagi orang yang kita hendak temui itu seorang yang istimewa.Namun bagi orang lain,mungkin pertemuan dengan orang berkenaan tidak memberikan apa apa makna sekalipun,malah ada juga yang tidak mengambil hirau.Hanya orang yang rasa istimewa sahaja mengerti apa maksudnya yang sebenar.
berdoa...menzahirkan lintasan hati
tanda merendahkan diri seorang hamba
kepada Penciptanya.

3.Sesuatu pemberian/anugerah/rezeki itu adalah di bawah Kuasa Allah SWT dan bukan kuasa manusia.Mintalah pada Allah SWT dalam doa/munajat.
a.Mintalah doa dengan penuh harapan.
b.Mintalah doa walaupun dalam bahasa ibunda.
c.Mintalah doa walau sekecil mana pun hajat kita.

Wallahua`alam.














Hidup saling bantu membantu ibarat gayung dalam tempayan.
Dan manusia mendapat manafaat dari isi airnya yang nyaman.

Moga perkongsian dapat memberi pencerahan dan memberi serba sedikit panduan dalam menempuh cabaran hidup yang semakin hari semakin genting.

No comments: