Friday, July 16, 2010

:: High Tech vs High Touch ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Berikut adalah beberapa isi penting dari beberapa sessi pengisian/tazkirah yang sempat di catit olehku.

1.Dari sedutan siaran di radio IKIM.fm.

Hobi merupakan salah satu aktiviti dalam mengisi masa lapang/terluang.

Contohnya :
Pancing dan kaki pancing...
bak aur dengan tebing....

Si A terlalu gemar mengisi masa lapangnya dengan memancing.Hampir setiap hujung minggu pasti destinasi/hala tujunya samada kolam pancing berbayar,sungai mahupun lubuk dan jeti.Kepuasan menaikkan ikan yang tersangkut pada hujung mata kail hanya golongan ini yang mnegetahui nilainya..Sehinggakan ada sesetengah sahabat/kawan yang menggelar si A tadi sebagai kaki pancing/raja pancing dan si A tidak kisah/ambil peduli dengan gelaran berkenaan.Namun dek terlalu asyik dengan batang kailnya,Si A acapkali lupa akan tanggungjawabnya samada urusan duniawi mahupun ukhrawi.Apakah pada masa yang sama si A setuju/tidak kisah kalau ada sahabat/kawan lain yang menggelarnya Hamba Kail/Pancing/Joran di sebabkan kelalaiannya itu? Jawapannya : Tentu sekali tidak setuju malahan tersinggung/marah kerana di gelar begitu.

seharusnya pertandingan bola di Malaysia
perlu di susun jadualnya agak kaki bola/sorak tidak
terlalai dari tanggungjawab SOLAT.

Samalah juga dengan kaki piala dunia,mereka tidak kisah di gelar kaki bola/kaki sorak namun pada masa yang sama akan marah/tersinggung bila di gelar Hamba Bola/Hamba Astro dll.

main dam...sudah acap kali naik aji,
jangan lupa dan terlalai....

Begitulah juga dengan kaki dam/kaki warung akan berasa marah/tersinggung bila ada yang menggelar mereka Hamba Dam/Hamba Warung.

Namun di sebalik itu

Jika ketiga tiga individu di atas di ajukan/di suakan borang kutipan derma,agak agaknyalah apa yang mereka tulis pada ruangan NAMA PENYUMBANG sekiranya mereka menderma?

'HAMBA ALLAH.'

Ya,perkataan HAMBA ALLAH amat sinonim dengan Borang Kutipan Derma.Tapi apakah maksud di sebalik HAMBA ALLAH itu betul betul di hayati oleh golongan ini?

Sesungguhnya jika kita kenak Allah SWT,maka kita tidak akan mudah lupa akan diri kita.

2.Pengisian dari Prof Sidek Baba di IKIM-12 Julai 2010 (Segmen Keluarga Sakinah-Jam 5 ptg)

adakah kita bersedia dengan kebejatan
akhlak remaja yang lebih teruk lagi selepas ini.
Apa tindakan kita untuk menampannya.
(sekadar gambar hiasan)

Masalah masyarakat/remaja yang semakin kritikal hari demi hari melanda dekad ini sedikit sebanyak datangnya di sebabkan perkembangan teknologi yang semakin hari semakin maju.Dalam pada kerajaan/pihak tertentu menekankan perkembangan teknologi (high tech) dalam kehidupan namun masih kurang penekanan terhadap perkembangan individu yang menyentuh (high touch) tentang penambah elokkan peribadi/sifat kendiri.Di samping HIGH TECH,HIGH TOUCH juga perlu di selaraskan/di majukan/di modenkan bagi menjadikan seseorang itu kebal dari dipengaruhi faktor luaran yang negatif,seumpama ikan yang dagingnya tidak masin walau hidup di dalam air masin.

Selain itu,Prof Sidek Baba juga menekankan tentang pentingnya perkongsian ilmu dalam kehidupan. Bahawasanya ilmu juga adalah satu amanah dari Allah SWT dan amanah yang perlu kita tunaikan adalah kita kongsikan/sampaikan pada yang lain.

Prof Sidek Baba juga mengingatkan bahawa kita tidak boleh membenci seseorang individu kerana sifat buruknya yang suka membuat maksiat.Apabila kita membenci individu tersebut kita secara tidak langsung telah memutuskan tali dakwah.Sepatutnya kita perlu hanya membenci perlakuan maksiatnya itu tetapi pada masa yang sama kita perlu kasihan belas pada individu/si perlaku maksiat itu.

3.Kuliah Maghrib di Surau Taman Cempaka Fasa 1 -8 Julai 2010 (Ust Hj Hambali Saat)

Sesetengah dari kita kadangkala berpendapat, kelebihan/kemurahan nikmat yang sesetengah individu yang mereka kecapi adalah di sebabkan keistimewaan mereka (sebagai Wali Allah contohnya).Lantas kita menganggap keistimewaan yang mereka/golongan itu kecapi/nikmati/perolehi hanya tertentu untuk mereka sahaja.Secara tidak langsung kita berfikirankita tidak langsung berpeluang untuk mengecapi kelebihan sepertimana yang telah dianugerahkanNya kepada mereka.

dari kecil di latih membuat amal,
sebab setiap amal ada fadhilatnya (kelebihannya).
Melentur buluh biar dari rebungnya.
(sekadar gambar hiasan)

Ingatan dari Ustaz Hj Hambali,kita masih berpeluang untuk mengecapi nikmat/pemberiaan dariNya sama seperti mereka juga sekiranya kita berusaha seperti mana mereka lakukan.Perkara yang boleh kita lakukan adalah bertanyakan kepada mereka tentang amalan amalan mereka dan dari situ InsyaAllah kita juga berpeluang untuk merasai KELEBIHAN beramal.

Moga dengan sedikit perkongsian di atas dapat menambahkan ilmu yang sedia ada dan menghilangkan kejahilan dalam diri.InsyaAllah.

No comments: