Friday, July 9, 2010

:: K.I.T.A.......S.E.M.U.A ::

Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari pati (yang berasal) dari tanah; Kemudian Kami jadikan “pati” itu (setitis) air benih (nutfah) pada penetapan yang kukuh; Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi ‘alaqah; lalu Kami ciptakan ‘alaqah itu menjadi mudghah; kemudian Kami ciptakan mudghah itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk dia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya. Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebagai sebaik-baik Pencipta. [al-Mu’minun 23:12-14]

Bismillah hirrahman nirrahim.

Asal kejadian manusia seperti yang terkandung dalam maksud ayat di atas di sebut dengan jelas.Dari tanah menjadi nutfah kemudian menjadi `alaqah dan peringkat seterusnya menjadi mudghah.Dan seterusnya,apabila sudah lengkap dan jasad tadi sudah di tiupkan ruh kedalamnya,maka apabila tiba masanya selepas 9 bulan lebih maka akan lahirlah jasad yang di panggil bayi tadi ke alam dunia dari rahim ibunya.
Wahai sahabatku,lihatlah....

(boleh baca dengan lebih jelas proses kejadian manusia di ---> sini)

Maha Suci Allah yang kadar IlmuNya tidak dapat digambar oleh kita hambaNya yang serba hina.Segala puji pujian bagi Allah SWT yang mengizinkan makhlukNya memahami proses dan peringkat kejadian mereka sendiri,peringkat demi peringkat melalui ayat-ayatNya dan kajian kajian yang di lakukan.
Peringkat kejadian manusia.

Proses kejadian manusia.

Lihat sahajalah betapa banyaknya dapat kita lihat/saksikan kebesaran Allah SWT dalam kejadian manusia,jika kita hendak berfikir dan memerhati.Allah SWT yang sifatNya Maha Sempurna telah menjadikan kita dalam keadaan lengkap dan sempurna.

Dalam kejadian manusia,kita telah :
Dianugerahkan/dipinjamkan otak/akal oleh Allah SWT untuk kita berfikir.
Dianugerahkan/dipinjamkan mata/penglihatan oleh Allah SWT untuk kita melihat. Dianugerahkan/dipinjamkan hidung oleh Allah SWT untuk kita menghidu.
Dianugerahkan/dipinjamkan telinga/pendengaran oleh Allah SWT untuk kita mendengar.
Dianugerahkan/dipinjamkan mulut dan lidah oleh Allah SWT untuk kita berkata kata.
Dianugerahkan/dipinjamkan kaki dan tangan serta anggota lain oleh Allah SWT untuk kita berada di dunia menjadi khalifahNya.
 Salah satu proses kejadian/perkembangan
manusia di alam rahim

SubhanaLlah,Maha Suci Allah.
AlhamduliLlah,Segala puji pujian hanya bagi Allah.

Namun jika di fikirkan sejenak,dalam kejadian manusia ketika di alam rahim terutamanya,apakah hikmah yang dapat kita pelajari darinya?

Mengapa Allah SWT menganugerahkan/meminjamkan kepada kita anggota-anggota/organ badan,sedangkan ada sesetengahnya kita tidak perlu dan tidak menggunakannya ketika di alam rahim.Mungkin sekiranya bayi yang di alam rahim tadi dapat berfikir,mungkin bayi berkenaan akan berfikir apakah sebenarnya fungsi anggota anggota badan mereka ketika itu.

Contohnya anggota tangan.Tangan secara umumnya adalah anggota untuk memegang.Sekiranya tugas tangan begitu,apa yang hendak di pegang oleh tangan ketika di alam rahim.

Bagaimana pula dengan anggota kaki.Kaki secara umumnya adalah anggota untuk berdiri atau berjalan.Sekiranya tugas kaki begitu,kemana pula kaki tadi hendak berjalan mahupun berdiri ketika di alam rahim.

Bagaimana pula dengan mulut.Mulut secara umumnya untuk berkata kata dan sebagai anggota pemakanan.Sedangkan di alam rahim,bayi makan melalui pusat jauh sekali untuk berkata kata.

Namun,

Bila lahir sahaja ke alam dunia,barulah secara fizikal tangan dan kaki dan beberapa anggota lain dapat berfungsi mengikut tugas tertentu.

Sedikit demi sedikit tangan akan mula bergerak dan menggengam.
Kaki pula setidak tidaknya akan mula menendang mula bereaksi bila di sentuh.
Dan mata mulalah berfungsi dan akan mula melihat alam dunia.Barulah pemilik mata tadi sedar bahawa alam rahim yang di rasakannya cukup besar sebelum ini menidakkannya.Kala itu yang pasti,si pemilik mata mula menyedari bahawa alam dunia ini berlipat kali ganda besarnya dan limpahan nikmat yang ada berlipat kali gandanya berbanding dengan alam rahim.
Keindahan alam yang dapat di lihat
dan di nikmati melalui anggota mata.
(sekadar gambar hiasan-ehsan dari blogger)

Dan begitulah seterusnya,kelak bayi yang terus membesar itu akan mula mengetahui apakah sebenarnya fungsi setiap anggota berkenaan.

Dan hakikatnya walaupun tanpa sedar kita pasti akan bersyukur bahawasanya kita mempunyai anggota tubuh yang lengkap.Dengannyalah kita akan membuat aktiviti seharian.

Bagaimanakah pula nasib bayi yang dilahirkan tanpa sempurna anggota.Walaupun bukan pintanya begitu,namun sudah pasti Allah SWT ada/ingin memperlihatkan pengajaran di sebalik kejadian dan ketentuanNya.Walaupun kita tidak dapat merasai sendiri ujian lahir kedunia tanpa anggota/organ badan yang sempurna,namun serba sedikit pasti kita akan dapat merasakan dan mengagak bahawa hidup mereka pasti ada keterbatasan dalam membuat aktiviti.

Cuba renungkan pula hikmah kelahiran.Bagaimana pula sekiranya ada bayi yang sudah selesa dengan alam rahim dan tidak mahu lahir ke alam dunia?

Tinggal sejenak.

Makhluk yang bergelar manusia di hantar ke dunia dengan 1 maksud iaitu menghambakan diri pada penciptanya,Allah SWT yang Maha Agung.Kita telah di ajar,di asuh dan di tuntut agar sepanjang keberadaan kita di atas muka bumi supaya sentiasa membuat apa yang di suruh oleh Allah SWT dan tidak melakukan laranganNya.Dan hakikatnya juga,kita faham bahawa segala suruhan dan larangan berkenaan,apabila kita mentaatinya maka Allah SWT akan memberikan ganjaran pahala kepada kita.Sebaliknya apabila kita tidak mentaatinya maka kita di anggap melakukan kesalahan dan menerima ganjaran dosa akibat perbuatan kita.

Namun,

Apakah hikmah di sebalik tanggungjawab kita untuk membuat apa yang di suruh oleh Allah SWT dan tidak melakukan laranganNya.

Apa sebenarnya fungsi kalimah syahadah?
Apa pula fungsi solat?
Apa sebenarnya faedah kita berpuasa?
Apa sebenarnya zakat?
Apa fungsi ibadah haji?
Bagaimana pula dengan ibadah ibadah yang lain?
Bagaimana pula ibadah yang sunat dan yang harus?

Hakikatnya manusia yang dikurniakan otak akan berfikir.Cuma bagaimana cara dan halatuju kita berfikir sahaja yang akan membezakan.

Kata Ustaz Hj Hambali ketika menyampaikan kuliahnya di Surau Al Amin (29 Jun 2010)
Amal ibadah kita ketika di dunia adalah tamsilan anggota badan kita ketika di dalam alam rahim.Kita hanya akan menyedari nilai sesebuah amalan bila kita sudah masuk ke alam akhirat.Banyak amalan maka banyaklah menafaat yang kita perolehi di sana.

Dan sesungguhnya akhirat adalah tempat untuk menuai segala amalan baik kita.Syurga Allah SWT yang nikmatnya tidak terperi/tidak terbayang oleh akal manusia yang hanya menyediakan tempat kepada yang taat perintah Allah SWT ketika di dunia.
Adakah kita mahu menjadi golongan ini?

Maka dengan bekal amalan yang di bawa ke hari akhirat maka kita akan melihat ganjaran yang mungkin kita tidak akan mendapatnya di dunia.Dan ketika itulah kita baru sedar tentang kebenaran ayat ayat Allah dan RasulNya mengenai amalan dan apa balasannya di hari kelak.

Kurangnya amal maka kita akan berasa rugi yang tidak kepalang.Melihat orang lain yang membawa bekal amalan kebaikan dan mendapat ganjaran/kelebihan akan menambah rasa rugi orang berkenaan.Maka cacat di akhirat adalah tamsilan dengan kurangnya amalan baik ketika di dunia.

Sehubungan dengan itu,ustaz menyeru kepada semua agar memperbanyakan membuat amal kebaikan sebelum tibanya saat kematian yang akan menjemput kita bila bila masa sahaja.
Ayat Allah yang mengingatkan kita akan kematian.

Sejenak,cuba renungkan pula hikmah kematian.Bagaimana pula sekiranya ada manusia yang sudah selesa dengan alam dunia dan tidak mahu pergi ke alam baqa'?

Nota :
Moga perkongsian dapat menambahkan ilmu dan menambahkan pemahaman.

No comments: