Thursday, July 15, 2010

:: Rezekiku di mana? ::

Bismillah hirrahman nirrahim.
Biru,hijau,kuning....
Warna-warna kehidupan.

Perjalanan dalam hidup pasti dan pasti akan bertemu dengan pelbagai suasana dan kejadian.
Ada yang hijau,ada yang putih,ada yang biru,ada yang kuning malah ada yang berwarna warni.Meminjam kata kata dari orang seni-warna warna kehidupan.

Jom perhati kisah ayam.

Kisah ayam.
Ayam..bermacam ayam...

Ayam adalah dalam kategori burung yang di ternak samada untuk mendapatkan hasil daging ataupun telurnya.Sejarah ayam dalam menyumbang salah satu sumber makanan kepada manusia mungkin terlalu panjang untuk di jelaskan,namun populariti ayam tidak pernah tenggelam di telan zaman walau di mana Negara sekalipun.

Kalaku kecil dulu,ayam adalah salah satu makanan/lauk yang di anggap agak mewah jika di hidangkan dalam menu.Walau kala itu rata rata penghuni rumah yang tinggal di kawasan kampung membela ayam,namun menu berlaukkan daging ayam hanya dapat di rasa/nikmati pada kenduri-kendara/hari raya.Nikmat dapat mencicipi daging ayam kampung bersama-sama ahli keluarga amat meninggalkan memori dan nostalgia.Bayangkan sahaja,sekiranya kenduri kendara yang datang/munculnya hanya sekitar 4/5 bulan sekali,maka setahun hanya sekitar 2/3 kali sahaja kami dapat menikmati kesedapan rasa daging ayam.
AYAM...Kenduri dan nasi ambang.
Saat yang di tunggu suatu ketika dahulu.
(ikhsan dari bloggers)

Namun 10/15 tahun kebelakangan ini,senario seperti di atas amat jarang kita dengar lagi kisahnya di perkatakan.Ianya hanya di bualkan sekadar mengimbas kenangan silam oleh golongan golongan yang pernah mengalaminya sahaja.Mengapa ya?

Kisah ayam daging.

Ayam daging/pedaging/broiler adalah sebahagian hasil dari kajian sains dalam perkembangan teknologi.Di bandingkan dengan ayam kampung yang memerlukan 6 bulan untuk menjadi ayam matang (berat sekitar 1.2~1.5kg) ayam daging pula hanya memerlukan sekitar 5~6 minggu untuk mencecah berat yang sama dan sedia untuk di sembelih/di jual.

Bagaimana ini boleh terjadi?

Sebenarnya ayam daging adalah hasil dari biaksilang (cross breeding) dengan beberapa jenis ayam sehingga mendapat ayam yang bersaiz besar dan cepat mendapat berat yang sesuai untuk dijual/di sembelih.
Ayam pedaging.
Makan timenya 24 jam.
(ikhsan dari bloggers)

Secara umumnya kita mengenali ayam pedaging sebagai ayam yang kuat makan.Memang itulah objektif/matlamat saintis yang mengkaji tentang baka ayam.Bagitulah tabiat dan situasi ayam pedaging yang mempunyai nafsu makan yang yang kuat.Ayam pedaging ini selagi ada ruangan kosong dalam perutnya selagi itulah makanan/dedak akan di patuk masuk.Baka ini sengaja dicari dan dibiak sehingga metabolismanya sangat tinggi untuk memastikan mencapai berat badan yang ideal untuk dijual dalam masa yang singkat.Dengan sumber makanan yang kuantiti dan kualiti yang agak mewah dan sentiasa dalam keadaan cukup di bekas makanan khasnyanya,ayam tadi akan terus membesar dan bersedia untuk di jual/sembelih dalam tempoh masa yang di tetapkan.
Antara dedak khas/penggemok
untuk ayam pedaging.

Ayam serama.

Ayam serama adalah tergolong sebagai ayam hiasan.Ini di sebabkan fizikal ayam ini yang bersaiz kecil dan mempunyai kecantikkan tersendiri telah menawan pelbagai lapisan masyarakat.Selain menghiburkan hati pemiliknya,hobi membela ayam serama juga boleh menjadi satu sumber perniagaan kerana nilai ayam serama ini juga agak tinggi.Seekor ayam serama yang cukup sifat dan kecantikkannya boleh mencecah puluhan ribu.Dan yang pasti tiada skala rasmi mengenai cara penetapan harga ayam berkenaan,hanya sekadar persetujuan antara pemilik ayam dengan pembeli yang berminat.
Ayam serama.

Maklumat tidak rasmi (perbualan orang ramai) mengatakan ayam serama ini berasal dari Kelantan. Ayam Serama yang ada sekarang adalah hasil daripada kacukan beberapa ekor burung eksotik seperti Burung Hutan, Bantam dan juga Merpati.

Namun begitu,ayam serama masih lagi di gredkan mungkin untuk rujukan ketika dalam pertandingan atau seumpamanya.

Contoh grad ayam serama :
Grade 3A beratnya dibawah 250gm
Grade 1A beratnya dibawah 350gm
Grade B beratnya dibawah 500gm

Memandangkan berat badan ayam serama menjadi salah satu faktor yang menentukan kecantikkan satu-satu ayam serama itu,penjagaan makanan dan kualiti makanan amat memainkan peranan.

Tidak seperti ayam pedaging,ayam serama hanya memerlukan jumlah/kuantiti yang kecil dalam pemakanan hariannya.Itupun sekadar tidak penuh telapak tangan milik tuannya dan yang pasti bekalan makanan untuk ayam serama bukanlah di lambakkan/di pastikan sentiasa ada seperti ayam pedaging.

Sepertimana tujuan utama ianya di pelihara,walaupun dengan makanan yang di tentukan/di kawal jumlahnya,namun layanan yang di berikan oleh tuannya amat istimewa.Dengan sangkarnya yang di bina khas,di mandikan seminggu sekali dengan syampu tertentu untuk menjaga kualiti bulunya bahkan ada kalanya makanan tambahan (untuk bekalan protein,fiber,vitamin) juga di berikan.Mungkin tidak keterlaluan jika di ceritakan ada sesetengah pemilik ayam serama yang tidak langsung marah dengan ayam serama kesayangannya yang menjatuhkan najis di bahu ketika membelai/memanjakan ayamnya.

Kesimpulan.

Mungkin ayam pedaging hanya di bela/ternak untuk mendapatkan hasil dagingnya maka ia tidak mendapat layanan sebaik ayam serama.Ringkasnya,tugas ayam pedaging hanya makan dengan rezeki/dedak yang di sediakan melimpah ruah tanpa tugasan yang lain.

Namun tidak pada ayam serama,ia perlu berkokok dengan merdu,jalan perlu mendada,bulunya perlu cantik,kesihatannya perlu berjaga lebih lebih lagi bila tiba waktu pertandingan.Tugasnya banyak dan berterusaan.Sekiranya gagal mengekalkan prestasinya maka nasibnya mungkin tidak sebaik sebelum itu.Namun yang pasti,bila pun makanannya tidaklah semewah ayam pedaging...

Apa yang boleh kita tamsilkan pada 2 situasi/cerita di atas.

Manusia (Si A) terkadang mudah cemburu apabila melihat ada sesetengah manusia/individu (Si B) yang mana manusia/individu itu di limpahi dengan kemewahan sepanjang masa/pada sesetengah masa.Akan bertambah cemburunya Si A akan nasib/kelebihan Si B tersebut apabila kemewahan yang dikecapi Si B tanpa perlu di sertakan dengan usaha yang kuat/bersungguh sungguh.Dalam hati Si A sering/kadangkala terlintas,mengapalah agaknya Si B itu boleh mengecapi nikmat/kemewahan yang melimpah ruah.Malahan Si A juga jikalau mampu ingin berusaha agar dapat mencapai tahap sepertimana nikmat/kemewahan yang Si B kecapi.
Mercedes...Elit & lambang kemewahan.

Dalam berangan angan untuk mengecapi kemewahan seperti Si B,kadangkala/kerapkali Si A memuhasabah/menilai usahanya selama ini untuk menuju cita citanya.Usaha dunianya juga tidak pernah terabai,kerja harian untuk mencari rezeki tidak pernah bermalas malasan,kerja/tugas/amal akhirat juga tidak kurang usahanya.Namun terkadang Si A masih belum bertemu jawapan mengapa nasibnya/rezekinya tidak sebaik Si B.

Kata Ustaz Hj Hambali ketika menyampaikan kuliah Maghribnya di Surau Desa Melor-4 Julai 2010) kadangkala walaupun dengan rezeki yang sedikit di mata manusia, ,walaupun kadangkala usaha dunia dan amal akhirat (ibadah wajib mahupun ibadah sunat) yang telah di buat,tetapi sesungguhnya keberkatan yang Allah SWT sertakan pada rezeki itulah yang lebih besar maknanya.Mungkin dengan zikirnya,solat sunat,puasa sunat dan ibadah lain di jadikan asbab untuk Allah SWT Suka/Sayang kepada hambaNya lantas menghapuskan dosa kita terhadapNya.Wallahua`alam.

Moga daku boleh sabar dengan ujian dariNya.

"Allohumma inni as-aluka imanan-kamila,wayaqinan shodiqon,hatta a'lama annahu laa yushibuni illa ma katabtali,wa'ilman nafi'an waqoblan khosyi-'an,walisanan zakiro,warizqon wasi'an,wahalalan toyyiban,wa'amalan sholihan maqbula,watijarotan lantabur."

Amin.....

No comments: