Friday, August 3, 2012

:: 9 - Lihatlah sekeliling! ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Saya ada seorang kawan baik dalam kategori OKU.Dia cacat pendengaran dan percakapan sejak kecil lagi.Isterinya juga begitu-OKU.Pasangan ini dikurniakan 3 orang anak yang normal.SubhanaLlah-Maha Suci Allah.

Pada tahun lepas,kawan saya itu menceritakan bahawa dia akan menyertai satu perhimpunan OKU di sebuah masjid anjuran NGO Negeri Sembilan.Dengarnya majlis itu perlu bermalam di masjid berkenaan.Yang menariknya kos pengangkutan,makanan dan sebagainya ditanggung oleh pihak penganjur.

Balik dari menyertai program khas tersebut,saya tanyakan kepada kawan saya tersebut mengenai program yang disertai olehnya itu.Macam-macam yang dia dapat belajat sepanjang di sana.Ia termasuklah ilmu teori serta praktikal tentang fardhu ain sehinggalah kepada ilmu dan praktikal ibadah-ibadah sunat yang lain.Tidak lupa juga,ada aktiviti qiamullail.Alhamdulillah,masih ada NGO yang peka terhadap nasib OKU seperti kawan saya itu.

Kini setahun lebih sudah berlalu.Saya dapati kawan saya itu sudah banyak berubah.Solat berjemaah semakin hari semakin rajin malah kini saya lihat dia sudah mula rajin untuk solat dhuha pada masa-masa yang terluang.

Apa yang saya suka tentang kawan saya yang seorang ini,selain dari perubahan positif yang telah dilakukannya,dia sangat ringan tulang.Apa sahaja yang saya minta tolong,biasanya dia akan cuba tunaikan.Tugas memotong rumput keliling kawasan rumah memang saya telah berikan kepadanya.Upah yang dia minta juga amat-amat berpatutan.Ada kalanya apabila saya ingin mengemas kawasan rumah,dia juga yang saya panggil untuk membantu.

Pernah saya tanyakan kepadanya latar belakangnya.Ceritanya dia berasal dari Gemas.Ibu bapanya sudah lama tiada.Adik beradiknya yang lain pula masing-masing sudah berumahtangga.Untuk balik kampung dengan anak yang ramai tentu menyukarkan.Ditambah pula kenderaan hariannya hanyalah basikal.

Tidak lama lagi,Lebaran akan muncul.Hampir kebanyakkan keluarga,bulan Ramadhan selain dari bulan untuk berpuasa dan beramal ibadah,mereka akan sibuk membuat persiapan Hari Raya.Bagi yang berkemampuan mereka akan menyediakan persiapan mereka mengikut kemampuan mereka.

Bagaimana pula persiapan Hari Raya bagi golongan yang tidak berkemampuan?

Bagaimana pula mutu amalan kita?
Bulan Ramadhan juga peluang untuk kita membantu golongan yang kurang berkemampuan
dengan menyalurkan rezeki yang kita terima kepada mereka melalui zakat fitrah.

Kadar zakat firah tahun 2012.

Moga perkongsian memberikan menfaat.

Wak,
TDI.

No comments: