Wednesday, August 1, 2012

:: 8 - Sejenak ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Peluang.

Tempoh hari saya tela berborak dengan salah seorang rakan seusrah.Beliau seorang businessman-konsultan projek pembangunan.Beliau juga adalah antara batch pertama SAS (Sekolah Alam Shah,Cheras) jiran SMSS (Sek Men Sains Selangor,Bandar Tun Razak) sekolah saya suatu ketika dahulu.

Sahabat saya itu pada asalnya bekerja makan gaji tetapi akhirnya menceburkan diri dalam bidang perniagaan.Lalu ceritanya,sepanjang penglibatannya dalam bidang perniagaan ini,setiap tahun,semakin dekat dengan Ramadhan semakin banyaklah peluang-peluang perniagaan yang masuk.Dengan erti kata lain,semakin dekat dengan Ramadhan semakin murahlah rezekinya.

Cerita sahabat saya itu lagi,jika diikutkan peluang yang terbuka di hadapan mata,mahu sahaja direbut semuanya.Tapi memandangkan Ramadhan datang hanya sekali dalam setahun,di tambah pula ganjaran bagi sesiapa yang beramal pula berlipat kali ganda,terpaksalah peluang yang ada itu ditolak bagi memberikan ruang untuk beramal.

Pada pendapat kawan saya itu,sekiranya ia tidak ditolak dengan hati yang gagah,maka peluang untuk beramal di bulan Ramadhan tentu sahaja akan terlepas begitu sahaja.

Itu cerita sahabat saya.

Bagaimana pula dengan kita?

Solat Maghrib kita di mana kita lakukan?
Solat Isya kita jam berapa kita tunaikan?
Solat sunat terawih kita pula bagaimana?

Ikhlas.

Semalam ketika mengambil wudhu di MBBS,orang di sebelah saya menegur sapa seorang pakcik.

A : Baru balik kerja ke?
B : Tak lah,balik kerja awal bulan puasa ni.
A : Nampak masih pakai baju macam baru balik kerja.
B : Taklah.Saja pakai baju macam ni.Biar orang tak perasan.
A : Tak perasan?
B : Yelah,kalau pakai baju macam ni,orang tak perasan kita nak pergi mana.Sebenarnya kita nak datang awal ke masjid.
A : Ooooo…

Begitu teliti sekali pakcik B itu hendak menjaga amalnya.

Kita bagaimana?

Tundukkah pandangan kita?
Bersih tak hati kita?
Sabar tak nafsu kita?

Ramadhan adalah bulan untuk melipat gandakan amal.

Moga perkongsian memberikan menfaat.

Wak,
TDI.

No comments: