Thursday, October 27, 2011

:: Lakaran Sejarah ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Barangkali ramai di antara kita yang mengikuti perkembangan Palestin (isu Gaza dan Baitulmaqdis) samada dari dekat mahupun jauh.

Tidak kiralah samada anda mengikuti isu ini ataupun tidak,isu Palestin sebenarnya adalah isu ummat Islam,tidak kiralah di mana kita berada,bukannya isu orang Palestin sahaja.Tanah Palestin adalah tanah milik orang Islam.Mungkin ada di antara kita yang berjaya melawat masuk ke Baitul Maqdis.Ia tidak mendatangkan banyak kebaikan kepada Palestin,malah memberikan pulangan pula pada negara haram Israel.Antaranya :

1. Bila ingin memasuki Baitul Maqdis,akan dikenakan bayaran,khabarnya sebanyak USD150.Dan wang bayaran ini sudah tentunya akan dimasukkan ke dalam akaun Negara.
2. Kerajaan Malaysia tidak membenarkan rakyatnya melawat Israel (sila lihat passport antarabangsa).Jika kita datang melawat juga,tentulah Israel gembira melihat kita melanggar undang-undang negara kita sendiri.

Nota : Apabila masuk ke dalam Baitul Maqdis,passport kita tidak akan di cop,tetapi pelawat akan diberikan pas masuk.

3. Apabila kita melawat Baitul Maqdis dan Masjidil Aqsa,kawasan itu sebenarnya kawasan aman.Jadinya apabila kita melihat kawasan tersebut aman,tentulah kita akan menceritakan apa yang kita lihat kepada orang lain.Dan tentulah orang lain juga akan termakan dengan cerita kita.Dan inilah yang menguntungkan Israel.

Khabar terkini.

Beberapa minggu lepas,liputan akhbar dan media internet (dalam dan luar negara) begitu sibuk melaporkan salah satu kejayan terbesar kerajaan Hamas di Palestin.Ianya berkisar tentang pertukaran sejumlah 1027 tahanan Palestin dengan seorang tawanan perang Israel.Berikut adalah salah satu petikan akhbar tempatan :

Laporan NST (19 Oct-Wed)
Komen saya : Tidak pasti mengapa liputannya
menjadi begitu.Mengapa gambar Ghilad Shalit
sebegitu gah?Seolah-olah,dialah wira negara haram mereka.
Sedangkan pada pertukaran sessi pertama,sejumlah
400 lebih warga Palestin dibebaskan.
Mengapa ia seperti dikaburkan-dengan gambar sekecil itu?
Ingat,gambar juga bisa berbicara.....

Apapun,satu perkembangan positif telah berlaku di Palestin.Ia menggambarkan satu kejayaan yang membawa ummat Islam setapak lagi ke hadapan dalam usaha kita membebaskan Palestin.

Ayuh!!

Wak,
TDI.

No comments: