Thursday, July 28, 2011

:: Muhasabah Sebelum Ramadhan-6 ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Kembara.

Setelah menaiki kapalterbang (JL724) selama lebih kurang 7 jam kami telah selamat tiba di Narita International Airport (15 July 2011-07:15).

Melalui Imigresen dan Kastam Jepun yang memang agak ketat kawalannya (semenjak tragedi Sept 11) agak meletihkan sebenarnya.Di tambah dengan kepenatan dalam perjalanan jauh dengan tidur yang tidak lena,ia memang memenatkan.Alhamdulillah ia dapat dilepasi tanpa sebarang halangan.

Keluar sahaja dari balai ketibaan,kami di tahan pula oleh 3 orang pegawai polis Jepun yang berpakaian biasa.Setelah menunjukkan identiti pengenalan mereka,kami disoal serba sedikit tentang perjalanan kami dan tujuan kami datang ke Jepun.Alhamdulillah,kami dapat menyelesaikan halangan tersebut tanpa sebarang masalah.

Yokohama.

Seperti yang tercatat pada schedule yang kami terima,kami perlu menaiki bas ekspress untuk sampai ke bandar Yokohama.Lantas kami segera ke kaunter penjualan tiket bas untuk urusan pembelian tiket.Setelah tiket bertukar tangan,kami terus sahaja menuju ke tempat menunggu tidak jauh dari kaunter menjual tiket.

Tepat jam 08:00 bas ekspress terus sahaja bergerak menuju ke destinasi.Lebih kurang 2 jam perjalanan kami sampai ke destinasi iaitu Y-CAT (Yokohama Centre Air Terminal).Seorang pegawai telah sedia menanti kami di sana bila kami tiba.

Santapan.

Setelah bertanya khabar serba sedikit dan saya menyerahkan sedikit buah tangan dari Malaysia,kami telah di bawa ke sebuah restoran untuk makan tengahari tidak jauh dari tempat kami turun dari bas.Menu tengahari itu adalah Ebi-Ten (Ebi Tenpura-Nasi berlauk Udang Goreng serta salad sayur-HEALTHY!!)

Setelah selesai makan,kami meneruskan perjalanan kami untuk terus ke HQ bagi urusan rehearsal untuk presentation kami.Urusan turun naik tangga untuk bertukar keretapi (Y-CAT - Shinsugita - Shidai Igakubu)amat memenatkan sebenarnya.Di tambah dengan beg tarik yang berat isinya serta badan yang agak berpeluh di musim panas yang menyegit (sekitar 38 darjah) itu memang amat tidak menyelesakan.Apakan daya,kita berada di tempat orang.

Rehearsal.

Rehearsal yang sepatutnya berjalan 30 minit sahaja di sebelah petang berlanjutan sehingga sejam setengah.Walaupun rehearsal kami memang berjalan lancar,namun masih ada komentar yang diutarakan dari pihak tertentu dan kami perlu memperbaikinya secepat mungkin.Alhamdulillah,ianya berjalan lancar pada hari tersebut.

Check In.

Selesai sahaja rehearsal,kami terpaksa sekali lagi turun naik tangga untuk bertukar stesen keretapi (Shidai Igakubu - Shinsugita - Kannai) untuk menuju ke hotel.Naik lenguh juga tangan menarik beg.

Kami tiba di hotel sudah lewat petang dan pegawai berkenaan terus sahaja mahu mengajak kami makan malam.Disebabkan keadaan tubuh yang sudah lesu ditambah dengan hampir seharian masih belum mandi,kami meminta izin untuk mandi dahulu di hotel sebelum makan malam.

Alhamdulillah,selepas mandi dan bertukar pakaian,badan kembali segar dan perut pun baru mula terasa lapar.

Bersantap lagi.

Turun ke lobi hotel,pegawai yang bertugas mengiringi kami sentiasa setia menunggu.Petang itu kami di bawa ke restoran seafood tidak berapa jauh dari hotel tempat kami menginap.Menu petang itu tidak lain dan tidak bukan tentulah sashimi (raw fish slice),sushi,ama ebi (udang mentah manis yang di cicah dengan kicap soya) dan beberapa menu tambahan lain.

Belajar Bahasa Inggeris.

Sambil menjamu selera kami bertukar-tukar cerita perihal diri masing-masing.Pegawai yang bertugas berkenaan mengatakan yang beliau sedang giat mempelajari Bahasa Inggeris (khusus untuk perbualan bagi golongan bisnesman).Selain dari membeli set audio berserta kit pembelajaran,beliau juga membayar secara khusus seorang guru berbangsa Kanada untuk mengajar kepadanya Bahasa Inggeris yang betul.Kata beliau,biasanya tempat pembelajaran adalah di restoran-restoran kecil tidak jauh dari tempat beliau tinggal.Sambil bercerita sambil beliau menunjukkan beberapa teks yang sedang beliau belajar untuk dialih bahasakan ke Bahasa Inggeris.Bagi pendapat saya,beliau seorang yang begitu tekun untuk belajar walaupun saya kira umur beliau sudah mencecah 50 tahun.

Selesai.

Selesai bercerita dan menu pada malam itu pun sudah disapu bersih oleh 3 orang yang memang sedang kelaparan,tibalah masanya untuk berpisah.Kami ucapkan terima kasih banyak-banyak kepada pegawai tersebut dan kami akan berjumpa lagi keesokkan paginya di HQ untuk acara presentation yang sebenar.

Berehat dalam gegaran.

Perut sudah kenyang manakala badan pula memang sudah sediakala letih kerana sudah hampir 24 jam badan tidak mendapat rehat yang sepatutnya.Lalu setelah selesai makan kami terus sahaja kembali ke bilik.Sambil menyiapkan diri untuk hari yang penting pada keesokan harinya,tiba-tiba saya berasa seperti bergoyang-goyang.Adakah ini tanda saya terlampau letih sehingga fizikal badan menjadi tidak stabil?

Selang beberapa saat kemudian,saya dapati baju yang saya gantung di dinding bilik hotel pula mula bergoyang-goyang.Pada masa yang sama kedengaran bunyi berkeriot menandakan memang ada pergerakkan yang kuat pada bilik saya itu.Saya terus sahaja melihat ke bawah meja, (prosedur apabila menghadapi gempa bumi adalah segera berlindung di bawah meja) namun ia terlalu kecil untuk dijadikan tempat berlindung.Lantas saya teringat pesan seorang ustaz (tidak ingat siapa),"Apabila melihat kebakaran,ribut atau gempa bumi,laungkanlah azan,insyaAllah api,ribut atau gempa berkenaan akan reda." Alhamdulillah,selepas melaungkan azan di dalam bilik,keadaan di dalam bilik kembali tenang.Namun hati masih berdebar-debar ketakutan.

Tiba-tiba pintu bilik saya di ketuk dari luar.Apabila saya buka,rakan sekerja saya di bilik sebelah telah tercegat berdiri di luar.Dia menceritakan pengalaman yang sama.Saya ajak rakan saya itu untuk masuk ke bilik dan terus sahaja menghidupkan TV yang ada di sisi.Sah,memang ada jishin (gempa bumi).Siaran TV yang saya sedang lihat didapati di bahagian bawahnya tertulis beberapa kawasan telah mengalami jishin.Kawasan Yokohama jishin shindonya 5 jyaku ( skala rektar : 5 lemah).Kawasan kawasan lain juga turut terjejas.Bahkan di Tokyo Dome perlawanan baseball yang sedang berlangsung terus sahaja dihentikan buat seketika.

Gempa (15 Julai 2011).

Trauma.

Walaupun bukan kali pertama mengalami jishin,berada di tingkat 16 adalah sesuatu pengalaman baru.Ia benar-benar menakutkan.Terus teringat keluarga di tanahair dan terus teringat akan mati.Namun Allah terus mengilhamkan saya untuk melaungkan azan.SubhanaLlah....

Walaupun keadaan telah reda kesan gegaran/trauma gegaran terus sahaja terasa.Mata yang amat mengantuk tadinya terus sahaja terkebil-kebil tidak boleh tidur.Allahumma Yassir…

Kejutan sekali lagi.

Sambil melayan mata,saya biarkan TV terus terpasang.Siaran berita seperti biasa mengulas jishin yang baru sahaja berlaku.Namun belum sempat reda tentang berita jishin,mata dan telinga saya menangkap satu lagi berita gempar.Pada 21 dan 22 Julai dijangkakan taufan nombor 6 akan melanda kawasan sekitar Nagoya hinggalah ke Tokyo.Ya,taufan itu bakal melanda di tarikh sepatutnya kami dijangkakan pulang melalui Narita International Airport,Tokyo.Sekali lagi saya berdoa di dalam hati,Allahumma Yassir...

Taufan Nombor 6.
Dijangka akan melanda Jepun pada 21 dan 22 Julai.

"Allahumma Balighna Ramadhan,Allahumma Balighna Ramadhan,Allahumma Balighna Ramadhan.Ya ALLAH, sampaikan kepada ku Ramadhan."