Wednesday, July 27, 2011

:: Muhasabah Sebelum Ramadhan-5 ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Merdeka!

2 tahun lepas adalah antara tahun sejarah (baca : MERDEKA) bagi saya.Salah seorang Manager Jepun saya telah pulang ke Jepun setelah lebih 6 tahun lebih berkhidmat di Malaysia.Saya menyambut berita itu dengan gembira memandangkan beliau adalah antara individu yang di harap sangat agar kontrak perkhidmatannya ditamatkan segera.

Sekiranya diikutkan kadar biasa (sejarah lampau),seorang Manager Jepun hanya berkhidmat sekitar 4~5 tahun sahaja di Malaysia.Amat jarang pula Manager yang disambung/menyambung kontrak selepas tempoh berkenaan,tapi tidak pada Manager yang seorang ini.

Teliti.

Mungkin ada yang sedia maklum bahawa orang Jepun amat teliti dalam bidang kerja mereka.Saya mengiakan tanggapan ini.Tapi bagi Manager yang seorang ini tidak begitu,beliau seorang yang super-duper (terlebih) teliti.

Sebagai seorang Manager,tanggungjawab untuk memastikan segala anak buahnya membuat kerja mengikut standard tertentu memanglah sesuatu yang normal.Namun bila ianya menjangkau lebih dari itu,ia sesuatu yang abnormal.

'Mangsa'.

Saya asalnya adalah salah seorang yang bekerja di bahagian production.Bahagian saya (BP 1 & 2) adalah antara bahagian yang paling tinggi menyumbang reject percentage (NG %).Bila tiba mesyuarat mingguan dan bulanan,pasti muka sayalah yang seringkala membentangkan hasil penyiasatan dan seterusnya membentangkan juga tindakan-tindakan yang telah di ambil bagi menurunkan NG % yang memang sudah sediakala tinggi itu.

Komentar.
Komen adalah perkara biasa.....

Tapi komen dari Manager yang seorang ini bisa menusuk kalbu pedasnya.Selalu yang beliau tekankan adahah,segala report yang dibuat WAJIB berdasarkan 3 GEN (Genba-actual place ; Genbutsu-actual product ; Genjitsu-actual root cause) dan 5 why analysis.Ini yang selalu saya ambil ringan dan akibatnya saya akan dileter panjang akibat report yang dibuat dianggap beliau diselesaikan sambil lewa.

Kerja harian.

Kerja harian juga tidak dapat lari dari dileteri oleh beliau.Ada sahaja yang tidak kena bila saya selesai membuat sesuatu task dan menghantar task tersebut kepada beliau melalui e-mail.Dileteri sehingga 1 jam sambil berdiri adalah perkara lumrah bagi saya dalam kerja harian.Tapi kadangkala hilang juga tahap kesabaran saya,tapi hanya mampu dipendamkan di dalam hati.

Task baru.

Ini yang paling saya cuba mengelak.Apabila ada task baru dari beliau,selain dari bersedia untuk dileteri apabila task itu selesai kelak,sessi penerangan untuk task baru juga menduga kekuatan mental.Sessi penerangan akan dijalankan dan beliau akan kerap mengulang kembali mana-mana yang dirasakan perlu beliau ulangi penerangannya.Kadangkala sehingga 3~4 kali diulang.Fuuhhhhh!! Memang kejang otot-otot kaki dek kerana terlalu lama berdiri.

Itu sekitar kisah hidup yang pernah saya alami selama 6 tahun lebih dan ia telahpun berlalu lebih dari 2 tahun.Cukuplah sekadar itu sessi penceritaan semula.

Ke Jepun.

Waktu ini saya dan seorang rakan saya yang lain berada di Jepun untuk mengikuti praktikal kerana ada model dan mesin baru yang akan masuk ke kilang kami di Malaysia.

Saya tiba agak lewat malam di check in di Hotel Premont,Komagane (16 Julai 2011).Saya diberitahu oleh pegawai yang menghantar kami ke hotel malam tersebut bahawa Mr A (Bekas Manager saya seperti cerita di atas) sudah berjanji akan menjemput kami di lobi hotel pada esok hari jam 10 pagi.Kami agak terkejut.

Semakin terkejut.

Esok pagi,seperti yang dijanjikan,walaupun terlewat 15 minit saya turun ke lobi dan Mr A sudah sedia menunggu di lobi hotel.Setelah bertanya khabar serba sedikit,Mr A menelifon isterinya pula dengan mengatakan sesuatu.Selepas itu kami terus sahaja ke rumah Mr A untuk menjemput isteri beliau untuk ke satu destinasi.

Naik Gunung.

Setelah menjemput isterinya,kami terus sahaja ke destinasi yang hendak di tuju.Ia adalah sebuah gunung tempat orang yang suka mendaki gunung menjalankan aktiviti ketika musim panas.Jalan rayanya yang cukup mendaki serta bengkang bengkok memang cukup mencabar.Namun pemandangan kanan kiri jalan yang dipenuhi dengan pokok-pokok besar amat meredupkan pandangan.Cuaca musim panas yang sedang memuncak itu dapat diredakan dengan melihat pemandangan sedemikian.

Hijau bumi Tuhan.

Anjung tinjau.

Sampai di pertengahan jalan,kami turun untuk pergi melihat anjung tinjau yang di bina khas.Dari situ kami dapat melihat lembah Komagane yang menjadi penempatan utama penduduk di kawasan tersebut.Pemandangan yang cukup indah.

Lembah Komagane di lihat dari Anjung Tinjau.

Air gunung.

Bergerak menuruni gunung tersebut,kami singgah di tepi jalan untuk menikmati air gunung semulajadi yang sungguh sejuk dan enak rasanya.Tidak perlu pergi jauh hingga ke Alpine di Swiss,hanya perlu ke Komagane,saya sudah boleh menikmati air semulajadi yang sungguh enak.

Air Gunung yang sejuk dan enak.
Orang ramai yang datang turut sama menikmati..
Ia adalah salah satu nikmat dari Allah SWT.

Santap.

Setelah penat berehlah menikmati alam semulajadi,tiba masa untuk makan tengahari.Mr A membawa kami semua ke sebuah restoran di tepi lereng gunung untuk menikmati menu istimewa masyarakat Jepun di kawasan berkenaan.Menu pada hari itu adalah nasi kukus herba dan kopi dari East Timor.

Nasi kukus herba.
Healthy!!!

Kopi hasil cucuk tanam
penduduk East Timor.

Selesai makan kami berehat sebentar di tepi sungai sambil menyejukkan diri memandangkan panas terik tengahari yang amat terasa.Sungai jepun berlainan dengan sungai di Malaysia,ia berbatu batan dan airnya tidaklah terlalu dalam.

Sungai Jepun yang penuh dengan batu-batan.
Kanten Papa.

Selesai menyejukkan diri kami bergerak lagi ke Kanten Papa lebih kurang 15 minit perjalanan dari tempat kami bersantap.Ia adalah suatu tempat rekriasi yang dikelilingi dengan hutan gunung.Kami sempat membeli sedikit buah tangan di situ.Kantin Papa adalah sebuah tempat yang juga mempromosikan produk (rumpai laut) sea-weed yang memang cukup popular di Jepun.

Sea-weed

Di Kanten Papa,selain sea-weed yang di jadikan makanan,ia juga di jadikan alat kecantikan bagi kaun wanita.Malah di Kanten Papa juga,kami boleh menikmati Jelly berperisa strawberri dan epal sebanyak mana yang mahu kami makan dengan percuma.

Berpisah.

Kami mengakhiri kembara kami dengan Mr A setelah Mr A membawa kami ke kedai 100 Yen Shop dan sebuah gedung pakaian.Sempat juga kami membeli ole-ole untuk orang tercinta yang berada di tanah air.

Akhirnya setelah dihantar ke lobi hotel,kami mengucapkan ribuan terima kasih di atas sambutan Mr A dan isterinya pada hari itu.Ia sebuah kenangan yang tidak mampu dicoretkan dalam bentuk perkataan.

Lalu tiba-tiba sahaja teringat ungkapan Ustaz Hj Hambali,

"Janganlah kamu membenci sesoarang itu,kerana para ibu mengandungkan anak mereka di dalam rahim dengan penuh kasih sayang."

Wak,
The Premont Hotel,
Komagane-Shi,
Nagano-Ken.

Sebagai tanda terima kasih,setelah pulang ke Malaysia saya mengirim satu e-mail dan beberpa gambar kenangan kepada Mr A.