Wednesday, December 9, 2009

:: aNTarA seMangAT & TaNguNGjaWab ::


Setelah sekian lama tidak melangkahkan kaki ke surau Al Amin (SAA) Taman Rose Mewah/Cempaka 2,akhirnya sampai jua saya ke sana malam kelmarin.Kuliah hadith malam itu di isi oleh Ustaz Hambali (UH) seperti yang ada dalam jadual kuliah SAA.

Sebelum itu....

Petang kelmarin saya pulang kerja sedikit awal dari waktu biasa.Dengan tujuan dapatlah saya meronda kawasan sekeliling rumah sambil meninjau kalau kalau ada bahagian yang perlu di kemas atau di baiki.Belum sempat meninjau kawasan sekeliling rumah,saya dapati longkang di hadapan rumah saya tersumbat.

Sedang asyik saya membersihkan longkang dan mencari cari punca lain yang menyebabkan longkang itu tersumbat,tiba tiba datang seorang pakcik memberi salam kepada saya.Pakcik yang berbaju melayu dan berkain pelikat itu bertanyakan saya akan arah jalan ke stesen minyak ESSO.Detik hati saya,jarang orang melayu bertanyakan stesen minyak ESSO kalau bukan ada tujuan tertentu.Kerana mengikut bancian saya sendiri,hampir 70% orang melayu mengisi minyak di petronas.Tentu ESSO yang di maksudkan oleh pakcik ini adalah ESSO di hadapan Taman Seri Pagi.Agak saya lagi.

Melihat pakaian yang di pakai oleh pakcik ini nampak gaya seperti orang yang sudah siap sedia untuk ke masjid atau surau.Lantas saya bertanya,”Pakcik nak pergi ke kuliah Ustaz Hambali ke?” Pakcik itu pun mengatakan memang benar,dia memang mencari jalan ke tempat Kuliah Ustaz Hambali.Dengan senang hati saya terus memberi petunjuk jalan untuk sampai ke Surau Al Amin.Pakcik itu pun berlalu dengan motosikalnya tanpa saya sempat tanyakan di manakah pakcik itu tinggal.

Setelah pakcik itu berlalu pergi,cepat cepat saya selesaikan tugas saya membersihkan longkang yang tersumbat itu.Dalam hati saya,kalau pakcik yang jauh itu boleh berkorban masa untuk pergi ke kuliah UH,inikan pula saya yang dekat ini.Malulah nanti….

Manusia merancang,Allah Maha Penentu….

Saya bercadang untuk bergegas ke surau untuk solat berjemaah di SAA tapi apakan daya,saya sedikit lewat untuk keluar rumah dan hanya sempat solat berjemaah di Masjid Bandar Baru Senawang (MBBS).Selesai solat sunat,saya bergegas keluar menuju ke parking kereta.Baru sahaja menapak keluar dari ruang legar masjid,saya berselisih dengan Ustaz Nor Azman yang memang jadualnya pada malam itu akan mengajar Tafsir Al Munir (Juz Amma) di MBBS.Apa kan daya,malam itu saya sudah berniat untuk ke SAA.Saya memberi salam kepada ustaz dan sempat bertanya khabar lalu terus menuju ke kereta.Sayang juga kuliah di MBBS tapi hati saya lebih kuat untuk ke SAA.

Sampai di SAA,kuliah UH sudahpun bermula.Saya mengambil tempat duduk dan tidak berapa lama,barulah UH membuka kitab hadithnya.UH membacakan dua buah hadith dari Nabi SAW.Selepas membacakan tafsirnya barulah UH mula menghuraikan hadith yang pertama.

Hadith yang pertama di riwayatkan oleh An-Huzaifah ibn Yaman.Hadith menerangkan sekitar ujian yang datang dari keluarga iaitu anak dan isteri.

Sebelum mula menghurai,UH menceritakan sedikit kisah sirah berkaitan sahabat nabi yang bernama An-Huzaifah itu.Huzaifah adalah seorang yang di amanahkan oleh Nabi SAW sebagai penyimpan rahsia Baginda.Pernah sekali peristiwa ketika perang Khandak,beliau di perintahkan oleh Baginda SAW untuk menjadi pengintip pihak musuh.Sebenarnya,Huzaifah berdoa supaya beliau tidak di pilih kerana beliau ketika itu berada dalam kesejukkan di sebabkan tidak mempunyai baju untuk di pakai.Namun Baginda SAW tetap memilihnya.Sampai di kawasan musuh,Huzaifah mula duduk bersama kumpulan mereka di dalam gelap dan mula mengira kekuatan tentera musuh.Namun kedatangan beliau di sedari pihak musuh dan ketua pihak musuh mengarahan mereka berpegang antara mereka supaya dapat mengesan siapakah yang masuk ke kawasan mereka.Tetapi di sebabkan Huzaifah turut sama berpegang antara mereka,beliau pun terselamat dari dapat di kesan.Dalam pada itu,Huzaifah dapat melihat kelibat Abu Sufyan dan ingin membunuhnya.Tetapi di sebabkan Baginda SAW telah berpesan supaya Huzaifah tidak berbuat apa apa melainkan merisik,niatnya di batalkan begitu sahaja.

Tamat sedikit kisah sirah sahabat,UH terus menghurai isi hadith.

1. Ujian/fitnah dari anak dan isteri.

Kisah ujian/fitnah seorang isteri/ibu yang curang.

Seorang lelaki yang mendapat tauliah menangkap kes khalwat mendapat aduan dari seorang kanak kanak kecil yang mengatakan ibunya bersama dengan lelaki lain di dalam rumah mereka.Bapa mereka bekerja jauh dan mereka tinggal 5 beradik.Setelah di serbu dan di tangkap pada awal pagi,memang pasangan itu bukan suami isteri.Setelah si suami sebenar perempuan itu di maklumkan tiada tindakan lanjut di buat.Isteri tidak di ceraikan memandangkan si suami kasihankan akan anak anak mereka dan lebih mementingkan masa depan mereka.

Ulasan UH : Bahawa suami yang dayus tidak akan masuk syurga.

Kisah ujian/fitnah seorang anak.

Seorang anak yang tinggal bersama sama ibunya di dapati berzina berdekatan dengan rumah mereka sedang ibunya khusyuk menonton televisyen.

UH memberi sedikit contoh bagaimana keperihatinan Nabi Nuh dan Luqman ul-Hakim menasihati anak anak mereka.Nasihat Nabi Nuh kepada anak Baginda dengan kalimah tauhid- Laailahaillallah.Begitu juga nasihat Luqman ul-Hakim kepada anak nya supaya tidak mensyirikkan Allah SWT.

(kisah di bawah ini contoh yang yang amat terkesan pada diri saya..)

UH memberi perbandingan sedikit dalam aktiviti seharian kita.Atuk,nenek,ayah,ibu dan anak anak boleh duduk bersama menonton TV sesuatu rancangan.Jika sesuatu rancangan itu memaparkan kisah sedih,atuk,nenek,ayah,ibu dan anak anak turut sama sama bersedih malah ada yang turut menangis.

Tetapi orang yang sama tadi,atuk,nenek,ayah,ibu dan anak anak tidak mampu duduk bersama mendengar bacaan hadith Rasulullah SAW.Jauh sekali untuk mengambil iktibar dari bacaan hadith tersebut.

Bagaimana di kisahkan juga oleh UH tentang kerisauan Nabi Ibrahim terhadap anaknya Nabi Ismail.Walaupun sudah berkhawin,Nabi Ibrahim tetap menziarahi anak dan menantunya sambil sambil menasihati mereka.Rasanya semua sudah sedia maklum tentang kisah 2 orang Nabi tersebut.Bagaimana kisah Nabi Ibrahim berpesan kepada menantunya supaya bila Nabi Ismail balik nanti di suruhnya menukar alang pintu mereka sebagai kiasan perangai menantunya yang tidak di senangi oleh Nabi Ibrahim.Juga bagaimana kisah apabila Nabi Ibrahim menziarahi Nabi Ismail selepas kejadian itu dan berpesan kepada menantunya yang baru,supaya bila Nabi Ismail balik nanti di suruhnya mengekalkan alang pintu rumah mereka sebagai kiasan perangai menantunya yang di senangi oleh Nabi Ibrahim.

Lihatlah keperihatinan seorang bapa terhadap anaknya walaupun mereka sudah berumahtangga.Bagaimana agaknya keadaan pasangan suami isteri zaman sekarang sekiranya mendapat teguran dari keluarga atau keluarga mertua mereka.Adakah mereka menerimanya seperti Nabi Ismail atau sebaliknya.Masing masing di luar sana ada jawapan mereka sendiri.

UH juga menerangkan ujian juga boleh datang dari jiran tetangga kita.

Ujian juga boleh datang dari harta benda kita.

Sedikit pesanan UH tentang tips supaya kita dapat melepasi ujian ujian di atas :
1. Banyak bersolat,sedekah,mengajak keluarga,anak anak dan juga jiran kepada jalan yang benar (amal makruf nahil munkar)
2. Banyakkan membaca Al Quran,solat sunat danmembaca hadith di dalam rumah.Kerana kesan ibadah tersebut akan meresap secara langsung kepada anak dan isteri.Isteri akan tunduk kepada suami yang taat perintah Allah SWT.
3. Sentiasa berdoa : “ Ya Allah jauhkan lah dari ujian yang aku tidak mampu menanggungnya”

Kuliah di tangguhkan sejurus sahaja masuk waktu Isya’ di sebabkan UH mempunyai urusan lain selepas itu.
Ketika menjamu selera selapas solat,saya berjumpa semula dengan pakcik yang bertanyakan arah jalan kepada saya yang saya kisahkan sebelum ini.Sempat saya tanyakan serba sedikit tentang beliau.Pakcik itu datang dari Paroi dan mendapat maklumat tentang kuliah UH dari sahabatnya yang di takdirkan tidak dapat hadir pada malam itu.Supaya saya mendapat kekuatan untuk menadah ilmu dari pelbagai sumber seperti semangat pakcik itu juga.Amin.

No comments: