Tuesday, December 15, 2009

.: Ilmu Hisab :.

Pernah bercinta??



Maha Suci Allah yang Berkuasa di atas segala makhluk ciptaanNya.

Baru baru ini saya ada mengikuti satu perbicaraan yang agak panjang di kalangan bloggers sekitar tajuk PERSEPSI.Entah mengapa tajuk itu tiba tiba menjadi hangat.Adakah kita manusia di ajar untuk membuat telahan? Adakah kita manusia di ajar untuk membuat tafsiran melalui pandangan mata? Atau tidakkah ada anjuran dalam Islam tentang cara dan kaedah yang tepat untuk kita membuat keputusan secara adil.Namun apa yang saya faham sekitar 'perbahasan' para bloggers tersebut,PERSEPSI mereka lebih berat merujuk apa yang nampak pada pandangan mata kasar.Saya tidak 'mampu' mengeluarkan contoh terhadap sebarang PERSEPSI tersebut memandangkan saya juga sedang menimbang dan berharap ada sedikit petunjuk.Moga moga dengan petunjuk tersebut saya dapat memahami apa sebenarnya terselindung di sebalik perkataan PERSEPSI yang di bincangkan.

Berbalik kepada tajuk asal.Mengenai cinta...

Saya baru sahaja jatuh cinta dengan dunia blog.Melihat tumbuhnya blog blog baru sekian masa bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan,mendorong saya untuk tidak ketinggalan untuk turut serta.Blog menjadi salah satu medium interaksi saya secara tidak langsung dengan sesiapa sahaja di luar sana.

Sebelum ini saya juga pernah jatuh cinta dengan perasaan...

Jatuh cinta ketika itu,atas dasar dorongan perasaan remaja yang ingin mencuba sesuatu yang baru.Ketika itu jatuh cintanya hati saya dengan seorang gadis anak kepada pasangan suami isteri yang saya sendiri tidak kenal siapakah mereka.Hanya kerana kami satu sekolah,saya gunakan alasan tersebut untuk memikat hati si gadis.

Banyak kisah yang boleh di ceritakan kembali tetapi hanya satu aspek yang ingin saya ketengahkan.Masa itu ketika hangat bercinta,kononnya yang menjadi sebab 'kekal'nya hubungan kami adalah di sebabkan banyaknya persamaan antara kami berdua.Itu PERSEPSI rakan rakan saya.

Sehingga kini saya masih belum jumpa jawapan adakah faktor 'banyak persamaan' itu menjadi sebab sesuatu hubungan itu boleh berkekalan.

Saya kaitkan kisah benar di atas dengan PERSEPSI yang dibincangkan oleh para bloggers yang saya kisahkan di awal tadi.

1.Benarkah PERSEPSI itu penting sebagai sumber untuk kita membuat sesuatu andaian?
2.Adakah faktor 'banyak persamaan' membawa kepada keutuhan sesuatu hubungan?
3.Mampukah kita menangani PERSEPSI luaran di kala kita sedang menghadapi masalah dalaman?
4.Bagaimanakah kita menangani PERSEPSI?

berfikir sejenak di luar kotak....

Pernah atau tidak kita perasan apa perbezaan antara bapa yang pulang dari menuntut ilmu dengan seorang ibu yang juga pulang dari menuntut ilmu.

Cuba hisab diri kita sebentar.....

Sebagai seorang lelaki,kita biasa mendengar khutbah sebelum solat Jumaat.Selepas pulang solat Jumaat apa yang sering kali kita lakukan?

1. Kongsi bersama dengan isteri tentang isi khutbah Jumaat?
2. Balik rumah dan terus bersiap untuk pergi ke tempat kerja semula?
3. Tanya kawan kawan apa isi khutbah Jumaat masjid mereka?

Baca situasi di bawah ini pula :

Seorang ibu baru pulang dari Kelas Memasak anjuran KEMAS.Selepas pulang apa yang Ibu ini lakukan?

1. Menceritakan pada suami apa yang dipelajarinya di kelas tadi?
2. Mempraktikkan dengan membuat masakan mengikut resepi yang baru di pelajari agar semua ahli keluarga dapat merasa makanan tersebut?
3. Bertanyakan dengan rakan rakan lain sekiranya ada resepi baru untuk di cuba?
4. Mengulang semula langkah 2 di atas?

Biasa atau tidak dengan situasi di atas?

Di mana kita?

Adakah kita seorang yang suka berkongsi.

Kena ingat selalu,kita akan di tanya dengan apa yang kita ada KELAK.

Hidup ini kan satu perkongsian.











"Dan yang pentingnya apa PERSEPSI kita tentang pentingnya perkongsian ILMU."

No comments: