Tuesday, November 24, 2009

:: Tuntutan hidup dunia ::

Terkadang ilmu kita boleh timba secara formal di dalam kelas atau di dalam kuliah dari guru yang tertentu.

Terkadang kita boleh menuntut ilmu secara tidak formal di luar kelas melalui orang perseorangan yang ikhlas berkongsi ilmu.

Terkadang pula ilmu itu Allah takdirkan kita perolehi tanpa kita sangka atau duga.Meskipun terkadang dari borak borak kosong ketika waktu rehat.

Contoh menimba ilmu secara rasmi.

A.Kuliah Subuh Ust Abd Rahman

Kitab Siyarus Salikin
Bab 4.Fakir dan Zuhud. (21 Nov 2009-Surau Senawang Jaya)

Fakir : Penolakan dengan zahir mengenai harta dunia.
Zuhud : Penolakan dengan hati mengenai harta dunia.

Dari Imam Ghazali :
Golongan fakir di bahagikan kepada 5 martabat.

i.Martabat pertama
Bahawa dia benci adanya harta padi dirinya. (ZUHUD)

ii.Martabat kedua.
Bahawa adalah dia tidak lari dari harta dan tidaklah pula suka akannya. (REDHA)

iii.Martabat ketiga
Suka akan harta yang ada pada dirinya namun lebih suka sekiranya harta itu tiada pada dirinya.(QANAAH)

iv.Martabat keempat
Amat berkehendak akan harta dan suka akannya.Tetapi di sebabkan tidak berdaya dia tidak mengejar harta.(TAMAK HALOBA)

v.Martabat kelima
Kalau harta itu tidak ada padanya,memberi mudhrat kepadanya.

B. Kuliah Maghrib Ust Khusairi Hamthan.

Kitab Fikh Sirah (21 Nov 2009-MBBS)
Tajuk : Tahun kesedihan ('Aamul Huzni')

Kupasan dan pengkisahan semula sirah Nabi ketika tahun kesedihan.Bagaimana di terangkan cabaran ketika dakwah Nabi secara sembunyi sembunyi dan secara terang terangan.Perubahan cara dakwah Nabi ini juga di perintahkan oleh Allah SWT di sekitar tahun kesedihan (Aamul Huzni)

Sedikit teguran membina dari Ust Khusairi :

i.Larangan semasa majlis perkhawinan Islam.

a.Memakai inai yang di corak corak bagi lelaki/perempuan pada anggota badan yang boleh di kategorikan sebagai tatoo.
b.Memakai rantai perhiasan bagi pengantin lelaki tanda menyerupai perempuan.

ii.Larangan tunduk (bow) sesama manusia.
Adalah haram tunduk (bow) lebih rendah dari keadaan semasa kita rukuk dalam solat.

Contoh menimba ilmu secara tidak rasmi.

 A.Baru baru ini saya ada menziarahi seorang sepupu saya yang giat menternak ayam kampung di belakang kawasan rumahnya di Johor.Banyak perkara yang saya belajar dari segi penjagaan dari sekecil kecil anak ayam sehinggalah sebesar besar penjantan dan baka.

Juga saya dapat belajar cara menjaga kebersihan persekitaran reban ayam dan tempat mereka makan dan bertelur.Dan sebagai bonus saya dapat melihat inkubator yang di gunakan untuk menetaskan telur telur ayam kampung yang agak canggih saya kira teknologinya.

B.Ketika saya pulang ke rumah mertua saya baru baru ini,saya sempat berbual dengan abang ipar saya sekitar teknologi pembuatan TAUHU.Abang ipar saya sendiri telah sekian lama mengusahkan pembuatan tauhu yang di warisi dari arwah bapa mertua saya.

Banyak juga ilmu yang dapat di cedok secara teori.Antaranya yang sempat saya ‘korek’ adalah pemilihan jenis kacang soya,teknik pembuatan tauhu dan yang paling mencabar adalah tekanan harga bahan mentah yang amat tinggi di bandingkan harga pemintaan barangan yang agak terhad keuntungannya.

Contoh ilmu yang di dapati secara tidak di sangka sangka.

Ketika saya minum pagi di kantin kilang,tiba tiba sahabat saya menceritakan kisah sahabatnya yang membuat perusahaan cendawan.Cerita sekitar ujian di peringkat permulaan yang di alami oleh sahabatnya itu.Sampai satu tahap walaupun pengeluaran cendawan agak mengalakkan dari kebun cendawannya tapi permintaan amat sedikit.Stok cendawan semakin hari semakin banyak sehinggalah cendawan itu di bahagi bahagikan secara percuma kepada penduduk setempat dan rakan rakan.Niatnya adalah untuk mengelakkan cendawan yang sedia ada dari terbuang dan membazir begitu sahaja.Di takdirkan Tuhan,rupanya dengan membahagi bahagikan secara percuma itu tadi secara tidak langsung menjadi promosi terhadap cendawan yang di usahakannya.Bermula dari situlah perusahaan cendawannya berkembang dan bertahan maju sehingga ke hari ini.

Maha Suci Allah yang Maha Kaya dan ilmuNya tidak dapat di jangkau semuanya dengan usaha kita.

Pengajaran :

i.Tuntutlah ilmu sejak dari dalam buaian hinggalah ke liang lahad.
ii.Jangan mendabik dada dengan ilmu yang kita ada.
iii.Kongsikan ilmu yang kita ada dengan sesiapapun dengan ikhlas.

Semoga Allah memberkati ilmu dalam dadaku.

"Rabbizidni ‘ilman naafia"

Tuhanku! Tambahkan daku ilmu yang berguna.Amin.

No comments: