Monday, December 14, 2009

:: Mutiara Ilmu ::


Solat...Tiang Agama!!

"Setiap muslim wajib menuntut ilmu. Rasulullah saw bersabda: “Menuntut ilmu adalah kewajiban bagi setiap muslim laki-laki dan perempuan”. Allah memberikan keutamaan dan kemuliaan bagi orang-orang yang berilmu dalam firman-Nya dalam Al-Qur`an surat Al-Mujaadilah ayat 11 : “Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman diantaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa derajat”. Orang-orang yang berilmu akan pula dimudahkan jalannya ke syurga oleh Allah dan senantiasa didoakan oleh para malaikat.Menuntut Ilmu wajib bagi semua muslimin dan muslimat."

Mari renung sejenak situasi di bawah ini…

A. Dalam sehari siang dan malam,berapa kalikah kita menyebut-nyebut tentang hal dunia.Dan dalam sehari semalam yang sama,berapa kalikah kita menyebut-nyebut tentang hal akhirat.
B. Dalam seratus orang yang kita temui berapa ramaikah yang mempunyai kekuatan untuk menyebut cerita/perihal yang boleh mengajak kita mengingati Pencipta kita walaupun sedetik/sebaris ayat.
C. Dalam sejumlah rezeki yang kita kecapi,berapa yang kita peruntukkan untuk urusan dunia.Dan dalam sejumlah rezeki yang sama berapakah yang kita peruntukkan untuk urusan akhirat. (nota : nikmat penglihatan juga salah satu dari rezeki dariNYa)

Tarikh 10 Nov 2009 mungkin menjadi tarikh yang begitu terkesan pada diri saya.Ketika masih dalam mesyuarat dengan rakan sekerja yang lain,saya menerima panggilan telefon dari salah seorang sepupu saya mengkhabarkan akan kembalinya ke RahmatuLLah pakcik saya yang tercinta Allahyarham Hj Tasimin Bin Salam.Alfatihah….

Seingat saya,antara rumah yang paling saya suka kunjungi adalah rumah beliau.Perwatakkannya agak serius tapi seringkali di selit dengan lawak jenaka yang serius juga menjadi sebahagian faktor mengapa saya suka menziarahinya semasa hidup.Dalam pada perwatakkan dan lawak jenaka yang serius itu seringkali dalam perbualan kami bersama, ada di selitkan perkongsian tentang ilmu dunia dan ilmu akhirat.Seingat saya,perjumpaan kali terakhir saya bersama beliau,kami membuat perbincangan akan hal kepentingan faraid dan pembahagian harta pusaka.Satu cabang ilmu yang saya pernah belajar suatu ketika dahulu namun telah banyak juga yang saya lupa akan isi kandungan dan sifir perkiraanya.Dalam perbincangan itu,banyak input input yang dapat saya perolehi di samping mengemaskan ingatan tentang ilmu yang pernah saya pelajari di bangku sekolah dahulu.

Bukan sekadar itu sahaja,banyak lagi pesanan dan ingatan dari beliau yang saya kira banyak yang boleh di ambil iktibar.Contohnya kesusahan membesarkan anak yang ramai ketika zaman kesempitan wang pada zaman penjajah di Malaya.Mungkin boleh di ambil iktibar memandangkan kadangkala kita tiada sandaran yang utuh dan kukuh ketika mendidik anak.

Bagi saya,bukan senang bagi seseorang individu untuk membina kekuatan menyebut tentang perihal ilmu akhirat ketika berinteraksi sesama kita.Dan yang paling utama,semangat berkongsi ilmu itu amat di galakkan bagi menjadi bekal saham untuk ke muka keAdilan Illahi kelak.

Adakah kita juga mempunyai kekuatan sebegitu dalam kita berbicara,berborak dengan rakan rakan dalam hidup seharian kita?


Ataupun kita ada usaha untuk cuba dan menanam hasrat untuk kita selitkan dalam kehidupan seharian kita untuk mengajak sahabat sahabat kita sama sama mengingati hakikat kehidupan yang sebenar.


Ataupun kita lebih gemar berborak kosong tanpa pengisian yang berfaedah?

Sama sama kita muhasabah….

Semoga roh Allahyarham pakcik saya di cucuri Rahmat dariNya dan mendapat keampunan dan Rahim dari Allah SWT.

*********************************************************************
Keluangan sedikit masa antara solat Maghrib dan Isya' sabtu yang lepas saya gunakan untuk menadah Ilmu dari ustaz jemputan Surau An Nur,BB Bangi.Kali ini Ustaz Sufian Mawaddah di jemput bagi menggantikan ustaz yang sepatutnya di jadualkan mengisi kuliah.

Kuliah tidak bersiri kali ini membawa tajuk “Mengharap Redha Allah”.

Mukadimmah kuliah pengisian di isi dengan pembacaan ayat 56 Surah al-Dzariyat dan tafsirnya :

"Dan Aku (Allah) tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah Ku (Allah)"

Antara faktor bagi memperolehi keRedhaan Allah adalah :

1. Bersyukur dengan nikmat pemberian Allah.

Banyak contoh di bawa oleh ustaz bagi menunjukkan ada lagi masyarakat yang hidup lebih dhaif dari kita.

Antaranya :
i. Ramai yang masih tinggal di dalam rumah tanpa bekalan api dan air.
ii. Ada lagi warga kita yang atap rumahnya bocor di sana sini.
iii. Masih ada lagi warga desa yang memasak menggunakan dapur kayu.
iv. Sesetengah dari anggota masyarakat yang masih tinggal di dalam rumah yang lebih teruk keadaanya berbanding ‘reban ayam’ kepunyaan sesetengah dari kita.

Apakah ada alasan kita untuk tidak bersyukur dengan keadaan kita selama ini kalau hendak di bandingkan dengan kehidupan mereka?


Adakah kita masih lagi ingin menambah baik kabinet dapur kita dengan yang lebih canggih?


Ataupun kita gunakan lebihan rezeki itu untuk membantu fakir dan miskin yang lebih memerlukan.

2. Banyakkan berdoa kepada Allah.

3. Membantu urusan saudara seIslam.

Untuk di fikir fikirkan...

a. Kita mampu untuk membeli makanan yang sedap dan enak tetapi adakah kita mampu untuk membeli kenikmatan makanan tersebut?

b. Kita mampu membeli tilam yang mahal tetapi mampukah kita membayar nikmat tidur yang nyenyak dan lena.

c. Kita mampu membeli apa sahaja dengan wang yang kita ada tetapi apakah mampu kita membayar harga suatu kebahagiaan.

Ustaz juga ada mengatakan bahawa di Syurga nanti antara puncak nikmat yang diperolehi oleh ahlinya adalah mendapat KEREDHAAN dari Allah SWT.Begitulah besarnya nikmat tersebut.

Setelah membaca perkongsian di atas..............

Teruja kah kita untuk mengambil iktibar?


Terujakah kita untuk beramal dengan ilmu yang ada?


Terujakah kita untuk menyampaikan ilmu yang kita perolehi?

Dan…….

Terujakah kita untuk melihat Negara Malaysia beramal dengan segala isi AL Quran mengikut tunjuk ajar dari Baginda Muhammad SAW?

Sama sama kita renung sejenak….

“Hidup ini satu perkongsian”

No comments: